Gå til innhold

Jeg bygger arcade maskin. (Mame)


Anbefalte innlegg

Vel da var jeg i gang.

Dette er hva jeg skal lage:

promo4.jpg

 

Det hele startet for en stund siden, hvor jeg kom over et biljardbord og et airhocey bord, at jeg da fant ut at jeg skulle bygge meg et spillerom i låven. Det er vel en drøm alle gutter har. hvor jeg kan innrede det som jeg vil.

16082007330.jpg

 

Det ble raskt faste fest lokaler, og mye hygge. Men jeg vil alltid ha mere der.

19082007335.jpg

 

Da var det fetteren til min bedrehalvdel kom til meg med en ide. Vi bygger en arcade maskin. Bruker Mame programvare og laster inn massevis med spill.

 

Helt i begynnelsen hadde jeg mine tvil om det lot seg gjøre, men etter en del lesing og søking på det store nett så kom vi fram til at så vanskelig var det vel ikke(?).

 

Så i dag falt orderen på noen deler jeg trenger:

Utennavn2.jpg

I-pac`en fungerer som et slags tastatur, man kobler opp knappene og joy stikker til den og så er det bare og plugge den i PC`en.

 

Fetteren har en PC han ikke bruker lenger, så vi skal bruke den til og drive alt sammen. Laster inne Mame program på den, slik at hele arcade maskinen blir som en meget stor data.

Så har jeg klart og finne en gammel 20" pc glasskjerm som en på jobben ikke lenger bruker. (Vis noen skulle ha en enda større som du skal kaste, så er jeg intresert) Som vi skal felle inn i kabinettet som også skal bygges.

Satt og rotet med noen tegninger på det i dag, men vanskelig før jeg får skjermen i hus, så jeg kan se hvor stort det egentlig må være.

11022008516.jpg

 

Kommer til og slenge ut en del bilder og slikt underveis mens jeg holder på. Må bare få en pakke fra andre siden av dammen.

 

Noen som har trua på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mye morro i planleggingen :) Lykke til, slikt er artig :D

 

Edit: hva har du tenkt å bruke til materialer?

 

Jeg tror jeg skal bygge rammen til kabinettet i 2"x2" og sidene i mdf plater, men må ta meg en titt i låven for og se hva jeg har igjenn av matrialer. Tror det blir mye bruk det jerg har, for dette skal være lavt budsjet.

 

Døds kult! Skal følge med på dette!

 

PS

Tror du må kjøpe den en bra luftavfukter, såg fuktig ut og slike elektroniske ting liker ikke fukt...

 

Det er nok litt fukt der, men det ene bildet ble tatt etter jeg stod 3 timer med høytrukkspyler der inne, så ikke veldig rart det er vått der.

 

 

Oooh! Schtilig! Hold oss oppdatert.

 

Men du? Det så da fryktelig uhyggelig ut på låven :ermm: Silent Hill Arcade Hall liksom...

 

Skal jobbes mye mere med spillerommet, holder på og legge inn strøm der nå. så får opp litt bilder på veggene og slikt, så tror jeg det blir meget bra :)

Lenke til kommentar

Kom på en ting. For å sikre deg mot fukt i maskinen så er det en veldig enkel løsning. For mye fukt ute i en garasje/låve vil det garantert være uansett ;)

 

Få tak i "siilikonposer" aka det du har i lommen på nye bukser, bare mye større. Vi bruker det mye på jobben i forbindelse med ting som gjerne lekker osv. Bare pass på å legg det i bunnen av kabinett osv, siden det gjerne vil bli vått pga. mengden fuktighet den tiltrekker seg.

 

De har det sikkert på Biltema eller lignende butikk :) 50 kr er virkelig verdt å investere for å sikre noe slik som koster litt peng og mange arbeidstimer!

Lenke til kommentar
Få tak i "siilikonposer" aka det du har i lommen på nye bukser, bare mye større. Vi bruker det mye på jobben i forbindelse med ting som gjerne lekker osv. Bare pass på å legg det i bunnen av kabinett osv, siden det gjerne vil bli vått pga. mengden fuktighet den tiltrekker seg.

 

De har det sikkert på Biltema eller lignende butikk :) 50 kr er virkelig verdt å investere for å sikre noe slik som koster litt peng og mange arbeidstimer!

 

De posene du snakker om er faktisk i bruk i "Fuktslukeren".

Kjøper man refill, få man slike poser på størrelse med en pose kaffe.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15085003

Endret av trykkertor
Lenke til kommentar
Kom på en ting. For å sikre deg mot fukt i maskinen så er det en veldig enkel løsning. For mye fukt ute i en garasje/låve vil det garantert være uansett ;)

 

Få tak i "siilikonposer" aka det du har i lommen på nye bukser, bare mye større. Vi bruker det mye på jobben i forbindelse med ting som gjerne lekker osv. Bare pass på å legg det i bunnen av kabinett osv, siden det gjerne vil bli vått pga. mengden fuktighet den tiltrekker seg.

 

De har det sikkert på Biltema eller lignende butikk :) 50 kr er virkelig verdt å investere for å sikre noe slik som koster litt peng og mange arbeidstimer!

 

Det var en veldig god idè. takk for den, tror jeg skal legge en i air-hockey bordet også.

 

 

Spennende prosjekt. Ligger et lignende ute på forumet her også.

 

Har du link til det andre prosjektet, gøy og se hva andre får til :)

Har ikke funnet noen gode W.I.P guider enda. Men plukket opp litt her og der.

 

De posene du snakker om er faktisk i bruk i "Fuktslukeren".

Kjøper man refill, få man slike poser på størrelse med en pose kaffe.

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=15085003

 

Takk for link, tror det blir handlet inn slike ganske snart :)

 

 

Litt til prosjektet:

Har ikke skjedd så veldig mye med spillmaskinen enda.

Fikk en mail fra dem jeg hadde kjøpt knapper og slik av, at den E-stick`en jeg bestilte hadde de ikke flere igjenn av i rød, så jeg måtte ta blå i steden. Litt skuffende, men alt for store forkjellen gjør det vet ikke.

 

Fikk Pc`skjermen i hus: Det er en 20", er 50cm bred og 54cm dyp. så da røyk alle ca tegninger jeg hadde på kabinettet, så tilbake i tegneboksen.

13022008517.jpg

 

Ellers så har jeg brukt en del timer i spillerommet. driver og legger inn strøm der.

Skal ha ca 50 meter med kabal, og må borre minst 4 hull per meter, i har betong som er blandet ut med stein, er halveis og har gått igjennom 4 borr til nå :)

 

Fikk opp lampene over biljardboret.

25082007342.jpg

Lenke til kommentar

Vel, nå skjer det noe snart :)

 

Fikk en pakke fra DHL i dag.

 

Bilder:)

Dette er den såkalte I-pac`en. Slik jeg har forstått det, så virker den som et tastarur.

Du kobler knappene inn på denne, også kobler du denne inn på pc`en som du ville gjort med et helt vanlig tastarur.

21022008520.jpg

 

Her er alt jeg bestilte. må si at jeg synes det er deilig og se på dette, og gleder meg utrolig til jeg får alt opp og gå.

Det er 8 knappe innganger på hver side av I-pac`en, så tenker at det skal bli 6 knapper til hver spiller og to knapper til esc og eventuelt pause, får se det ann litt. så er det en inngang til og velge player (start) og så er det 4 innganger til joystikk`en. opp,ned,høyre,venstre.

21022008521.jpg

 

Og til slutt, man må jo ja en player 1 og player 2

21022008522.jpg

 

Er usikker på om det blir mye bygging med en gang, tror jeg skal bygge kontrollpanelet, og sette opp alle knappene denne helgen, for så og prøve det og se om det virker som jeg tror det skal gjøre.

 

Ellers så skal Bendik, (fetteren til dama, han som donerer pc`en) komme neste helg og bygge kabinett sammen med meg. Så går alt som helt smurt så har vi det ferdig Søndag 2 mars :p

 

Tanker og innspill??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...