Gå til innhold

Bruk av linser under førstegangstjenesten

Flexo

Anbefalte innlegg

Helou,

Er for tiden lærling og har begynt å planlegge framtida litt nærmere, så jeg har begynt å spekulere på om jeg burde avtjenere førstegangstjenesten, eller om jeg burde holde meg unna. Bruker for tiden linser fordi synet ikke er det beste. Ble erklært tjenestedyktig på sesjonen.

Ser best på venstre øye, mens synet på høyre er uklart. Hvordan blir dette med tanke på skyting med rifle, sia det er lagd for høyrehendte for det meste? (har ikke så god peiling på gevær o.l. men er jo interessert i å lære)

Det er jo felles bad og alt mulig, så blir det tid for å ha av og på linser, på morningen hvis man står opp 20 min tidligere en andre, eller blir dette sett ned på?

Hater å bruke briller nemlig, men kan ha et par i reserve hvis ting skulle skjære seg.

Noen som vet når det blir bestemt hvem som skal inn til førstegangstjeneste det kommende året?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du kan skyte med AG`n fra begge sider, alt etter hva som passer deg.

og det burde ikke være noe problem med linser, du har fint 5 min på morgenen til å ta dem på, jeg hadde oftest ca 30 min med pause mellom frokost og vask, ingen problemer å ta på linser da.

Det var flere som hadde linser i troppen min, ikke noe problemer med dem i det hele tatt.

og lurer du på når du skal inn, så ring VPV, de er de eneste som kan gi deg noe fornuftig svar på det.

Lenke til kommentar

Jeg startet med dagslinser, men var noe jævla dritt når du var ute i felten i en uke i strekk, med ikke noe annet en møkk på alle kanter. Jeg stakk derfor på optikeren første perm og fikk meg døgnlinser (slik du har på øyet i 30 dager i strekk uten å ta de ut). Koster en anelse mer, men herregud for en befrielse. En annen ting er at du er tvunget til å sove når du kan på slike øvelser, og derfor blir vanlige linser tørre etter en stund, og du ser ikke noenting :)

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Du kan sjekke hvilket øye som er ditt dominerende på følgende måte (dersom du ser best på venstre øye vil jeg anta det er dette): hold foran høyre øye, fest blikket på et punkt et lite stykke unna, og hold en pekefinger opp et stykke fra hodet ditt så det dekker punktet du sikter inn på (eller befinner seg midt i/whatever). Ta så bort hånden som du holder foran høyre øye, og hvis pekefingeren din tilsynelatende har bevegd seg i forhold til bakgrunnen, er det øyet du holdt foran, ditt dominerende.

Dersom venstre øye er dominerende, skal du skyte links (dvs riflen på venstre side). Dette er uavhengig av om du er høyre-/venstrehendt, men hvis du skyter links, trekker du uansett av med venstre pekefinger.

Lenke til kommentar

likferd: er helt enig, har brukt døgnlinser et par mnd nå og jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten.

Har dem sjelden på mer en 1-1.5 uke da, for å spare øynene men jeg kunne nok hatt dem på flere uker hvis det skulle bli nødvendig.

surbz00r: Ser ut til at venstre er dominerende ja. Blir nok til at jeg må skyte med "links".

Lenke til kommentar

det med skyting er egentlig noe du styrer litt selv, mange har ikke så veldig mye skyting, så det blir kanskje ikke noe problem.

Vi gikk etter om vi var høyre-hendt eller venstre-hendt, men så hadde uansett vi litt skyting motsatt av det vi vanligvis gjorde(skulle i teorien skyte bra med begge sider).

ang øvelser så er man gjerne ikke ute mer enn mandags morgen-fredag før middag en gang.

men noe å vaske hendene med hadde ikke vi ihvertfall, utenom dyrebart vann vi hadde på felt-flasker.

Lenke til kommentar
likferd: er helt enig, har brukt døgnlinser et par mnd nå og jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten.

Tja, alt har vel sine sider! Veldig mange opplever at ein vert sliten og irritert på augo når ein brukar døgnlinser, i alle fall etter lang tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Døgnlinser er tingen i militæret. Gikk over til dette like før og har aldri byttet. Det er tilnærmet umulig å dasse rundt med dagslinser i felten, så da må du eventuelt bruke briller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvordan kan egentlig CS feste seg til linser når det ikke fester seg skikkelig i øyne uten linser? Hvis det er så farlig for øynene, burde vi jo fått vernebriller.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Eneste logiske forklaring jeg kan tenke meg - bortsett fra at Forsvaret er paranoid på HMS for å unngå erstatningskrav - er at CS-en kan sitte igjen og irritere øynene litt. Selv merket jeg ingen ting til det. Ja, det virket faktisk som en fordel å ha på seg linser, da det ikke svei noe i det hele tatt. Kvalmen hjelper det dog ikke mot. :p

Så ja, kjør på med døgnlinser/månedslinser. Litt uvant å sove med i starten, men det går seg fort til. Har man normalt gode øyne, går man lett med dem på en måned i strekk. Sitter mye bedre på øynene gjør de og ...

Lenke til kommentar
Hvordan kan egentlig CS feste seg til linser når det ikke fester seg skikkelig i øyne uten linser? Hvis det er så farlig for øynene, burde vi jo fått vernebriller.

"...individuals who are exposed to CS Gas should not have contact lenses in their eyes, since exposure to the gas causes the lens to fuse to the cornea of the eye."
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...