Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Angående sleping av bil

knutis79

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal slepe en bil til høggern og lurer i den forbindelse på et par småting.

1. Vil jeg ha bremser på bilen når bilen ikke starter? (må rulle utfor en bratt bakke og vil helst unngå å oppleve at bremsene ikke er der midt i bakken..)

2. Er det lovlig å slepe en bil uten skilt?

Knutis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg skal slepe en bil til høggern og lurer i den forbindelse på et par småting.

1. Vil jeg ha bremser på bilen når bilen ikke starter? (må rulle utfor en bratt bakke og vil helst unngå å oppleve at bremsene ikke er der midt i bakken..)

2. Er det lovlig å slepe en bil uten skilt?

Knutis

Ja, du vil ha bremser, men du må trykke mye hardere på pedalen enn du er vant til med en bil som går pga. bremsekraftforsterkeren. Nei, det er etter hva jeg vet ikke lov å taue bil uten skilt. Tror du må bruke henger.

Lenke til kommentar

Hva slags bil dreier deg seg om? Det finnes noen få biler som mister bremsene etter en stund hvis ikke motoren går.

Alternativt kan du skaffe deg/låne et tauestag. Dette er en fast stang som festes på bilen som skal taues, og har hengerfestekobling i andre enden. Da kan du få bremsehjelp fra tauebilen.

Lenke til kommentar

Hvis bilen har motor (og ting/tang er koblet til) er det ikke verre enn å sette bilen i gir og trille ned bakken i f.eks 3., eller 4. gir. Da blir det vakum i innsuget og dermed vakum til bremsekraftforsterkeren. Dessuten kan det være bilen du skal taue har elektrisk bremsekraftforsterker, da holder det å sette på tenninga.

Det er ikke lovlig å taue en bil uten skilter.

Sørg for å holde tauet jevnt og stramt under kjøring, så slipper du alle rykkene som lett oppstår. Kjør rolig og planlagt og husk å slå av rattlåsen.

Lenke til kommentar

Er det en regel av nyere dato? Har ikke tenkt over denne problemstillingen tidligere. Forsåvidt virker den jo logisk, men man ser det jo "aldri" praktisert.

Synes egentlig at praksisen som er etablert med å kjøre i lav hastighet med varselblinkere på er helt grei, forutsatt at man kjører så forsiktig at blinklys er overflødig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...