haarod Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg klarte i dag å fylle på blyfri 98 istedet for 95. Hva slags bivirkninger kan dette føre til? Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Kun positive. Motoren får bedre smøring, tenner lettere og bedre, du får også røsket ut litt dritt i sylinderne Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 fyller bare 98 på min. bilen går renere og mindre bensin forbruk Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Kun positive. Motoren får bedre smøring, tenner lettere og bedre, du får også røsket ut litt dritt i sylinderne Hvis du klarer å bevise det der skal du få en million kroner av meg (med andre ord, det der er totalt bullshit) Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvis du klarer å bevise det der skal du få en million kroner av meg (med andre ord, det der er totalt bullshit) Jaja, lov å overdrive litt. Etter 10 år med 95, så plutselig får bilen din et par tanker med 98, så blir det en blidere bil Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg klarte i dag å fylle på blyfri 98 istedet for 95. Hva slags bivirkninger kan dette føre til? Det er helt harmløst, det er verre å fylle bensin med lavere oktanverdi enn motoren er stilt inn til, hvis den ikke justerer seg automatisk etter bankefastheten. Jeg fyller selv 98-oktan, da det gir meg litt bedre ytelse og lavere bensinforbruk. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Fordi 98 er et høyere tall enn 95 så da må det jo være bedre Nei får ikke noe bedre bil av å fylle 95 på en bil som skal ha 95. 98 bensin har høyere bankefasthet enn 95, så biler og motorsykler med høy comp skal fylle 98 hvis ikke kan det oppstå tenningbank når man kjører hardt, som i lengden ikke er bra for motoren. V-Power bensinen til shell inneholder vell noe ekstra tilsetnings stoffer som skal rengjøre motoren osv. men om det virker veit jeg ikke. Så en test på fifth gear på discovery, der testet de optimax bensinen til shell, mener å huske de fikk 15hk mer ut av en Subaru WRX bare med å fylle Optimax bensin over vanlig. De Testa også på en konebil, renault Clio og der var det ikke forksjell i det hele tatt. V-power skal hvis være bedre en Optimax ifølge shell:P Edit: fant testen http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?ln...3&pageid=-1 Endret 11. februar 2008 av Dennis87 Lenke til kommentar
superb Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Fordi 98 er et høyere tall enn 95 så da må det jo være bedre Nei får ikke noe bedre bil av å fylle 95 på en bil som skal ha 95. 98 bensin har høyere bankefasthet enn 95, så biler og motorsykler med høy comp skal fylle 98 hvis ikke kan det oppstå tenningbank når man kjører hardt, som i lengden ikke er bra for motoren. V-Power bensinen til shell inneholder vell noe ekstra tilsetnings stoffer som skal rengjøre motoren osv. men om det virker veit jeg ikke. Så en test på fifth gear på discovery, der testet de optimax bensinen til shell, mener å huske de fikk 15hk mer ut av en Subaru WRX bare med å fylle Optimax bensin over vanlig. De Testa også på en konebil, renault Clio og der var det ikke forksjell i det hele tatt. V-power skal hvis være bedre en Optimax ifølge shell:P Edit: fant testen http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?ln...3&pageid=-1 Hadde sikkert power filter fra Biltema på subaruen Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Sannsynligvis bruker Subaruen et system med en bankesensor for å justere ladetrykket og fortenninga etter bankefastheten, vet ihvertfall at turbomotorene til Saab gjør dette. Biler uten turbo kan justere fortenninga etter en bankesensor. Det gir merkbart utslag på min. Renault Clio har sannsynligvis ingen form for automatisk justering av tenninga. Endret 11. februar 2008 av Exiter Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Sannsynligvis bruker Subaruen et system med en bankesensor for å justere ladetrykket og fortenninga etter bankefastheten, vet ihvertfall at turbomotorene til Saab gjør dette. Biler uten turbo kan justere fortenninga etter en bankesensor. Det gir merkbart utslag på min. Renault Clio har sannsynligvis ingen form for automatisk justering av tenninga. Nå er Shell Optimax ikke 98 bensin men vanlig 95 Clio kan nok stille tenninga den også, men er nok rett å slett ikke noe å hente da motoren ikke klarer å utnytte den bedre bensinen til å skape mer hk. Virker som at std bensinen ikke er god nok til å at biler med litt mer gamp får unyttet motoren 100% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå