knutis79 Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei Jeg skal slepe en bil til høggern og lurer i den forbindelse på et par småting. 1. Vil jeg ha bremser på bilen når bilen ikke starter? (må rulle utfor en bratt bakke og vil helst unngå å oppleve at bremsene ikke er der midt i bakken..) 2. Er det lovlig å slepe en bil uten skilt? Knutis Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei Jeg skal slepe en bil til høggern og lurer i den forbindelse på et par småting. 1. Vil jeg ha bremser på bilen når bilen ikke starter? (må rulle utfor en bratt bakke og vil helst unngå å oppleve at bremsene ikke er der midt i bakken..) 2. Er det lovlig å slepe en bil uten skilt? Knutis Ja, du vil ha bremser, men du må trykke mye hardere på pedalen enn du er vant til med en bil som går pga. bremsekraftforsterkeren. Nei, det er etter hva jeg vet ikke lov å taue bil uten skilt. Tror du må bruke henger. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 1. Du vil ha bremser, men de vil føles svake. Jeg ville koblet fra tauebilen før den bratte bakken. Da fester du den bak, og bruker tauebilen som bremsehjelp. 2. Nei, det er ikke lov. Du må ha prøvekjennetegn som koster 225 kr pr dag. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hva slags bil dreier deg seg om? Det finnes noen få biler som mister bremsene etter en stund hvis ikke motoren går. Alternativt kan du skaffe deg/låne et tauestag. Dette er en fast stang som festes på bilen som skal taues, og har hengerfestekobling i andre enden. Da kan du få bremsehjelp fra tauebilen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hvis bilen har motor (og ting/tang er koblet til) er det ikke verre enn å sette bilen i gir og trille ned bakken i f.eks 3., eller 4. gir. Da blir det vakum i innsuget og dermed vakum til bremsekraftforsterkeren. Dessuten kan det være bilen du skal taue har elektrisk bremsekraftforsterker, da holder det å sette på tenninga. Det er ikke lovlig å taue en bil uten skilter. Sørg for å holde tauet jevnt og stramt under kjøring, så slipper du alle rykkene som lett oppstår. Kjør rolig og planlagt og husk å slå av rattlåsen. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 I tillegg til at det ikke er lov til å slepe uten skilt, er det heller ikke lov til å kjøre uten lys eller med varselblink. Vanlige kjørelys skal være tent under hele slepeturen. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Er det en regel av nyere dato? Har ikke tenkt over denne problemstillingen tidligere. Forsåvidt virker den jo logisk, men man ser det jo "aldri" praktisert. Synes egentlig at praksisen som er etablert med å kjøre i lav hastighet med varselblinkere på er helt grei, forutsatt at man kjører så forsiktig at blinklys er overflødig. Lenke til kommentar
knutis79 Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Takker for gode svar! Oppdaget at bilopphuggeriet henter biler som skal skrotes gratis! Tenker jeg lar dem gjøre jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå