Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

Trening er ikke noe å prioritere om andre behov står høyere. Og det trenger jo nødvendigvis ikke å koste noe heller.

Hvis trening er en viktig del av livet ditt, så må det absolutt prioriteres. Helse er en viktig prioritering mener nå jeg. Dessuten sa jeg ikke noe om at det trengte å koste så mye, men det tar tid.

 

Men ok, se bort fra treninga. Uansett må man kunne prioritere studiene når man først studerer. Spesielt hvis man går på en krevende linje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som mener de får for lite penger KAN ikke annet enn å klage, tror jeg. Nei, vi får ikke nok penger til å leve på, men det er bare å jobbe når man har tid, i sommeren for eksempel. Selv studerer jeg i England, og får 82,900kr i støtte og 104,120kr i skolepenger. MEN, jeg betaler 12,475£ i skolepenger, altså ca. 130000kr (men kursen er gunstig nå, da jeg betalte første installasjon av dette var det mye høyere). Derfor går en del av støtten til å betale skolepenger, og etter det og betalt hybel (betale over 4,000£ for et år) er det ikke mye penger igjen av støtten. Likevel fester jeg to-tre ganger i uka, kjøper alltid god mat, kan kjøpe cd’er en gang i blant, osv. Grunnen at jeg kan gjøre dette er flittig jobbing i sommer, får snart 5,000kr i feriepenger, har fem ukers påskeferie, hvor jeg skal jobbe til å tjene minst 10,000kr. Har ikke fått så mye penger av foreldrene mine heller, har fått sånn kanskje 200£ til sammen av dem, så det meste av penger jeg bruker på hverdagsting er verken penger fra foreldrene mine eller staten, men penger jeg har tjent selv. Hadde jeg studert i Norge hadde jeg hatt MYE mer penger å styre med, og likevel klager jeg ikke på pengesituasjonen min, er meget godt fornøyd. Så ja, folk som studerer klager alt for mye. Likevel hadde jeg ikke sagt nei til mer penger :)

Lenke til kommentar
Hvilken jobb har du da?

 

Er nå egentlig urelevant hvilken jobb han har. Poenget er at han klarer fint å kombinere jobb og studier bra. Noe jeg tror de fleste vil klare om de bare går inn for det.

Det spørs hva man studerer.

 

Akkurat den setningen er fasitsvaret på emnet: Er studiestøtten for lav? Jo, det spørs hva man studerer.

 

Det er for stor forskjell på studiehverdagen til norske studenter til at problemet kan diskuteres generelt.

Lenke til kommentar
Hvilken jobb har du da?

 

Er nå egentlig urelevant hvilken jobb han har. Poenget er at han klarer fint å kombinere jobb og studier bra. Noe jeg tror de fleste vil klare om de bare går inn for det.

Når det er en jobb med så høy fleksibilitet skal jeg banne på det er noe han har fått gjennom familie/venner. Det går ikke an å satse på å få seg en slik jobb.

Lenke til kommentar
Det spørs hva man studerer.

 

Akkurat den setningen er fasitsvaret på emnet: Er studiestøtten for lav? Jo, det spørs hva man studerer.

 

Det er for stor forskjell på studiehverdagen til norske studenter til at problemet kan diskuteres generelt.

Helt enig!

 

Dessuten så har vi alle hver vår definisjon på hva som er lite og mye ang økonomi...

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Liten digresjon; så dyrt fra SiT?

 

Tilbake igjen til topic. Når staten har bestemt at man skal være 100% student etter kunnskapsløftet, eller hva siste reformet het, burde de uansett øke støtten litt.

 

Ting som også koster penger er typisk TV-linsens, forsikring, ting som hører hjemme på badet (barbersaker, deo, shampoo, håndsåpe, vaskemiddel, evnt hårvoks, osv), noen kjøper pensum, etc.

At et eventuelt budsjett akkurat går opp med husleie og mat tyder på at budsjettet er for dårlig.

 

Ja SiT er faktisk dyrere enn veldig mye av det private markedet.

 

her er en liten oversikt over prisene dems fra 2006 (husk og ta med strømm og utgifter til vaskemaskin for og kunne sammenligne det med andre hybler som ofte har dette inkludert i prisen):

sit-priser.jpg?t=1203187869

Regningene jeg pleide å få var ihvertfall på ca 4000 kr i måneden.

Mens nå betaler jeg 3250 mitt i sentrum på det private markedet for en mye bedre hybel (inkl. strømm, vaskemaskin og oppvaskmaskin)

ulempen på det private markedet er at det oppereres veldig ofte med 1 års kontrakter som egenklig er ulovelig på hybler (de kaller det vel leiligheter istedenfor for og ommgå dette).

Der jeg leier nå er det også en slik 1års kontrakt og det har det også vært på veldig mange andre private hybler jeg har sett på

 

 

Jepp hvis du er uheldig og får lisensfolka på døra så får du ganske dårlig økonomi (de går på alle SiT hyblene hvert år tror jeg)

 

Og ting som møbler, laptopp, internett, studieavgift og pensumliteratur som man må betale for som student gjør at økonomien blir enda strammere

 

Jeg vet jo at jeg vil klare meg helt fint. Siden jeg er relativt rolig, spiser lite og jobber. Men må jo være stress for dem som ikke har foreldre som støtter ( noe jeg ikke har ) som er litt dårligere med planleggingen. De må jo være i minus hele tiden. Er stress og hele tiden tenke på om man har nok penger til mat neste uke.

Jeg kan bekrefte at det er stress.

 

Det må vel legges til at enkelte studier rett og slett ikke tillater en jobb ved siden av.

 

Hvilke studier er så krevende at man ikke har mulighet til å jobbe ved siden av egentlig?

Samtlige jeg kjenner har fått til å jobbe ved siden av studiene. Og de har studert medisin, informatikk (master og bachelor), sykepleier, bioingeniør..

 

Tja hvis man bruker 40 timer + i uka på studier så er det jævelig kjipt og jobbe i tillegg i helga selv om man har muligheten til det, og det kan fort føre til misstrivsel og utbrennthet.

 

Men i sommerferien kan jo alle jobbe (men det går jo egenklig stikk i strid med rejeringens ønske om at man skal være fulltidsstudent da denne jobbingen egenklig blir i tillegg til en 100% stilling som student)

 

 

Poenget er vel at det er nesten helt umulig og leve kunn på studielånet, og det gjør jo at rejeringens ønske om fulltidsstudenter er helt urealistisk og det er også veldig rart at det på en måte dermed forventes at noen studenter skal jobbe i tillegg til 40timer + i uka med krevende studier => en del mer enn en 100% stilling.

Dette kan jo gå utover studiene og trivselen/psyken og det er jo dokumentert at studenter sliter en del mer psykisk enn resten av befolkningen.

 

Hvorfor skal studenter leve på ett lån langt under fattidommsgrensen i Norge i tillegg til at de må betale studieavgift og dyr pensumliteratur?

 

 

 

 

 

Sosiale aktiviteter som drekking, festing og andre aktiviteter med andre studenter en gang i blandt er faktisk ganske viktig for og bygge et nettverk for senere og for psyken ved at man for slappet av litt og kan tenke på helt andre ting enn studier og økonomi en stund.

 

 

Her er det forresten en trygdet som klager på at han får så lite penger. og han får 113 580 kr i året og han kommer altså i avisen for at han får så lite penger:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=502171

 

Han har altså 5270 kr han kan bruke på ting i måneden (utenom de 3500 kr som går til leiligheten hans) og han trenger ikke og betale for pensumlitteratur, busskort (det får han faktisk betalt også), studieavgift, osv.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg jobber hver ferie og har egentlig ikke noe problem med det. Mulighet til å jobbe seg opp litt ekstra penger. Det jeg savner bare når det gjelder studiestøtten er at mennesker som har litt ekstra utgifter, mer enn det normale, sliter. Det er liksom ikke rom for utforsette utgifter. Folk som har linser, store legeutgifter, psykolog, tannlege. Det blir lett veldig mye penger.

 

Selv mennesker som er rolige og jobber sliter når sånne utgifter kommer. Men det er kanskje en del av livet. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Er ikke uenig i at studiestøtten er lav. 6000kr er i minste laget til å leve på. Men hva vil best? Øke studiestøtten, eller bygge ut studenthybler og prise de fornuftig? Og kanskje i tillegg ha strengere kontroller at de som bor de faktisk er studenter og ikke bare har meldt seg opp for å bo billig?

 

Selv lever jeg uten stipend\lån for tiden. Er fulltidstudent, men jobber nok til at jeg klarer meg uten (bor billig og har samboer). Og betaler i tillegg tilbake studielån fra tidligere. Men vurdere å søke stipend og lån bare for å sette det på bok å ha noe startkapital når jeg er ferdig å studere.

Lenke til kommentar
Er ikke uenig i at studiestøtten er lav. 6000kr er i minste laget til å leve på. Men hva vil best? Øke studiestøtten, eller bygge ut studenthybler og prise de fornuftig? Og kanskje i tillegg ha strengere kontroller at de som bor de faktisk er studenter og ikke bare har meldt seg opp for å bo billig?

 

Selv lever jeg uten stipend\lån for tiden. Er fulltidstudent, men jobber nok til at jeg klarer meg uten (bor billig og har samboer). Og betaler i tillegg tilbake studielån fra tidligere. Men vurdere å søke stipend og lån bare for å sette det på bok å ha noe startkapital når jeg er ferdig å studere.

Ikke det at det har altfor mye med diskusjonen å gjøre, men hva studerer du?

Lenke til kommentar
Nettopp. Da kan du ikke snakke for alle

 

Nei klart, jeg meler min egen kake, og vil ha bort taket for hvor mye jeg kan tjene uten å bli straffet for det. For om jeg regner med feriepengene som kommer i juni, vil jeg ha nådd det taket i løpet av april\mai.

 

Men studerte informatikk for noen år tilbake, ett studium jeg var helt grønn på før jeg startet så arbeidsmengden der for min del var ganske stor. Men det var ikke noe problem å kombinere det med jobb uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...