Gå til innhold

MSI GeForce 8800 GTS 512 MB OC

Anbefalte innlegg

Mangler litt i testen. Savner litt flere grafikk innstillinger i oppløsning og AA/AF.

Bestillte faktisk et GTS 512 for en uke siden, men avbestillte det da 9 serien kommer om en måned eller mindre.

huh ... kommer det 9xxx serie neste mnd? noen som har en link hvor jeg kan lese om kortene som kommer ut... venter et 8800gt 1gb i posten om 2dager.. lurer på om det skal i retur hvis jeg bare trenger å vente et par uker på den nye serien.,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående effektforbruk:

Jeg synes dette skjermkortet tar ekstremt mye strøm bare i idle-modus.

Hva forventer vi av effekt i bruk når skjermspareren er over og skjermen slår seg av? Kan vi da forvente en "standbyeffekt" på bare 5w eller mindre?

Har ikke brukt mindre på over ett år. Tilogmed på mine 7600GT og 7600GS kort, som begge er AGPx8, bruker jeg 1920x1200 både i spill og arbeid. Alt med lavere oppløsning utløser klaustrofobi nå :)

Har selv 7600GT (PCIe (kan kjøres i SLI)) Kjørte skjermkortet med 2 skjermer og spillte CS:S og HalfLife 2 på gugge oppløsning 1280*2048. Og litt AA og AF, ikke så mye. Selfølgelig gikk ikke dette smertefritt. Videotesten i CS:S kjørte vell på ca under 50fps.

Sabla gøy. Men umulig og spille grunnet avstanden mellom skjermene. Siktet ble jo tullete... 25% der 75% der...

Eneste som hindrer meg er 3500+ AM2 prosessoren mener nå jeg. Når CPU går 100% når man spiller så er det jo der feilen ligger?...

ikke fullt så enkelt å se det på den måten cpuen vil alltid prøve å kompensere for litt vist skjermkortet ikke klarer mer så det er ikke så enkelt men det var jo ikke den beste cpuen heller da men 7600gt e jo troll gammalt da eg har mitt 7800gt bare liggende å støve her :) for det var så gammalt hehe

Lenke til kommentar

Nå er det vel 9800GX2 det er snakk om at snart blir lansert, som i realtieten ikke er noen ny GPU. Det er her snakk om to 8800-GPUer montert på samme kort - altså SLI på ett kort - nVidias svar på ATIs HD3870X2.

Sånn sett går det nok fortsatt litt tid før vi får se nye single-GPU kort i 9-serien fra nVidia.

Lenke til kommentar
På mitt GTX kort var ytelse gevinsten minimal ja, på GTS 512 er oc et must da de er utrolgi bra på OC. Så det varerier fra kort\serie til kort\serie.

Kikket på noen tester, og det ser ut til at det er riktig, det du sier. Likevel er det nokså irrelevant, da dette MSI-kortet bare såvidt yter bedre enn et standard-GTS. Det som eventuelt er interessant med dette kortet er om det har en spesielt god kjøler, slik at det kan overklokkes mer enn normalt. Dette kommer imidlertid ikke frem i testen, da Hardware.no ikke har foretatt noen overklokkingstester.

Eneste som hindrer meg er 3500+ AM2 prosessoren mener nå jeg. Når CPU går 100% når man spiller så er det jo der feilen ligger?...

Nei, det er ikke gitt. Hvis du vil finne ut om CPU-en er en flaskehals i spill, kan du prøve å skru alt ned på det laveste, inkludert oppløsning, og se om spillet fortsatt hakker. Husk å sette prosessoravhengige ting som fysikk på maks om du har anledning til det (jeg har hørt noe om at også skygger er tilknyttet CPU-en. Kan noen bekrefte/avkrefte?). Dersom du vet at skjermkortet ditt er kraftig nok til å kjøre det flytende (se tester og YouTube-filmer om du er i tvil), kan du være ganske sikker på at du trenger en kraftigere CPU. Vær likevel oppmerksom på at det også kan komme av driverkluss eller noe helt annet.

Lenke til kommentar

Det er bare en myte at egen overklokking av grafikkort bryter garanti. Det er innebygget funksjonalitet som senker hastigheten på kortet dersom det blir for varmt så null problem.

Om man gjør en voltmod eller noe for å greie høyere minnehastigheter osv blir det annerledes.

