Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nettopp. Da kan du ikke snakke for alle

 

Nei klart, jeg meler min egen kake, og vil ha bort taket for hvor mye jeg kan tjene uten å bli straffet for det. For om jeg regner med feriepengene som kommer i juni, vil jeg ha nådd det taket i løpet av april\mai.

Hadde vært en god start det, takket være den grensen er det nok ikke bar jeg som har en heller lav timelønn. Men jeg foretrekker heller det enn å ikke jobbe. Det er fint at de oppmuntrer til at studenter jobber ved siden av og på den måten får seg arbeidserfaring... ;)

Lenke til kommentar
Ja tror egentlig også det. For om studentene får mer penger, er de gjerne villige til å betale mer for å bo, og da presses prisene opp og man er like langt.

Prisene vil neppe bli påvirket i veldig stor grad av dette. Husk at det finnes flere typer mennesker enn studenter som leier bolig. Hvis man hadde fått 10K i mnd i steden for latterlige 6, så ville man faktisk klart seg helt greit uten jobb. Prisene på bolig o.l. ville absolutt ikke bli spist opp slik at man er like langt. Men de som styrer dette landet vil jo ikke bruke mer penger enn de må, og studentene gidder ikke å gjøre noe for vi skal jo ut i jobb om få år anyways.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at grunnen til at vi ikke får særlig mer studiestøtte er pga. de mange studiene som stiller latterlige lave krav for å faktisk bestå eksamen. Jeg kjenner folk som studerer i snitt kanskje 4-5 timer hver dag, og allikevel gjør det greit på eksamen. Her på NTNU finnes det også såkalte 44-fag, dvs. fag som kun koster deg bussbillett tur-retur for å bestå.

Jeg studerer siv.ing og har faktisk ikke tid til å ta meg jobb, det hadde gått kraftig ut over resultatene mine. Når det er sagt synes jeg kanskje 10k i mnd er litt vel mye, jeg klarer meg nesten på studielånet. Bruker kanskje en 4-500 kroner av sparepenger hver mnd, men så er jeg en av de som f.eks ikke later som jeg er høvding på byen og lager meg egen mat.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at grunnen til at vi ikke får særlig mer studiestøtte er pga. de mange studiene som stiller latterlige lave krav for å faktisk bestå eksamen.

Sist jeg sjekket var ikke kravene særlig høyere for å få sosialstødnad. Hva om unnasluntrerne ihvertfall hadde fått en motivasjon til å heller ta noen enkle studier enn å sitte på ræva. Hadde det vært værre eller bedre for Norge?

 

De fleste får vel støtte fra foreldrene. En kamerat har hybel hos sine egne foreldre, bor og spiser gratis!

Nei? De fleste gjør faktisk ikke det. De fleste er nødt til å flytte.

Man kan ikke regne med at folk får støtte fra foreldrene når de studerer i tyveårene. Det skal ikke ligges opp til sånt.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at grunnen til at vi ikke får særlig mer studiestøtte er pga. de mange studiene som stiller latterlige lave krav for å faktisk bestå eksamen.

Sist jeg sjekket var ikke kravene særlig høyere for å få sosialstødnad. Hva om unnasluntrerne ihvertfall hadde fått en motivasjon til å heller ta noen enkle studier enn å sitte på ræva. Hadde det vært værre eller bedre for Norge?

 

De fleste får vel støtte fra foreldrene. En kamerat har hybel hos sine egne foreldre, bor og spiser gratis!

Nei? De fleste gjør faktisk ikke det. De fleste er nødt til å flytte.

Man kan ikke regne med at folk får støtte fra foreldrene når de studerer i tyveårene. Det skal ikke ligges opp til sånt.

 

Nei, men de som ikke klarer seg på de pengene de får, når de aller fleste faktisk klarer seg, så få de som ikke klarer seg finne penger andre steder.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at grunnen til at vi ikke får særlig mer studiestøtte er pga. de mange studiene som stiller latterlige lave krav for å faktisk bestå eksamen.

Sist jeg sjekket var ikke kravene særlig høyere for å få sosialstødnad. Hva om unnasluntrerne ihvertfall hadde fått en motivasjon til å heller ta noen enkle studier enn å sitte på ræva. Hadde det vært værre eller bedre for Norge?

 

De fleste får vel støtte fra foreldrene. En kamerat har hybel hos sine egne foreldre, bor og spiser gratis!

Nei? De fleste gjør faktisk ikke det. De fleste er nødt til å flytte.

