Gå til innhold

SE nye flaggskip: XPERIA X1 Diskuter den her!

Abba91

Anbefalte innlegg

Tross store problemer med telefon og supportapparat ved P990i kjøpte jeg X1 i går.

Denne telefonen har en helt annen standard en P990i. Kjennes solid ut og har en super skjerm. Problemet mitt er bare Bluetooth handsfree'en min. Har et Nokia BH-604 hodesett. Dette fungerer mot telefonen, delvis. Det kobler seg opp og jeg får startet å spille via mediaplayer panelet. men knappene på telefonen, dvs. skip frem og bak + play/pause fungerer ikke. og om jeg slår av hodesettet om musikken spiller eller ikke så starter telefonen selv å spille når den mister kontakten med hodesettet. Eneste måte å få det til å stoppe på er om jeg bytter panel.

Om jeg starter windows mediaplayer fra programmer og bruker denne så fungerer knappene som de skal, alle sammen. Dvs. at det er et problem mellom mediaplayeren til SE og Nokiahodesettet.

Ringte så SE og spurte... selvfølgelig "skal ikke si det er nokia hodesettet, men trolig kan det kanskje være det... bla.bla.bla...."

Så mitt spørsmål er om noen her har eller har tilgang til et SE BT stereoheadset og kan teste dette mot X1 og se om musikkommandoene virker. (altså AVRCP).

I bilen har jeg en JVC KD-AVX44 CD/DVD/DivX multimediespiller med Bluetooth som er paret med min X1. Jeg har alltid BT aktivert på X1 så straks jeg starter bilen og JVCen blir skrudd på så kobler de seg sammen automatisk. Jeg kan både besvare og foreta anrop direkte fra JVCen. I tillegg støtter spilleren AD2P. Lydkvaliteten er meget bra og jeg kan både starte og stoppe musikken samt bytte spor på spilleren, som om man spiller en CD. Når jeg stopper bilen kobles forbindelsen ned og X1 slutter å spille musikk. Såfremst MediaPlayer ikke blir lukket på telefonen så fortsetter musikkavspillingen når jeg er tilbake i bilen.

Så X1 har absolutt ingen problemer med hverken telefonoverføring, lydoverføring eller å bli styrt av en ekstern enhet via Bluetooth. Vil være enig med SE support her, det kan nok være Nokias feil. Kan også legge til at jeg ikke har brukt handsfreen i bilen med mine to forrige telefoner (Apple iPhone og HTC Touch Diamond) fordi lydkvaliteten var dårlig og ustabil når bilen var i fart og AD2P støttes ikke på iPhone og fungerte dårlig/ikke i det hele tatt med Touch Diamond. På X1 var alt plug & play og det fungerer utmerket!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I bilen har jeg en JVC KD-AVX44 CD/DVD/DivX multimediespiller med Bluetooth som er paret med min X1. Jeg har alltid BT aktivert på X1 så straks jeg starter bilen og JVCen blir skrudd på så kobler de seg sammen automatisk. Jeg kan både besvare og foreta anrop direkte fra JVCen. I tillegg støtter spilleren AD2P. Lydkvaliteten er meget bra og jeg kan både starte og stoppe musikken samt bytte spor på spilleren, som om man spiller en CD. Når jeg stopper bilen kobles forbindelsen ned og X1 slutter å spille musikk. Såfremst MediaPlayer ikke blir lukket på telefonen så fortsetter musikkavspillingen når jeg er tilbake i bilen.

Så X1 har absolutt ingen problemer med hverken telefonoverføring, lydoverføring eller å bli styrt av en ekstern enhet via Bluetooth. Vil være enig med SE support her, det kan nok være Nokias feil. Kan også legge til at jeg ikke har brukt handsfreen i bilen med mine to forrige telefoner (Apple iPhone og HTC Touch Diamond) fordi lydkvaliteten var dårlig og ustabil når bilen var i fart og AD2P støttes ikke på iPhone og fungerte dårlig/ikke i det hele tatt med Touch Diamond. På X1 var alt plug & play og det fungerer utmerket!

Du vet ikke hvilken versjon av AVRCP jvc enheten bruker? Ser på esato at det er en som har problemer med Sony DR-BT20NX også med skip og pause.

Du sier "Såfremst MediaPlayer ikke blir lukket på telefonen så fortsetter musikkavspillingen når jeg er tilbake i bilen." Dvs. at du selv bruker windows media player fra startmenyen? For der fungerer nemlig Nokiaheadsettet også. Men ikke ved avspilling fra multimediapanelet til SE. Kan du ev. teste dette mot JVC spilleren?

Lenke til kommentar

Ah, beklager har ikke sett den før.

Men men, for de som akkurat har begynt å titte innom topicen, er det jo greit å lese gjennom. Og ja, en såpass positiv test hjalp meg veldig med å glede meg ennå mer, og vet nå at jeg gjorde et godt valg, når jeg bestilte den:)

Endret av Chainman
Lenke til kommentar
nå vet jeg ikke helt om jeg har skjønt dealen, men er det gratis å koble seg opp og bruke wifi på mobilen?

Så lenge du har tilgang til et trådløst nett (wifi) så er det gratis. Har du trådløst nett hjemme betaler du jo for det men ikke noe ekstra for å bruke telefonen. Blir som å koble til hvilken som helst PC.

Nå begynner det jo også bli mange steder rundt (kaféer, bibliotek, hoteller) om kring som tilbyr gratis trådløst nett også.

Endret av osmano
Lenke til kommentar
Okei, en time seinere (jaok, en time og ti minutt, men hvem teller?) seinere og metode nummer to for å fikse "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn"-problematikken er løst!

For å ha tastaturet som orignalt (med spørsmålstegn på rett plass osv, uten adgang til æ,ø,å direkte) men med prioritet for særnorske tegn på symbol-tasten, gjør følgende:

• * Koble telefonen til PCen.
  • * Fyr opp et explorer-vindu og naviger til Windows-katalogen på din telefon. Den ligger på roten av enheten, ikke på "Storage Card".
  • * Scroll ned til filen "sym.409.txt" og dobbeltklikk. Spør Windows om hvilket program du vil åpne den med, velg "notepad".
  • * Filen forklarer seg egentlig selv. Øverste linje er: "aàáâäåąãăæ". Tegnet lengst til venstre er det som kommer fram når du bare trykker på "a" på tastaturet. Neste tegn i rekka er det som kommer fram når du har trykket en gang på symboltasten, osv. Siden vi vil ha æøå først så endrer vi linja til: "aåæàáâäąãă". Da kommer a først, deretter å ved ett trykk på symboltasten og så æ ved to trykk på symboltasten. Neste linje i fila er akkurat det samme men med store bokstaver. Endre den til "AÅÆÀÁÂÄĄÃĂ". I tillegg må vi endre for O-tasten, henholdsvis: "oøæòóôõöő" og "OØÆÒÓÔÕÖŐ".
  • * Lagre filen som "sym.409.txt.new".
  • * Dra filen over i explorer-vinduet som viser Windows-folderen på telefonen. Du får nok noen spørsmål om du vil kopiere, evt at filen bare kan lagres på enheten, ikke kjøres osv. Svar det som trengs for å få filen over.
  • * ActiveSync lar oss ikke overskive den originale sym.409.txt-fila siden den ligger i en systemfolder, derfor trenger vi Total Commander. Last progammet ned her og installer det på din telefon.
  • * Start Total Commander og browse til \Windows\. Scroll laaangt ned til sym.409.txt.new. Hold stylusen på fila for å få "høyreklikk-menyen" fram, velg "rename" og fjern ".new" slik at det nye filnavnet blir: "sym.409.txt". Total Commander overskriver da den originale sym.409.txt-fila. Hvis du får en feilmelding så "høyreklikk" på sym.409.txt, velg properties og fjern haken helt for "Read Only" og "System", gjør så rename-operasjonen på ny.
  • * Job done! Hold inne power-knappen og skru av din X1, skru den så på igjen og nyt easy access til æ,ø og å! :D

Tusen takk!

Jeg har ingen datamaskin tilgjengelig for oeyeblikket, saa jeg endret fila

med total commander, og det fungerte kjempebra.

Men er det noen her som faar symboltasten til aa virke i opera mobile?

Lenke til kommentar

Du vet ikke hvilken versjon av AVRCP jvc enheten bruker? Ser på esato at det er en som har problemer med Sony DR-BT20NX også med skip og pause.

Du sier "Såfremst MediaPlayer ikke blir lukket på telefonen så fortsetter musikkavspillingen når jeg er tilbake i bilen." Dvs. at du selv bruker windows media player fra startmenyen? For der fungerer nemlig Nokiaheadsettet også. Men ikke ved avspilling fra multimediapanelet til SE. Kan du ev. teste dette mot JVC spilleren?

Du har rett, lydoverføring fungerer utmerket med SEs mediapanel men AVRCP fungerer ikke. Dette er vel noe SE bør patche til neste firmware, evt bare panelet om det er feilkilden.

Lenke til kommentar

Du har rett, lydoverføring fungerer utmerket med SEs mediapanel men AVRCP fungerer ikke. Dette er vel noe SE bør patche til neste firmware, evt bare panelet om det er feilkilden.

Ja, det var jo det jeg prøvde å si til supporten for X1 til SE, men det er her jeg mener at de er like håvne og viser elendig kundeservice på samme måte som på P990i. Dette var jo ikke SE sin feil, det var jo Nokia som hadde problemer med sitt produkt og SE var ikke ansvarlig for å få slike ting til å funger. Deres eget headsett skulle vistnok fungere og det var godt nok for han.... makan til idiot.

Men jeg sender SE en mail angående problemet. Fin om du gjør det samme, så får saken kanskje større gehør i systemet deres.

Lenke til kommentar
det fungerer i internet explorer :O

Opera har jeg satt som standard nettleser, saa

om problemet ikke bare gjelder min telefon,

saa er det nok Opera mobile som er synderen.

jeg skal proeve i opera mini senere.

naa har jeg proevd baade i opera mini, og i Iris, og det ser ut

til at problemet bare gjelder opera mobile.

er det flere her som kan bekrefte at symboltasten (au)

ikke fungerer i opera mobile?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...