Da ryker garantien tvert. Man trenger likevel ikke være idiot og fyre opp 1000 MHz på en GPU beregnet for 600. Med litt research på stock komponentspecs og sunn fornuft er overklokking av grafikkort helt trygt. Om man klokker for langt vil grafikken fryse og man er tvunget å gå tilbake til lavere klokkehastighet.

Det hadde neppe vært mulig i driverne out of the box å justere klokkehastighet om det var tabu å klokke. Uansett, overklokking av grafikkort lønner seg neppe i dag. Meget små ytelsesforskjeller.

Det var annerledes i 2001 da man kunne klokke GeForce 3 50% osv. I dag er det maks 10-15%

Personlig synes jeg overklokking, i alle fall for grafikkort har utspillt sin nytte da dette var mer i en tid da man ikke fikk kort som var kraftige nok på stock og mer eller mindre var tvunget til å gjøre overclock for å komme i mål.

Det er sikkert unntak i dag der grafikkort kommer til kort i et enkelt spill, men >=90% av alle spill vil i dag gå greit på et mellomklassekort til 1500-2000kr.

Lenke til kommentar
Det er bare en myte at egen overklokking av grafikkort bryter garanti. Det er innebygget funksjonalitet som senker hastigheten på kortet dersom det blir for varmt så null problem.

Om man gjør en voltmod eller noe for å greie høyere minnehastigheter osv blir det annerledes.

Da ryker garantien tvert. Man trenger likevel ikke være idiot og fyre opp 1000 MHz på en GPU beregnet for 600. Med litt research på stock komponentspecs og sunn fornuft er overklokking av grafikkort helt trygt. Om man klokker for langt vil grafikken fryse og man er tvunget å gå tilbake til lavere klokkehastighet.

Det hadde neppe vært mulig i driverne out of the box å justere klokkehastighet om det var tabu å klokke. Uansett, overklokking av grafikkort lønner seg neppe i dag. Meget små ytelsesforskjeller.

Det var annerledes i 2001 da man kunne klokke GeForce 3 50% osv. I dag er det maks 10-15%

Personlig synes jeg overklokking, i alle fall for grafikkort har utspillt sin nytte da dette var mer i en tid da man ikke fikk kort som var kraftige nok på stock og mer eller mindre var tvunget til å gjøre overclock for å komme i mål.

Det er sikkert unntak i dag der grafikkort kommer til kort i et enkelt spill, men >=90% av alle spill vil i dag gå greit på et mellomklassekort til 1500-2000kr.

For det første

Jeg har ikke vært borti noen skjermkort som har noen funksjon for å senke hastigheten hvis det blir for varmt. Mitt 8800gts640 kræsjer hvis jeg klokker det for høyt.

For det andre

10-15% er kanskje vanlig på noen skjermkort, men mitt 8800gts640 er orginalt klokket til 513/1600, men klokker til 620/2000, mao 16% på core og 25% på minnet. Og det på et 400w powersupply. Hvis man skal overklokke lønner det seg sjeldent å kjøpe high-end varianten av et skjermkort.

For det tredje

Helt enig angående at det ikke er så mye poeng i å overklokke skjermkortet. De 25% man overklokker skjermkortet gir kanskje 10% høyere fps. Det er ikke merkbart.

... og kanskje litt mer on topic:

Det er mye lettere å sammenligne skjermkortene hvis dere grupperer grafene på oppløsning istedetfor skjermkort. Noen god grunn for å gruppere på skjermkort?

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Nå er det vel 9800GX2 det er snakk om at snart blir lansert, som i realtieten ikke er noen ny GPU. Det er her snakk om to 8800-GPUer montert på samme kort - altså SLI på ett kort - nVidias svar på ATIs HD3870X2.

Sånn sett går det nok fortsatt litt tid før vi får se nye single-GPU kort i 9-serien fra nVidia.

kommer vel et 9600GT nå den 21feb. ? eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar

kommer vel et 9600GT nå den 21feb. ? eller tar jeg helt feil?

Joda, stemmer det, men nå oppfattet jeg det som at det var snakk om ytelse på linje med GTS 512MB eller høyere, og det har ikke 9600GT - det er et mellomklassekort. En annen ting er at lansering på papiret og tilgjengelighet i butikkene ikke alltid henger helt sammen, så 21. feb ville jeg tatt litt med en klype salt.

Men det kan godt være nVidia annonserer noen high-end 9-serie kort om ikke så altfor lenge. Sånn er det dessverre med alt innenfor hardwareverdenen - man kan vente seg grønn og blå for det kommer hele tiden noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...