Gå til innhold

Monopod - trenger man det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det meste egentlig.. Landskap når jeg er ute, til tider dyr, venner, en blomst her og der.. U name it ;)

For å si det sånn: Når jeg har fått mitt D80 + 80-200 2.8, kommer jeg til å ha en monopod til å støtte det hele, for eksempel når jeg sitter på tribunen og tar bilde av ungene på idretts-stevner.

Lenke til kommentar
Med hvilket kamera?

Ville ikke hatt over 1.5kg på et kulehode.

Sigma 17-70 skulle funke uansett kamerahus.

Mitt kulehode tåler opptil 8kg et Manfrotto 488RC0, men det brukes på en tripod da. :)

På min monopod som er en Manfrotto 681B så har jeg en monopod tilt top fra Manfrotto.

Det klarer max 2.5 kg. Det går bra sammen med mitt 1DIII og 70-200 2.8L IS.

Bruker det ofte i idrettshaller etc.

Andreas

Lenke til kommentar
Neida. Jeg har denne som koster 399,- og passer til mindre kamera/objektiv kombinasjoner.

Tom

Har den bare ett bein, Tom? Derfor den heter Mono...kanskje, kunne tenke meg en slik av de aller minste jeg som jeg kanskje får nedi en sekk...det er spesielt til turer jeg trenger en slik. Har de noen enda mindre og billigere også kanskje? Det andre stativet blir for stort å drasse med...

RandiA

Lenke til kommentar
Neida. Jeg har denne som koster 399,- og passer til mindre kamera/objektiv kombinasjoner.

Tom

Har den bare ett bein, Tom? Derfor den heter Mono...kanskje, kunne tenke meg en slik av de aller minste jeg som jeg kanskje får nedi en sekk...det er spesielt til turer jeg trenger en slik. Har de noen enda mindre og billigere også kanskje? Det andre stativet blir for stort å drasse med...

RandiA

Har bare et bein, ja. De to andre må du stille med selv :) Det er kompakt nok til å gå ned i en sekk, og veier lite. Det finnes en billigere utgave av det stativet jeg har i dag, som ikke har kulehode. Ulempen blir da at man får kun tatt bilder i landskapsformat...

Det er ikke like støtt som et ekte stativ, men med litt trening, så kan du tjene 2-3 blender-steg før det blir uskarpt.

Her er et bilde jeg har tatt med monopod. Legg merke til at når motivet flytter på seg, så hjelper ikke monopod (ei heller IS/VR).

JB & The Delta Dukes

1/13s, f/2.8, 50mm, ISO 800

Tom

Edit: La inn bildet

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...