Man kan ikke regne med at folk får støtte fra foreldrene når de studerer i tyveårene. Det skal ikke ligges opp til sånt.

 

Nei, men de som ikke klarer seg på de pengene de får, når de aller fleste faktisk klarer seg, så få de som ikke klarer seg finne penger andre steder.

Du har tydeligvis misset hele poenget i denne diskusjonen. Å "klare seg" er et mildt sagt relativt begrep. Men de lever langt under fattigdomsgrensen, og får mindre penger enn folk som sitter på ræva og gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Liten digresjon; så dyrt fra SiT?

 

Tilbake igjen til topic. Når staten har bestemt at man skal være 100% student etter kunnskapsløftet, eller hva siste reformet het, burde de uansett øke støtten litt.

 

Ting som også koster penger er typisk TV-linsens, forsikring, ting som hører hjemme på badet (barbersaker, deo, shampoo, håndsåpe, vaskemiddel, evnt hårvoks, osv), noen kjøper pensum, etc.

At et eventuelt budsjett akkurat går opp med husleie og mat tyder på at budsjettet er for dårlig.

 

Ja SiT er faktisk dyrere enn veldig mye av det private markedet.

 

 

 

Jepp hvis du er uheldig og får lisensfolka på døra så får du ganske dårlig økonomi (de går på alle SiT hyblene hvert år tror jeg)

 

Studenter ville ha yler med bedre standard og bedre beliggenhet, og dermed har SiT også endel dyre steder. Det er uproblemetisk å bo billig på SiT, når det er sagt hadde jeg ønsket meg en litt mer aktiv prisregulrende politikk fra SIT sin side. Lisensfolka er ikke på døra hvert år nei.

 

Ellers er jeg enig i at studiestøtten er vel stram, men det er ikke "umulig å klare seg på". Har man litt økonmisk styring klarer man seg fint. Men folk ønsker å ha vaner som er dyrere enn studielånet klarer å opprettholde.

 

Og angående folk som får penger hjemmenifra: hele poenget med studielån er at folk skal klare seg "alene", at man ikke skal være avhengig av foreldre med god økonomi for å studere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Skaff deg en jobb hvis du ikke klarer deg på de pengene du får/får låne. Ingen av de studentene jeg kjente da jeg selv var student hadde noen som helst problemer med å få pengene til å strekke til.

 

Hva med studentene som går på et såpass krevende studie at det ikke er tid til jobb?

 

Det er utrolig stor forskjell fra studie til studie. Sist skoleår studerte jeg samfunnsøkonomi ved UiB; 2-timer med forelesning/gruppe i snitt hver ukedag, også gjorde jeg ingen lekser - leste bare rett fremfor eksamen. Det gikk greit med B- i snitt. Nå studerer jeg på NHH, og hvert fag er minst dobbelt så vanskelig, i tillegg til at vi har flere fag.

 

...

 

Man bør utviltsomt ta utgangspunkt i den værste situasjonen: Vanskelig utdanning, høye bokostnader og ingen ekstra stønader.

 

"Ingen av de studentene jeg kjente da jeg selv var student hadde noen som helst problemer med å få pengene til å strekke til."

 

Hehe, det er vel totalt irrelevant? Har du ikke lest regnestykkene som har blitt lagt frem her i denne tråden? Snakk om å reflektere over ting. Studiestøtten følger ikke engang inflasjonen, men man må også huske på at det vi konsumerer har hatt en langt sterkere prisvekst: Mat og husly.

Lenke til kommentar
Hehe, det er vel totalt irrelevant? Har du ikke lest regnestykkene som har blitt lagt frem her i denne tråden? Snakk om å reflektere over ting. Studiestøtten følger ikke engang inflasjonen, men man må også huske på at det vi konsumerer har hatt en langt sterkere prisvekst: Mat og husly.

 

Jeg sluttet å studere for ett år siden, opp til da så gikk det fint ann å klare seg. Man kan såklart legge fram regnestykker der folk har valgt å bosette seg et dyrt sted, fordi de billige stedene ikke har god nok beliggenhet/standard/størrelse. Men det er snakk om prioriteringer, det er fint mulig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hehe, det er vel totalt irrelevant? Har du ikke lest regnestykkene som har blitt lagt frem her i denne tråden? Snakk om å reflektere over ting. Studiestøtten følger ikke engang inflasjonen, men man må også huske på at det vi konsumerer har hatt en langt sterkere prisvekst: Mat og husly.

 

Jeg sluttet å studere for ett år siden, opp til da så gikk det fint ann å klare seg. Man kan såklart legge fram regnestykker der folk har valgt å bosette seg et dyrt sted, fordi de billige stedene ikke har god nok beliggenhet/standard/størrelse. Men det er snakk om prioriteringer, det er fint mulig.

 

AtW

 

Det er vel umulig å komme seg under 3000 i leie i osloområdet? Vil påstå at det er tilnærmet umulig i Bergen også, med mindre man vil ha 6m^2 stort rom og løse vegger.

Men ja, hva med å ikke bo i disse byene? Skal det være riktig at bare de som får ekstra støtte skal kunne velge fritt hvilken by de skal studere i, altså, velge fritt hva de skal studere?

 

Jeg har store problemer med å forstå at dersom jeg valgte å gjøre ingenting, så ville jeg fått mer penger mellom hendene. Og en annen ting; det er jo bare 40% av de 80 000 som omgjøres til stipend.

 

Hehe. Rettferdig? Synes også det er utrolig frekt av folk å sammenlikne våre forhold med andre lands studenters forhold (håper ikke dette argumentet har blitt nevnt i denne tråden)... Mener de virkelig at vi skal ha like trygdesatser som f.eks. USA?

Lenke til kommentar
Hehe, det er vel totalt irrelevant? Har du ikke lest regnestykkene som har blitt lagt frem her i denne tråden? Snakk om å reflektere over ting. Studiestøtten følger ikke engang inflasjonen, men man må også huske på at det vi konsumerer har hatt en langt sterkere prisvekst: Mat og husly.

 

Jeg sluttet å studere for ett år siden, opp til da så gikk det fint ann å klare seg. Man kan såklart legge fram regnestykker der folk har valgt å bosette seg et dyrt sted, fordi de billige stedene ikke har god nok beliggenhet/standard/størrelse. Men det er snakk om prioriteringer, det er fint mulig.

 

AtW

 

Det er vel umulig å komme seg under 3000 i leie i osloområdet? Vil påstå at det er tilnærmet umulig i Bergen også, med mindre man vil ha 6m^2 stort rom og løse vegger.

Men ja, hva med å ikke bo i disse byene? Skal det være riktig at bare de som får ekstra støtte skal kunne velge fritt hvilken by de skal studere i, altså, velge fritt hva de skal studere?

 

Jeg har store problemer med å forstå at dersom jeg valgte å gjøre ingenting, så ville jeg fått mer penger mellom hendene. Og en annen ting; det er jo bare 40% av de 80 000 som omgjøres til stipend.

 

Hehe. Rettferdig? Synes også det er utrolig frekt av folk å sammenlikne våre forhold med andre lands studenters forhold (håper ikke dette argumentet har blitt nevnt i denne tråden)... Mener de virkelig at vi skal ha like trygdesatser som f.eks. USA?

 

Og det er fint mulig å klare seg om husleia er 3000, når jeg hadde 2500 i husleie kunne jeg allikevel spare ca 10 000 på et semester. Men folk er godt vant, og klarer dermed ikke å omstille seg. Når det er sagt, så betyr ikke det at studentstøtten er rettferdig, eller høy nok, jeg synes bare det er litt tåplig å mase om at det er umulig å klare seg på kun støtten, når det er mange som gjør det (også i de store byene)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er inne i mitt andre semester som student. I støtte får jeg omtrent 6000, og av de er husleien på 3375 kroner (strøm og internett inkludert). Det er egentlig ikke vanskelig å leve for resten, gjelder bare å justere litt og vurdere hva en synes er viktigst. Klart det blir tøft å leve om en drar på Samfundet hver helg og bruker mye penger der. Jeg tror det er lurt å lage et slags budsjett etter man har betalt de faste utgiftene, så ser man hva man har råd til å bruke på andre ting enn mat.

 

I starten av hvert semester får man et relativt stort stipend, som er beregnet på anskaffelse av pensum og diverse ting som studiet krever. Totalt på de to semestrene mine har jeg kjøpt bøker for litt over 5000 og har ikke hatt noe problem med økonomien på grunn av dette.

 

Problemet jeg ser med satsene slik de er i dag er argumentet om at man er fulltidsstudent, og dermed skal vi jobbe like mye som en vanlig arbeidsgiver. Om dette argumentet er sant (tar forbehold, er bare det jeg personlig har hørt), så er det ikke mye man får å rutte med. Mesteparten er jo lån og det skal betales tilbake.

 

Som en avslutning, så vil jeg si at jeg sier ikke nei takk til en økning av støtten fra Lånekassen :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...