diskvask Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Hei Jeg har webhotell fra Domeneshop og skal legge ut filer med norske bokstaver, men det blir trøbbel. Følgende feilmelding dukker opp "The requested URL /test/TEST A -Ã….pdf was not found on this server." Hvordan får man fikset dette? Jeg har forsøkt å legge "AddCharset iso-8859-1 .pdf" inn i .htaccess uten suksess.
Dexzy_0 Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Først må du si meg vitsen med å ha norske bokstaver som Æ Ø Å ?
hfarberg Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Først må du si meg vitsen med å ha norske bokstaver som Æ Ø Å ? Fordi vi lever i 2008, og ikke 1973
Ståle Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Først må du si meg vitsen med å ha norske bokstaver som Æ Ø Å ? Ja, det sier jeg osgsa
diskvask Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Skrevet 11. februar 2008 Okei, her kommer en forklaring dersom det er det som gir motivasjon: PDF-filene inneholder i utgangspunktet norske bokstaver når de blir gitt til meg, og de er ment for en gruppe norske brukere. Filene blir oppdatert kontinuerlig, så det blir for tungvindt å endre filnavn hver gang.
Ståle Skrevet 11. februar 2008 Skrevet 11. februar 2008 Norske bokstaver i filnavn vil jeg ikke anbefale. Men du kan jo bruke urlencode() Men sa ser du feks hvordan denne linken blir stale.nl/?p=film&title=Kautokeino-oppr%C3%B8ret
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. februar 2008 Skrevet 12. februar 2008 Jeg ville som Ståle sier, prøvd å unngått det. Det er ikke så fryktelig viktig å ha ÆØÅ i filnavn somregel. Bruker ofte å skrive det engelske ordet jeg, men ellers så kan du jo skrive ae istedet for Æ o.l. En god vane er å bare slutte å bruke ÆØÅ først som sist da du stortsett bare tjener inn på det senere. Det gjør det mye enklere.
FrodeNilsen Skrevet 13. februar 2008 Skrevet 13. februar 2008 Først må du si meg vitsen med å ha norske bokstaver som Æ Ø Å ? Fordi vi lever i 2008, og ikke 1973 Du får ta en titt på litt moderne dokumentasjon som Unicode definisjonen, definisjoner av URLs, også de tipp topp moderne, samt (P)MS og linx-unix sine definisjoner av tegnsett for filnavn. Sett av gooood tid, det er flere tusen sider å lese. Det blir multikulturelt anno 2008. Kort fortalt vil ikke det du prøver på fungere. Hvis du på død og liv vil ha fornuftige filnavn, erstatter du: Å med AA Ø med OE Æ med AE å med aa ø med oe æ med ae " " med "_" Hvis du skal vise filnavnene på en nettside, erstatter du AA med Å OE med Ø osv. De som er så bakstreverske at de ikke klarer å lese slike filnavn, hører hjemme i 1973.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå