Gå til innhold

Beste store allroundkniv til turbruk

Anbefalte innlegg

Er ute etter en stor kniv til turbruk. Vil ha en kniv jeg kan kappe litt ved med og kutte greiner etc, kommer også til å bruke den som tillegg til motorsag under småhogst. Den bør helst være ganske stor, så min første tanke var en vanlig samekniv. Disse har imidlertid en tendens til å bli veldig fort sløve, og er i utgangspunktet heller ikke akkurat av de skarpeste knivene i skuffen (pun intended). Har søkt litt rundt og funnet Cold Steel Trail Master San Mai III

Men det finnes kanskje bedre valg, med tanke på stålkvalitet, skarphet, holdbarhet etc? Noen som har greie på dette med kniver?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er tilbøyelig til å mene at store kniver stort sett er tull. Jeg har en stor samekniv (9" blad fra strømeng) og selv om den ser tøff ut er den ikke særlig nyttig til turbruk. Den er tung, lang, ruster lett og ikke særlig effektiv til småhogst(du får overraskende lite 'pønsj' i hugget sammenlignet med en tilsvarende tung øks). Stålet er forøvrig av utmerket kvalitet og tåler mye juling(og er tilsvarende tungt å sette opp skikkelig hvis du først har herpa eggen, slipestein er et must). Jeg kjøpte min under førstegangstjenesten, mulig jeg tenkte meg at den også kunne brukes som nærkampvåpen men sånt har heldigvis aldri fått bruk for, strengt tatt har jeg ikke den minste peiling på denslags heller så nå er den degradert til pyntegjenstand.

Nå om dagen bruker jeg en kort, skarp kniv på tur og supplerer med en liten øks. ( fiskars har noen modeller med kunsttoffskaft, jeg har den minste av disse og er fornøyd med den http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=28443551 ). Jeg har også et lite utvalg sammenleggbare sager men det er kniven og øksa jeg bruker når jeg en sjelden gang er ute på tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...