osmano Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Håper jeg ikke får "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn" utgaven Kan vi ikke heller kalle den for hsmtpsfåfst-utgaven? Lenke til kommentar
diver981 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg ser at det er mange butikker og nettbutikker som er utsolgt for første ladning med telefoner så vi får håpe på at neste ladning er oppdaterte med Skandinavisk tastatur. SE vil ikke komme med norsk utgave før neste år. De vet at vi i Norge er SE-gale og kjøper den uansett, så ingen hast for dem. Jeg mente engelsk versjon med "Skandinavisk tastatur" så at man har lett tilgang til ÆØÅ via àü-tasten. Jeg vet at den norske versjonen kommer senere Oppdatering: Jeg var i kontakt med Brightpoint via mail (side 32 post #622) Jeg har nå sendt noen oppfølgingsspørmål samt at jeg også har sendt noen spørsmål til epocket.no om "Skandinavisk tastatur" Poster svarene jeg får. Jeg testet å installere men ingen forandinring: http://vvv.epocket.no/tastatur/default.aspx Tipper det er en spesialversjon av dette proframmet vi må få tak i. Tipper dette ligger som en .cab fil på minnebrikken til de som har dette programmet installert som standard. Kan noen sjekke dette? Håper jeg får svar fra epocket.no om dette i morgen. Etter installering, gikk du da inn på settings, systems og deretter til kontrollpanelet for skandinavisk Tastatur og valgte norsk språk/tastatur? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 vi har ikke det alternativet i det hele tatt Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Man får det valget om man installerer programmet herfra: http://vvv.epocket.no/tastatur/default.aspx. Men dessverre så virker det ikke som programmet gjør noe som helst på X1 så jeg vil anta at Epocket har laget en egen versjon for X1. Lenke til kommentar
kopperhead Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Burde vert bedre support på dette området altså. Vi er et lite men kjøpesterkt land når det gjelder dyre elektroniske ting. Lenke til kommentar
Andynator Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Telefoner som Xperia, Touch Pro og Touch HD er for folk som liker Windows Mobile. Hvis du ikke liker Win mo så er det ikke noe telefon produsentene kan gjøre med det, du kan klaske på så mye paneler og touch flo's du vil, men WM er og blir WM. Jeg syntes Win mo eide på min gamle RW6815 og tanken på ha det samme operativsystemet med bedre hardware er helt syyykt Windows er windows, men hva med produsenter som er kjente for å lage bedre kameraer og musikk spillere, radio osv og som har gode løsninger på dette...... Hjelper ikke det på f.eks xperia kontra htc som ikke kan disse tingene? Nb, å jeg kjøper ikke denne før den norske utgaven er kommet, det er sikkert Lenke til kommentar
osmano Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Man får det valget om man installerer programmet herfra: http://vvv.epocket.no/tastatur/default.aspx. Men dessverre så virker det ikke som programmet gjør noe som helst på X1 så jeg vil anta at Epocket har laget en egen versjon for X1. Kan det være mulig at det er dette som er den norske versjonen. Altså lett tilgang til ÆØÅ via àü-tasten. Det er jo flere her som har sådd tvil om at det vil komme en telefon med ÆØÅ på tastaturet. Kjedelig da å vente på den norske utgaven bare for å oppdage at den faktisk har vært ute lenge @xdereco: Hvilken av de to cab-filene prøvde du? Det ser ut som om begge (både dens om heter PocketPC og den som heter ActiveSync) filene må installeres eller? Og det ser ut som om man må bruke den for engelsk OS? Endret 9. november 2008 av osmano Lenke til kommentar
eggs Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Norsk utgave vil i tillegg ha norsk OS, men det spørs om skandinavisk tastatur ikke er den såkalte norske løsningen på hardwaretastaturet. Lenke til kommentar
Chainman Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Men hvordan fungerer internett-funksjonen på x1? Jeg har aldri helt skjønt hvordan wifi og alt dette her funker. Lenke til kommentar
genser Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Burde vert bedre support på dette området altså. Vi er et lite men kjøpesterkt land når det gjelder dyre elektroniske ting. Ikke bare er vi svært kjøpesterke i forhold til innbyggertall, vi er også et av landene som kjøper aller mest SE, år etter år. Det er leit de ikke svarer på vår lojalitet og denne tråden vitner nå om at dette faktisk er noe kundene opplever problemer og misnøye med. Lenke til kommentar
eggs Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Faktisk en av grunnene til at jeg vurderer HTC Touch Pro istedenfor X1. Har hatt både SE P990 og P1i tidligere og er ikke imponert over den kundebehandlingen man får derfra. Syntes det er skuffende at de såkalte X1 agentene ikke klarer å hjelpe. Kundeservice skulle jo være en av satsningsområdene for denne telefonen, men det hjelper jo ikke når de man snakker med ikke kjenner den/de utgaven(e) som selges i Norge. (Virker ikke som de gjør noe for å finne ut av det heller.) Lenke til kommentar
genser Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Skal du ha _ordentlig_ support på smarttelefoner må du ty til forum, uansett produsent. Det er min erfaring. Lenke til kommentar
osmano Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 @xdereco: Hvilken av de to cab-filene fra epocket.no prøvde du? Prøvde du alle? Det ser ut som om begge (både dens om heter PocketPC og den som heter ActiveSync) filene må installeres eller? Og det ser ut som om man må bruke den for engelsk OS? Lenke til kommentar
eggs Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Det holder vel å installere en av dem. Det ene er en cab-fil det andre en exe-fil. Må velge den for engelsk OS. Filene er for WM 5, mens Xperia kjører WM 6.1. Har det noen betydning? Endret 9. november 2008 av eggs Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Har delvis fiksa "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn"-problematikkenn, men laga noen nye samtidig. Endra følgende string i registeret: HKEY_LOCAL_MACHINE/HARWDARE/DEVICEMAP/KEYBD/CurLang fra 1033 (English_United_States) til 1044 (Norwegian_Bokmal). Dermed fikk jeg: Æ istedet for ": (8)" ø istedet for "' (9)" å istedet for "? (#)" Kolon er istedet på Shift-"." Spørsmålstegn er på Symboltast-"P" Se dette bildet for referanse: Dermed er æ,ø,å direkte tilgjengelig, men tar litt tid å memorisere hvor de forskjellige bokstavene er hen samt spørsmålstegnet. Skal bruke denne løsningen en tid og se hvordan jeg liker det. Har ikke funnet en måte å prioritere særnorske tegn på a og o-tastene. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Okei, en time seinere (jaok, en time og ti minutt, men hvem teller?) seinere og metode nummer to for å fikse "herregud-så-mange-trykk-på-symboltasten-for-å-få-særnorske-tegn"-problematikken er løst! For å ha tastaturet som orignalt (med spørsmålstegn på rett plass osv, uten adgang til æ,ø,å direkte) men med prioritet for særnorske tegn på symbol-tasten, gjør følgende: * Koble telefonen til PCen. * Fyr opp et explorer-vindu og naviger til Windows-katalogen på din telefon. Den ligger på roten av enheten, ikke på "Storage Card". * Scroll ned til filen "sym.409.txt" og dobbeltklikk. Spør Windows om hvilket program du vil åpne den med, velg "notepad". * Filen forklarer seg egentlig selv. Øverste linje er: "aàáâäåąãăæ". Tegnet lengst til venstre er det som kommer fram når du bare trykker på "a" på tastaturet. Neste tegn i rekka er det som kommer fram når du har trykket en gang på symboltasten, osv. Siden vi vil ha æøå først så endrer vi linja til: "aåæàáâäąãă". Da kommer a først, deretter å ved ett trykk på symboltasten og så æ ved to trykk på symboltasten. Neste linje i fila er akkurat det samme men med store bokstaver. Endre den til "AÅÆÀÁÂÄĄÃĂ". I tillegg må vi endre for O-tasten, henholdsvis: "oøæòóôõöő" og "OØÆÒÓÔÕÖŐ". * Lagre filen som "sym.409.txt.new". * Dra filen over i explorer-vinduet som viser Windows-folderen på telefonen. Du får nok noen spørsmål om du vil kopiere, evt at filen bare kan lagres på enheten, ikke kjøres osv. Svar det som trengs for å få filen over. * ActiveSync lar oss ikke overskive den originale sym.409.txt-fila siden den ligger i en systemfolder, derfor trenger vi Total Commander. Last progammet ned her og installer det på din telefon. * Start Total Commander og browse til \Windows\. Scroll laaangt ned til sym.409.txt.new. Hold stylusen på fila for å få "høyreklikk-menyen" fram, velg "rename" og fjern ".new" slik at det nye filnavnet blir: "sym.409.txt". Total Commander overskriver da den originale sym.409.txt-fila. Hvis du får en feilmelding så "høyreklikk" på sym.409.txt, velg properties og fjern haken helt for "Read Only" og "System", gjør så rename-operasjonen på ny. * Job done! Hold inne power-knappen og skru av din X1, skru den så på igjen og nyt easy access til æ,ø og å! Endret 10. november 2008 av thklinge Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Mye som tyder på at du nå har laget hallelujastemning her nå Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Funker som faen! Genialt !! Vanvittig bra, thklinge Endret 10. november 2008 av Slettet+32asd4f Lenke til kommentar
MindZlave Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Tusen millioner takk thklinge, dette skal gjøres så fort jeg våkner i ettermiddag Lenke til kommentar
Chainman Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Haha, det var virkerlig ikke dumt. Må si det var imponerende hvor mye du klarte å finne ut, all on your own, thklinge. Er bare å vente å se hvordan det er når telefonen min er klar til å bli henta da:) Men jeg spør igjen jeg: hvordan fungerer internett-funksjonen på x1? Jeg har aldri helt skjønt hvordan wifi og alt dette her funker. Endret 10. november 2008 av Chainman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå