Gå til innhold

Hvor ofte fôrer man en voksen hund?

Anbefalte innlegg

Har hatt hund 2 måneder nå (2 år gammel Golden/Engelsk Setter-blanding) og har videreført forrige eiers fôringsvaner hvor han fikk mat 1 gang om dagen (hver kveld). Hører veldig mye forskjellig rundt omkring, hvor de fleste mener han skal ha mat enten 1 eller 2 ganger daglig. Han får kun tørrfôr (Purina ProPlan Adult med litt forskjellig smak fra sekk til sekk), ikke no middagsrester, brødskalker osv.

Han er en flott blanding kroppsmessig med kroppen til ES, men fargen og noen attributter (hodefasong og noe annet) fra Golden. Han er slank og flott, men ikke for tynn.

Finnes det noen fasit på når han burde få mat, hvor ofte han burde fått mat osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er ingen fasit på dette. Det må du vurdere selv. Hvis hunden din tåler å få mat en gang om dagen, så går det greit. På generellt basis er det vanlig å gi to måltider. Er lenge å vente ett døgn mellom hvert måltid, syns jeg. Prøvde selv å gi hunden min mat en gang om dagen, men det ble litt for mye å fordøye på en gang og hun ble dårlig i magen, så hun får to ganger om dagen. Det passer bra.

Endret av Myrsnipa
Lenke til kommentar

Ja, spørsmål nr 2; hva er nok mat til en 27-29 kg "Golden-setter" på 2 år som får en halvtime-tre kvarter med tur hver dag? Selv gir jeg 350g ProPlan adult per dag. Tanker? Holder ham konsekvent unna alt annet enn tørrfôr som sagt. Også får han jo den obligatoriske andelen godbiter da. Spesielt nå om dagen, men grunnkurs og det hele. ;)

Lurer jo litt på å dele opp maten til 150g om morgenen og 200g om kvelden f.eks. Hvordan er fordøyelsen hos hundene? Hvor lang tid bruker maten på vei gjennom? Vil jo gjerne være på pletten når naturen kaller. Han sier jo ifra når tiden er inne, men veit jo ikke om det da vil bli sånn at han vil ha en større trang til å gjøre fra seg når jeg er på jobb om han får mat om morgenen også?

Han spiser villig maten sin, avføringen er fast og han tigger ikke ved bordet, tar fra bordet/kjøkkenbenken eller noe sånt. Så er vel kanskje like greit å fortsette som jeg gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å lese "bruksanvisningen" på sekkene, for det stemmer hvertfall ikke med min hund. Dette er noe du nesten bare må se an.

Selv gir jeg to ganger om dagen, tror noe av grunnen er at jeg syns det høres litt trist ut å bare få mat en gang om dagen. Samt da blir det mye mat på en gang, som Myrsnipa nevner. Mona får mat om morran og en gang på tidlig kveld/kveld.

Du blir raskt vant med hvor ofte og mye din hund må på do. F. eks veit jeg at Mona gjør nr. 2 maks to ganger om dagen, og at hun trenger mer enn 2 min ute for å gjøre det. Handler bare om å bli litt kjent med rutinene :)

Lenke til kommentar

Ja, det er veldig greit. Kevin har en "runde" jeg veit han gjør nr 2 på og som han tømmer unna masse nr 1 på, så det er ikke noe problem. :) Er vel ingen grunn til å endre noe som fungerer, og i og med at han ikke maser noe eller noe som helst annet tull, så lar jeg det være som det er. Han er full av krutt og aldri doven og "giddaslaus", så velger å tro han får det han trenger. En blid og fornøyd hund all over egentlig. :)

For ikke å snakke om at han er verdens beste.. :love:

Lenke til kommentar

Geisha får også mat 2 ganger om dagen, slik som Mona.

En gang om morgenen før jeg drar på jobb, og en gang samtidig som vi spiser middag på ettermiddagen.

Godt hold er noe vi sier om noen som er litt lubben. Du mente kanskje at dyret ditt ikke var tjukk, og at det derfor ikke gjorde noe at du gav han oftere mat enn anbefalt? :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...