Gå til innhold

Nettverkadmin...er det så vanskelig?


nosync

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet meg i en situasjon der jeg får attføring. Så jeg må "omskoleres".

 

Har stor interesse for data, og har relitivt bra kunnskap.

 

Men er temmelig svak i matte. Saksbehandleren min sa at denne retting (nettverk) er SVÆRT tungt og hardt. Krever mye matte og "talldyktighet".

 

Stemmer dette? Hva går det egentlig ut på? Trodde det dreide seg å passe på servere og at de er oppegående.

 

Hvodan er stoffet å studere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs. Så lenge du ikke driver med utvikling, programering i drift er det ikke mye matte. Er det praktisk rettet utdanning, som fagutdanning til drift trenger du ikke å være bekymret for dette. Eneste du trenger å vite er binær regning og du vil komme borti enkle algoritmer/formler.

 

Så lenge du har en stor interesse og bruker mye tid så kan du bli dyktig uten å være mattegeni. Så vil du også fort oppdage at nettverk er litt mer enn å stable routere og passe på noen servere. Har truffet flere som har prøvd å omstille seg og de som lykkes har jobbet hardt. De var oppi åra og hadde ikke tid til å tulle bort tiden sin og var seriøse fra dag en av. Er man ikke fra før teknisk anlagt så sliter man litt, det kvever faktisk en god del av deg. Det spør hva slags linje man velger. Har også sett folk som har hatt alle forutsetninger som ikke har holdt ut fordi de ikke har jobbet hardt nok og tatt det litt for lett på det.

 

For å få åpning hos arbeidsgivere er sertifisering ofte inngangsporten om du ikke har kontakter. Har man ikke det blir det fort mye vanskeligere. De vil spørre om hva slags erfaring du har. Labbing og hands on vil kompansere en del, men selvfølgelig ikke alt.

 

En miks imellom hands on og teori gjør studiet mye lettere. Ha teori i bakrunnen, implementering og se hvordan protkoller fungerer gir deg en bra forståelse. Miks imellom video, bøker, klasseundervising, prosjekt, instruktør og labbing er den beste undervisningsmetoden. Og det å bli testet på det praktiske og det teoretiske hele veien gjør at du lærer ganske raskt.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Må si meg enig i VictorOsborn.. det er ingen "lett" utdanning å ta. Jeg gikk hele veien til MCSE og tenker du å ta hele den så regn med å "forsvinne" fra omverden i tiden før certer. Da er det kun Lab'ing og lesing som teller.. Myye lab'ing.

I dag er det nok ikke "nok" med MCP for å få jobb som nettverksansvarlig. Kjenner flere som har ganske bra papirer innen microsoft,linux og cisco, men er uten jobb for det. Man må ha bekjente og ihvertfall erfaring.. og erfaring er det som virkelig teller når du søker jobb. Du har flaks får du jobb med "kun" det kurset du tenker på. Hadde jeg tatt min utdanning i dag så hadde jeg gått for spesialisering innen ett fag.. la oss si.. Java.. database etc..

En "potet" innen data er så og si bortkastet pr. i dag. I "gamle" dager var det behov for it-poteter (en som kunne mye/litt om alt innen data) men ikke i dag.

Nei, ta en retning som gir deg spesialisering innen datafag.

Ta utgangspunkt i det kurset du har valgt men etter det tar du en vei imot spesialisering.

Lenke til kommentar

Du bør velge MSCE løpet eller CCNA/CCNP. Det holder ikke med 3 MCP sertifiseringer. Du må si til NAV at du bør ha 2 år finansiert for at du skal få noe ut av det og jobb. Om du velger ett år, er jeg redd at alt du får er første linje supportjobb. Har du hatt godt betalt jobb før så er ikke det ett sted å være. Jeg valgte det siste som er mer en spesialisering, jeg ville ikke bli en dårlig betalt driftspotet. Det er mangel på Cisco kompetanse for tiden og det finnes noen som betaler godt.

 

Jeg vil anbefale å ta klasseundervisning med labb om du har mulighet istede for kveldsundervisning via web. Årsaken er at med fjernundervisning så må du være veldig selvstendig og det er mindre sosialt. Du vil antagelig få en bok fra microsoft press og labbe på vm-ware om du velger microsoft retningen.

 

Jeg opplevde at M$ var en del tørrere enn hva Cisco hadde å tilby, men det er kanskje en smaksak.

 

Så en langsiktig plan er 2 år og følge løpet til ferdig sertifisering.

Selv om det ikke er mye matte kan det være tøft om du vil bli dyktig. Har du familie så kan du forberede dem på at du forsvinner noen timer i hulen din hver dag. Du bør være på hugget/forkant fordi det er mye stoff som man skal igjennom. I perioden som jeg holdt på måtte jeg droppe all trening, mye av det sosiale, alkohol og avinnstallere alle spill. Men jeg har fått det igjen for det idag.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Jo jeg er enig med å kunne ha klasseundervisning, men jeg bor i Stavanger og det er så å si ingen som tilbyr det. Det er en skole (noroff) men de vil jeg helst unngå, har hørt mye negativt om de, og dessuten får du ikke noe papirer fra dem. Bare karakter bok....

 

Så nettkurs er det enaste jeg kan ta.

Lenke til kommentar

Siden du er i Stavanger vil jeg anbefale

http://fagutdanning.akademiet.no/studietil...dier/cisco_ccnp

 

Kun hvis dem har godkjent CNAP, dvs kompetente instruktører og velutstyrt lab.

 

eller m$ retningen:

http://fagutdanning.akademiet.no/studietil...dier/1056307978

 

Jeg kan ikke si noe om den retningen.

 

Har hørt det der med at det bare er kurs, men det for omfattende å kalle kurs siden du på fem mnd har brukt 360 timer klasseundervisning ( av instruktører som er ingeniører og jobber i feltet), og du bruker 70 timer i uka tilsammen på labbing, undervisning og lesing. Når du drømmer om BGP og routere, da vet du at du er under en intens læreperiode. Så har du ett år igjen på CCNP nivå etter at du har tatt noen MCP sertifiseringer.. Du kan aldri forstå protokoller 100% uten å ha hatt hands on labbing og gjort utallige scenarier med implemtering, verifisering og troubleshooting. Du lærer i tillegg generell nettverksteori. Mange RFCs som er skrevet av Cisco ingeniører er som tatt ut fra en Cisco Press bok. Det proporitære har en tendens til å bli en åpen standard med noen få modifiseringer etter noen få år.

 

Selfølgelig er ingeniører mer respektert, og har inngående og dyptgående kjennskap men dog for generelt på bachelor nivå. Men alle trenger ikke å bli ingeniør for å være en drifter eller være konsulent i prosjekter. Spesielt om man er oppe i årene og ikke har mulighet å ta 5 års utdannelse for å omstille seg. Jeg har utdanning fra UiO og It-akademiet. Det siste har kuttet ut masse bullshit og gått rett på core. Utdanningen er forskjellig, ene er akademisk, den andre er fagutdanning. Jeg har fått bra grunnlag nok nå til ta CCIE R&S lab i mai og er mer kompetent til å drifte/implementere Cisco nettverk enn en nyutdannet bachelor. Bacheloren er nok bedre på alt annet. De andre som fullførte fikk jobb hos firmaer som datametrix etc.

 

Kunne jeg valgt fritt måtte det være høyskolen i Bergen som har CNAP. Der får du grad og relevant hands on.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar

Litt update på min situasjon.

 

Har valgt å ta via it-akademiet.no/ nettkurs. Drift av Nettverk, så Systemingeniør Microsoft.

 

Enaste jeg sliter med er at dette utgjør 2år. Greit nok at NAV dekker dette, men jeg får jo høre at dette ville også tilsvart å kunne heller gå på en sikkelig skole.

Men jeg regner med at det er egentlig ikke stor forskjel mellom utdanningen, bortsett for det sosiale...jeg har aldri vært en skole person, så jeg tror nettstudie passer bra for meg.

Dessuten så får jeg ikke Sertifiseringer av å gå på skole, og jeg tror disse kommer mann bedre ut med...eller?

 

Huff, jeg bare håper jeg har gjort det rette valget.

Lenke til kommentar
Litt update på min situasjon.

 

Har valgt å ta via it-akademiet.no/ nettkurs. Drift av Nettverk, så Systemingeniør Microsoft.

 

Enaste jeg sliter med er at dette utgjør 2år. Greit nok at NAV dekker dette, men jeg får jo høre at dette ville også tilsvart å kunne heller gå på en sikkelig skole.

Men jeg regner med at det er egentlig ikke stor forskjel mellom utdanningen, bortsett for det sosiale...jeg har aldri vært en skole person, så jeg tror nettstudie passer bra for meg.

Dessuten så får jeg ikke Sertifiseringer av å gå på skole, og jeg tror disse kommer mann bedre ut med...eller?

 

Huff, jeg bare håper jeg har gjort det rette valget.

 

Du skal være klar over at fagene på IT-akademiet ikke gir deg noe som helst av formell kompetanse. Sertifiseringene er noe annet, dette tar folk i TILLEGG til ingeniør, master og bachlor-utdanninger. Sertifiseringer er vel og bra, men du stiller allikevel langt bak i køen uten formell utdannelse, hvis du ikke har ett tonn med erfaring da.

Lenke til kommentar

Man er godt rustet for å drive med Cisco nettverk om du har spesialisert deg tidlig på det. Du vil lære dypere fordi du får flere hundre timer med hands on på kjøpet. En ting er å lese RFCs, IETF og andre standarder men du vil ikke få full forståelse før du ser det i praksis, mikser med andre protokoller, trobubleshooter, verifisering, ser prosesserer med debugging etc. Det er på den måten man kan se designproblemer, finne løsninger og ha flere måter å gjøre ting på.

 

Min Cisco instruktør er siv.ing, ekspert på TCP/IP, og lært bort dette i mange år. Han sier at forskjellen på utdanningene er at den ene er alt for abstrakt.

 

Det er ikke uten grunn til at arbeidsgivere spør om 2-3 års erfaring. Man kan ikke ha en nyklekket bachelor som roter på Cisco IOSet som prøver å lappe sammen ett nettverk.

 

Jeg stod foran i køen fordi det er mangel på Cisco kompetanse for tiden. NAV dekker ikke 3-5 års utdannelse, men man kan komme godt ut av andre alternativer som f.eks fagskoler.

 

CCIE > Master

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Min Cisco instruktør er siv.ing, ekspert på TCP/IP, og lært bort dette i mange år. Han sier at forskjellen på utdanningene er at den ene er alt for abstrakt.

 

Og nettopp derfor ansetter man folk med master til å jobbe med abstrakte problemstillinger og ikke denne typen jobber. Så for å gjenta meg selv, forskjellig utdanninger gir grunnlag for forskjellige jobber.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...