kaarebeate Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Er det noen som kan hjelpe meg med en komando som du kan legge inn i Excel arket slik at et visst område skrives ut? Er det mulig? Mener å ha vært borti noen fakturaprogram som er basert på Excel og der var det egen utskriftsknapp! Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Det er fult mulig å lage en utskrifts kommando i Excel. Dette gjøres ved bruk av makroer. Måten dette gjøres på er: 1) klikk på verktøy > makro > registrer ny makro 2) gi makroen ett navn feks. utskrift el. 3) Nå får du opp en liten boks med bilde av en firkant (stopp-ikon). Denne tar nå opp alt som blr gjort, helt til du trykker på stopp-knappen. 4) nå er det bare til å klikke på fil > skriv ut 5) neste gang du trykker verktøy > makro > makroer, får du opp en liste med alle makroene du har laget. Velg den du ønsker å kjøre og klikk på kjør-knappen Alternaiv til punkt 5 er 1) klikke på vis > verktøylinjer > skjemaer 2) klikk på den grå firkanten i verktøyboksen som heter "knapp" 3) musen blir nå et pluss tegn (+) tegn en knapp så stor du måtte ønske 4) listen med makroer vil nå dukke opp automatisk. Velg den aktuelle makroen og klikk ok. 5) du har nå en knapp med utskriftskommando =) Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Var ikke helt slik jeg mente! Prøver igjen med litt bedre forklaring: Har laget et Excel-ark med 2 faner, dataene skrives inn i fane 1 og blir så kopiert til fane 2 der de kommer på riktig plass, Har gjort det slik for at det skal være enkelt å få ting på riktig plass i forhold til ferdigtrykte skjemaer! Og det er enklere å legge inn når alt ligger etter hverandre med tekst foran slik at alt treffer riktig, slik det er i dag må jeg gå til fane 2 og så trykke på utskrift for å få det riktig, det jeg mente var : finnes det en mulighet til å lage en fast utskriftsknapp i fane 1 som skriver ut det på fane 2??? Endret 12. februar 2008 av kaarebeate Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Da endrer du makroen til noe a la dette: Sub Skriv() Sheets(2).PrintOut End Sub eller eventuelt Sub Skriv() Sheets("Skjemaet").PrintOut End Sub Lag knapp og tilordne makro som tidligere forklart. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Takker for svar! Får ikke opp denne boksen som dere snakker om, men har fått det til å virke, det har kommet et nytt problem, når jeg trykker på utskriftsknappen kommer det opp en ny side, med opplysninger om makroen, så står det knapp 2 på knappen, skjønner dere hva jeg har gjort feil??? Regner med at hvis det først går an å lage en knapp for utskrift så kan man klikke den for så å skrive ut , legge inn nye opplysninger igjen å skrive ut , uten å skifte bilde. Hvis ikke er det enklere å skifte fane å trykke skriv ut. Bruk gjerne "teskje" da dette er nytt for meg! (det har dere vel forstått for lenge siden) Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvis du må ha teskje, så må vi vite hvilken versjon av Excel du bruker og hvilken språkversjon (norsk, amerikansk, .. ?) Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Bruker 2003/SP2 Norsk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Åpne VB editoren (Alt F11 eller tilsvarende). Velg meny Insert - Module. I modulen (som opptrer som et hvitt tomt ark) limer du inn dette: Sub Skriv() Sheets(2).PrintOut End Sub Returner til Excel / Lukk editoren. Velg meny Vis _ Verktøylinjer - Tegning (hvis den ikke allerede er synlig). Plasser derfra en Tekstboks i ark 1. Fyll med tekst "Skriv" eller hva du vil, formater font, midtstill, farvelegg, skygge, hva du vil så det ser bra ut... Velg så en regnearkcelle for å gå ut av tekstboksen. Høyreklikk tekstboksen, velg Tilordne Makro, velg makroen Skriv og OK deg ut. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
kaarebeate Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 (endret) Edit: Teskjeen var akkurat passe stor!! TAKK!!! Nå virker det! var tydeligvis litt for kjapp til å lese den første meldingen din!! Nå gjenstår bare et problem til: jeg bruker 2 skrivere på mitt nettverk, den ene for vanlig papir og den andre for disse skjemaene, kan det styres også?? Takk igjen!! Endret 16. februar 2008 av kaarebeate Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Det skal kunne gå. Henviser til kompis Erlandsen her: http://www.exceltip.com/st/Change_the_defa..._Excel/453.html HTH. Beste hilsen Hrald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå