Gå til innhold

Bk: Rundkjøring i natten

Beyma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er bildet tatt i RAW kan du sette fargetemperatur der. Ellers kan du alternativt legge på et kjølefilter i PS. Finnes i Adjustment layers -> Photo filters.

Beste tipset er selvfølgelig å stille hvitbalanse på kameraet ved fotografering. Så du aldri at dette var fryktelig oranget?

Lenke til kommentar

Feil hvitbalanse: for varmt lys, gjør det litt kjøligere

For liten blenderåpning: man pleier bruke under f/14 i blender, for å slippe difraksjon - bildet kunne blitt mye skarpere med f/9 (da blir det for mye lys - les under)

For lyst: Hvis du er veldig interresert i lange lukkertider, kan du investere i noen neutral density filtre. Sjekk ut hvordan de fungere hvis du søker neutral density på wikipedia. Man får rett og slett inn mindre lys. En kan ha lange lukkertider mitt på dagen, eller bare doble lukkertiden på et kveldsbilde. Jeg foreslår å skaffe en fjernkontroll også til det.

Lenke til kommentar
Er bildet tatt i RAW kan du sette fargetemperatur der. Ellers kan du alternativt legge på et kjølefilter i PS. Finnes i Adjustment layers -> Photo filters.

Beste tipset er selvfølgelig å stille hvitbalanse på kameraet ved fotografering. Så du aldri at dette var fryktelig oranget?

Jo, men dette var noe jeg faktsik likte.. For det var ganske orange der.. Pga lysene er litt gulaktige..

Men hva synes dere om komposisjonen?

Lenke til kommentar

Kan ikke folk lære seg å ta imot kritikk? Når dere spør om feedback på noe, og noen påpeker noe, nytter det ikke å si: jeg liker det slik, eller det skal være sånn.

Bildet er forøvrig ganske kult, men har blitt gjort altfor mange ganger før, så det er ikke så veldig spennende.

Lenke til kommentar
Bildets farger er naturlige for den tiden av døgnet..

Gamle gatelykter har gule lys, noe som gjør bakken gul/oransj.. Har selv tatt bilde med lang lukkertid i en rundkjøring med ca. samme farger pga. det var kveld + gule lys i gatelyktene.

"Naturlig" via gatelys, ja. Pent, nei. Mye bedre den andre versionen til Aak1

Lenke til kommentar

Aak1 sin versjon var dødsbra. Det så fint ut, bare godta det. Ikke noe vits i å drive å klage på at det er effekten man får av gatelys. Vi ser det jo ikke sånn med våre øyne, derfor kan det argumentet brukes til at man skal fikse hvitbalanse sånn som man ser det. Bildet får i alle fall mye finere toner med riktig hvitbalanse. Hvis du liker ville farger, eksperimenter med et hue/saturation layer, gjør fill'en til under 40%, sett blending mode :color og dra litt frem og tilbake med hue.

Lenke til kommentar

Hvitbalansen ble nok litt vel varm her, men samtidig synes jeg ikke Aak1s versjon var stort bedre. Bildet ble for kjølig og det ga inntrykk av at det var tatt tidlig på dagen. Om natten vil det være veldig lite hvitt lys og gatelys vil stå for det som er av lys. Personlig synes jeg bildet skal vise hvordan motivet så ut da bildet ble tatt og ikke slik man skulle ønske det så ut.

Om man likevel skulle endret hvitbalansen så ville jeg brukt en mellomting som fremdeles ga inntrykk av at størsteparten av lyset kom fra gatelys o.l.

Når det gjelder selve komposisjonen synes ikke jeg den fungerer så bra. Pålene i forgrunnen forstyrrer og øynene mine har vanskelig for å feste seg på noe bestemt. Det er alltids vanskelig å unngå forstyrrende elementer i en rundkjøring. Det vil alltid være skilt, bygninger osv. Om du hadde rettet opp bildet tror jeg det ville sett bedre ut. Rent teknisk. Noe som kanskje kunne fungert ville vært å stille seg nærmere rundkjøringen, få et noe lavere perpsektiv og brukt et vidvinkelobjektiv/fish-eye.

Som tbotrqual sier er dette blitt gjort en god del ganger før og det kan derfor være interessant å se hvordan andre har gjort det for å forbedre/forberede sitt eget bilde. Hadde vært interessant og se om du prøvde samme bildet på nytt på bakgrunn av kritikken du har fått hittil. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk

Jo, men dette var noe jeg faktsik likte.. For det var ganske orange der.. Pga lysene er litt gulaktige..

Men hva synes dere om komposisjonen?

Det er ikke pent (.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...