Gå til innhold

Antec p182 kjøling?


Anbefalte innlegg

Skal snart skaffe meg ny PC og foreløpig er følgende oppsett satt opp:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65008

 

Det jeg lurer på er:

  1. Er det mulig å bytte ut de tre viftene som følger med kabinettet og kan de i så fall erstattes av alle 120mm x 120mm vifter?
  2. Vil Noctua viftene som jeg har tenkt til å erstatte de medfølgende viftene med gi bedre eller dårligere kjøling?
  3. Er det plass til en Thermalright ULTRA120 Extreme prosessorkjøler med en Noctua vifte i kabinettet?

Jeg takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du får ikke plass til Thermalrgiht Extreme i et slikt kabinett..

 

Hvorfor får du ikke plass?????

 

Skal snart skaffe meg ny PC og foreløpig er følgende oppsett satt opp:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65008

 

Det jeg lurer på er:

  1. Er det mulig å bytte ut de tre viftene som følger med kabinettet og kan de i så fall erstattes av alle 120mm x 120mm vifter?
  2. Vil Noctua viftene som jeg har tenkt til å erstatte de medfølgende viftene med gi bedre eller dårligere kjøling?
  3. Er det plass til en Thermalright ULTRA120 Extreme prosessorkjøler med en Noctua vifte i kabinettet?

Jeg takker for alle svar.

 

 

1. Ja.

 

2. Merker ingen forskjell jeg.

 

3. Ja.

Lenke til kommentar
Skal snart skaffe meg ny PC og foreløpig er følgende oppsett satt opp:

<a href="https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65008" target="_blank">https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=65008</a>

 

Det jeg lurer på er:

  1. Er det mulig å bytte ut de tre viftene som følger med kabinettet og kan de i så fall erstattes av alle 120mm x 120mm vifter?
  2. Vil Noctua viftene som jeg har tenkt til å erstatte de medfølgende viftene med gi bedre eller dårligere kjøling?
  3. Er det plass til en Thermalright ULTRA120 Extreme prosessorkjøler med en Noctua vifte i kabinettet?

Jeg takker for alle svar.

1. Ja.

 

2. Merker ingen forskjell jeg.

 

3. Ja.

Det er veldig bra å høre og takker mye for svar, men hvordan vet du at det er plass til en Thermalright ULTRA120 Extreme? Begrunner du det på egne erfaringer og/eller andres, eller har du lest det et sted?

Lenke til kommentar
du får ikke plass til Thermalrgiht Extreme i et slikt kabinett..

 

Dette er bare tull. TRUE passer fint i P182.

 

Jeg ville IKKE brukt noctua vifter i dette kabinettet. Har prøvd, bytta fort til Nexus og Scythe - med lavere temperaturer og mindre støy som resultat. Noctua viftene egner seg ikke for horisontal montering, og ikke for kjøleribber med høy motstand (f.eks. TRUE). De fungerer dog ypperlig for Scythe Mine o.l.

 

TRUE kjøleren krever vifte som takler mottrykk pga. lite mellomrom mellom finnene. Nexus, Papst eller Scythe S-FLEX passer bra. Da jeg byttet fra Noctua til Nexus gikk cputemp ned flere grader ved samme omdreiningstall på vifta.

Lenke til kommentar

Har mine tvil om at feks Nexus viftene er mer stillegående enn Noctua.

Noctua viftene fungerer like godt som feks Nexus som kabinettvifter.

Vil i så fall anbefale Nexus el Schyte på CPUen.

 

Men merket personlig absolutt ingen forskjell i temperatur når jeg brukte den medfølgende Schyte viften til Ninja kjøleren kontra Noctua på samme turtall.

Eneste forskjellen var at Noctua viften var stillere.

 

Men kan selvfølgelig ha mye at si at jeg ikke overklokker da.

Lenke til kommentar

Noctua viftene klarer seg nok bra som eksosvifte i P182, men ville ikke hatt den i front eller i topp bak, pga. dårlige mottrykksegenskaper og at vifta ikke er laget for horisontal montering.

 

Scythe Ninja har rimelig god avstand mellom hver kjølefinne og krever da ikke en vifte som takler bra mottrykk. Det er også velkjent at Ninja er god med lite luftflyt, endel som bruker disse passivt.

 

Når jeg bytta fra Noctua til Nexus vifter i mitt P182 sank cputemp med flere grader, og disktemp falt også (Hadde to disker montert oppe på den tia). Merker god forskjell på "vinden" bak vifta i front på P182 om man har Noctua eller Nexus.

Lenke til kommentar
Noctua viftene klarer seg nok bra som eksosvifte i P182, men ville ikke hatt den i front eller i topp bak, pga. dårlige mottrykksegenskaper og at vifta ikke er laget for horisontal montering.

 

Scythe Ninja har rimelig god avstand mellom hver kjølefinne og krever da ikke en vifte som takler bra mottrykk. Det er også velkjent at Ninja er god med lite luftflyt, endel som bruker disse passivt.

 

Når jeg bytta fra Noctua til Nexus vifter i mitt P182 sank cputemp med flere grader, og disktemp falt også (Hadde to disker montert oppe på den tia). Merker god forskjell på "vinden" bak vifta i front på P182 om man har Noctua eller Nexus.

 

Hmm, trenger den spesielle mottrykks egenskaper for å brukes i toppen bak?

Når det gleder mottrykksegenskaper og at viften ikke er laget for horisontal montering lurer jeg på hva du legger i det.

 

Såvidt meg bekjent mener noen at Noctua er dårliger på mottrykk pga at viftebladene ikke fyller hele vifteåpningen, dvs viftebladene er litt kortere enn feks Nexus.

Itillegg har Noctua litt forskjell på krummingen av vifte bladene, noe som bla gjør den mer stille enn andre.

 

Jeg har testet disse viftene å klarer ikke se noen forskjell, annet enn at Noctuaviftene oppleves som mer lydløs.

Ei heller har jeg klart å finne noen tester som konkluderer med at Noctua viftene er dårligere på mottrykk og at de ikke er beregnet for horisontal montering.

 

Har to Noctua vifter på 600 rpm i drift i øvre kammer(i toppen og bakre vifte), uklokket E6850 med Ninja kjøler uten vifte, og ett kjølig system.

Itillegg har jeg satt en vifte bak øvre HD kasse, og en foran, som ikke er i drift, og som på den måten bare hindrer luftgjennomstrømningen når de ikke er i drift.

Cpu ligger til tross for dette på rundt 30-33 grader idle, og 58-60 grader ved full load på begge kjerner.

Har en Noctua til i nedre kammer, denne kjører på 800 rpm og holder diskene på runde 26-28 grader, ved å kjøre denne vifta på 600 rpm steg diskene til rundt 30 grader.

 

Om du ikke skal klokke noe grassat, ser jeg ikke behovet for flere vifter enn det originalt er i P182, å har ingen motforestillinger med å anbefale Noctuaviftene.

Itillegg er ULNA adapteret som følger med Noctua viftene genial ;)

Lenke til kommentar

Som sagt tidligare, TRUE går fint inni kabinetter. (Eg har TRUE i mitt P182SE)

 

Når det gjeld noctua så har dei lansert ei ny vifte som takler mottrykk lang betre, men dessverre så har eg ikkje sett den i nokre butikker enda.

 

Eg bruker noctua nede, og forran øvre hd stativ, oghar beholdt orginalviftane bak og oppe(køyrer på lavaste hastighet). Når ikkje skjermkortvifta (orginal 7800gt) går på maks, så er systemet tinlærma lydlaust. Eg har ein nocuna på min TRUE også, men kjem til å bytte til den nye typen så snarteg får tak i ein. CPU temp er litt høg.

Lenke til kommentar

sony: les litt på SPCR-forumet, har blitt testet ganske grundig der.

Har selv ikke noe spesielt imot noctua-viftene, men de har (imnsho) litt begrensa bruksområder, og jeg merka god forskjell når jeg bytta.

 

Jeg kjører min E6600 @ stock på en TRUE med nexus vifte. Har også nexus vifte bak, foran og nede mellom disker og psu. Har en kama bay med 800rpm vifte i front, og en lik 800rpm scythe vifte i topp bak.

 

Med viftene på 35% (ca. 400rpm på nexus) går ikke scythe viftene rundt, og cputemp ligger på rundt 27-32C idle, disktemp rundt 33-38 (Jeg har dessverre seagate 7200.8 disker i min, disse er varme..)

Lenke til kommentar
Noctua viftene klarer seg nok bra som eksosvifte i P182, men ville ikke hatt den i front eller i topp bak, pga. dårlige mottrykksegenskaper og at vifta ikke er laget for horisontal montering.

 

Jeg har testet disse viftene å klarer ikke se noen forskjell, annet enn at Noctuaviftene oppleves som mer lydløs.

Ei heller har jeg klart å finne noen tester som konkluderer med at Noctua viftene er dårligere på mottrykk og at de ikke er beregnet for horisontal montering.

 

Har to Noctua vifter på 600 rpm i drift i øvre kammer(i toppen og bakre vifte), uklokket E6850 med Ninja kjøler uten vifte, og ett kjølig system.

Itillegg har jeg satt en vifte bak øvre HD kasse, og en foran, som ikke er i drift, og som på den måten bare hindrer luftgjennomstrømningen når de ikke er i drift.

Cpu ligger til tross for dette på rundt 30-33 grader idle, og 58-60 grader ved full load på begge kjerner.

Har en Noctua til i nedre kammer, denne kjører på 800 rpm og holder diskene på runde 26-28 grader, ved å kjøre denne vifta på 600 rpm steg diskene til rundt 30 grader.

 

Om du ikke skal klokke noe grassat, ser jeg ikke behovet for flere vifter enn det originalt er i P182, å har ingen motforestillinger med å anbefale Noctuaviftene.

Itillegg er ULNA adapteret som følger med Noctua viftene genial ;)

 

I SPCRs test av vifter står det at NEXUS ikke egner seg for horisontal montering. Det står ikke nevnt om Noctua. Og alle testene jeg har lest tilsier at Noctua er vel så bra, om ikke bedre, og mottrykksegenskapene er det veldig delte meninger om.

 

Temperaturene du har Sony er jo mer enn bra nok, og for meg gjør det ikke noe om maskinvaren blir litt varm, så lenge støyen er lav. Dagens maskinvare tåler varme veldig godt.

 

Når det er sagt vurderer jeg å bruke minst en (kanskje alle) av viftene som leveres med kabinettet (TriCool) Ut fra det jeg har lest på nettet i forbindelse med tester av P182, er disse også veldig stillegående. Spørsmålet er om det vits å bytte ut standard-viftene? Man får jo raskt annen maskinvare som støyer (og overdøver) de... Er det noen som IKKE har byttet ut standardviftene og kan fortelle litt om erfaringene deres med tanke på opplevd støy?

 

Edit:

Har forresten idag et kabinett som kun bruker 80mm vifter og høres ut som en hårføner :)

Så Antec P182 kommer sikkert til å bli en enorm forbedring uansett med tanke på støy.

Endret av Betelgeuse74
Lenke til kommentar
Noctua viftene klarer seg nok bra som eksosvifte i P182, men ville ikke hatt den i front eller i topp bak, pga. dårlige mottrykksegenskaper og at vifta ikke er laget for horisontal montering.

 

Jeg har testet disse viftene å klarer ikke se noen forskjell, annet enn at Noctuaviftene oppleves som mer lydløs.

Ei heller har jeg klart å finne noen tester som konkluderer med at Noctua viftene er dårligere på mottrykk og at de ikke er beregnet for horisontal montering.

 

Har to Noctua vifter på 600 rpm i drift i øvre kammer(i toppen og bakre vifte), uklokket E6850 med Ninja kjøler uten vifte, og ett kjølig system.

Itillegg har jeg satt en vifte bak øvre HD kasse, og en foran, som ikke er i drift, og som på den måten bare hindrer luftgjennomstrømningen når de ikke er i drift.

Cpu ligger til tross for dette på rundt 30-33 grader idle, og 58-60 grader ved full load på begge kjerner.

Har en Noctua til i nedre kammer, denne kjører på 800 rpm og holder diskene på runde 26-28 grader, ved å kjøre denne vifta på 600 rpm steg diskene til rundt 30 grader.

 

Om du ikke skal klokke noe grassat, ser jeg ikke behovet for flere vifter enn det originalt er i P182, å har ingen motforestillinger med å anbefale Noctuaviftene.

Itillegg er ULNA adapteret som følger med Noctua viftene genial ;)

 

I SPCRs test av vifter står det at NEXUS ikke egner seg for horisontal montering. Det står ikke nevnt om Noctua. Og alle testene jeg har lest tilsier at Noctua er vel så bra, om ikke bedre, og mottrykksegenskapene er det veldig delte meninger om.

 

Temperaturene du har Sony er jo mer enn bra nok, og for meg gjør det ikke noe om maskinvaren blir litt varm, så lenge støyen er lav. Dagens maskinvare tåler varme veldig godt.

 

Når det er sagt vurderer jeg å bruke minst en (kanskje alle) av viftene som leveres med kabinettet (TriCool) Ut fra det jeg har lest på nettet i forbindelse med tester av P182, er disse også veldig stillegående. Spørsmålet er om det vits å bytte ut standard-viftene? Man får jo raskt annen maskinvare som støyer (og overdøver) de... Er det noen som IKKE har byttet ut standardviftene og kan fortelle litt om erfaringene deres med tanke på opplevd støy?

jeg har et antec p190, og har da 2 14 cm vifter oppe i taket, og 2 12 cm (en bak og en nede ved PSU'en).

Jeg har kun byttet ut den 12 cm som er bak, den bråkte litt, eller dvs at den "hakket" litt, lagde ulyder.

Viftene er helt greie, men det finnes mer stillegående og bedre vifter der ute (lit vanskelig å finne 14 cm dog :thumbdown: ).

Jeg har alle på "LOW", viftestyringa som følger med, det støyer ikke mye, og flytter luft greit. Men på HIGH så er det for mye støy, da blir det altfor mye støy. Medium er det vell også litt for mye.

Men Low holder helt greit.

Helt greie vifter...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet nexus horisontalt, men Noctua har jeg og flere andre testet og funnet rimelig håpløs horisontalt, spesielt om den går på litt turtall. Sjekk SPCR-forumet.

 

P182 med originalvifter på "low" er en forbedring i forhold til de fleste 80mm-baserte kabinettene der ute.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...