Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvordan har det seg at de fattige studentene er de som fester mest av alle? Det er ikke så rart at de ikke har råd til mat - ikke synes jeg synd på dem heller. Da jeg var student, så kjøpte jeg lunsj i kantina hver dag, spiste god mat hver dag, uten å jobbe. Jeg snusa faktisk også! Ikke bodde jeg i ett slitt kollektiv heller, men leide et bittelite rom, med bredbånd til 3500 per måned. Alt handler om å prioritere.

 

 

Hahahaha hvordan i alle dager får du dette til å gå opp?

 

Snus: 200 kr/uke => 10400 kr året

hybel: 3500 kr/måned => 42000 kr året

mat: 100 kr dagen (etter ditt utsagn) => 36500 kr året

semesteravgift: ca 2000 kr året

bøker: min 5000 kr året

lapptopp: 7000/3år (hvis det er batchlor du tar) => 2333 kr året

internett: 200 kr måned? => 2400 kr året

mobil: 200 kr måneden (forsiktig gjetting) => 2400 kr året

 

Nå er du allerede oppe i 103033 kr i året => -21033 på lånet ditt og du har enda ikke betalt for klær, tannkrem, tannlege/legetimer, hjemmreiser i ferier, TV-lisens (hvis du skulle være uheldig og få en av de på døra), strømm (hvis ikke det er inkludert), dasspapir, vaskestasj, TV (hvis du ikke har det fra før av), studiematriell (kladdebøker, permer, skrivesaker, verktøy, ol.), møbler, osv.

 

Og festing, fyll, underholdning (DVD, CD, ol.), resturang, kino, osv kan du vel ikke en gang tenke på og kjøpe/gjøre?

 

Lapptopp og internett er faktisk nesten et krav for en student i dag og de fleste som bor langt unnav vil vel kansje ta en tur hjemm en gang i blandt også

 

 

Er selv student på UIT og jeg mener at studenter absolutt IKKE skal ha mer støtte enn de har i dag. Vi har alt for mange akademikere og høyutdannet mennekser her til lands. Ved å øke subsider til studenter blir det enda flere som oppfordres til å ta høyutdannelse. Vi mangler arbeidskraft på andre områder der det ikke er krav for høyutdanning. Mener dere at vi skal om 20 år være en gjeng med akademikere og importere arbeidskraft slik som snekkere, mekanikere, fiskere, maskinførere osv.

 

At enkelte her i tillegg sammenligner studenter og pansjonister er helt bak mål. Det vitner bare om kunnskapsmangel hos enkelte. Pansjonister fortjent sin lønn siden de har vært i jobb og betalt skatt i 40-50 år. Det har ikke studenter. Skatt er ikke der bare for å finnansere velferdsordninger slik som veier, sykehus osv. men også for trygge oss når vi blir gammel og ikke kan jobbe lenger. I forhold til andre land i Europa så lever de norske studenter bra. Andre steder i verden praktisere ikke støtteordninger under høyutdannelse. Eneste landet som slår Norge når det gjelder studentstøtte under høyutdannelse er Kuwait. De har gratis skolegang hele veien. Andre må nøye seg med hjelp fra foreldre eller jobb i tillegg til skolegang. Jeg syns høyutdannelse skal være lukrativ og hard. Med en slik ordning klarer vi å etablere et balansert samfunn der majoriteten ikke har høyutdannelse. Med det sikkrer vi at høytdannet jobber er godt betalt når konkurransen om sånne jobber er liten. Alt for mange høyutdannet mennesker bidrar til mer konkurranser om jobber og presser lønna ned, dermed har man brukt 5-6 år på en utdannelse som ikke gir avkastning.

 

 

 

Minstepensjonister har vel nødvendigvis ikke jobbet noe serlig vel?

I tillegg har de vel veldig ofte gratis bolig (nedbetalt lån), ingen utgifter til pensumbøker, ol. og ikke noe behov for internett eller lapptopp.

 

Jeg bruker ikke 200 kroner på snus i uka. 2 bokser i uka, blir ca 100 kroner. Så du kan halvere beløpet for snus.

Laptop hadde jeg ikke. Jeg studerte IT og hadde derfor fortreffelig tilgang på datautstyr på skolen. Jeg noterte i kladdebøker. Internett hadde jeg heller ikke hjemme, ganske enkelt fordi jeg hadde god nok tilgang til datautstyr ved studiestedet. Jeg hadde ikke TV, TV er et luksusgode som jeg ikke hadde råd til å kjøpe. Bøker? Jeg kjøpte nesten ikke en eneste bok, jeg brukte toppen 2000 på tre år på bøker.

 

Nå sparte jeg jo flere dagsbudsjetter på å dra på besøk til mamma eller pappa, men kan ikke si at det utgjorde den store forskjellen.

 

Jeg klarte meg meget godt jeg, men det kan være for at jeg ikke brukte unødvendig mye penger på ting jeg ikke hadde bruk for. Jeg kan ikke si at jeg levde fett akkurat, men det var absolutt ikke noe som helst synd på meg. Jeg har også levd på sosialstønad og klart meg meget godt på det. Den gangen fikk jeg 3900 etter at husleie og strøm var betalt. Ikke noen problemer å overleve på det heller.

 

Poenget er at om man har lite penger, så må man være bevisst på hva man bruker penger på.

 

Det var vel noen som nevnte at man ikke kunne spise biff hver dag, selvsagt kan man ikke det - det var bare ett eksempel på hvordan man kunne spise meget god mat, til en billig penge. Butikkene flommer over av billig mat, det er bestandig tilbud på ett eller annet. Hvis man spiser "alt" slik som meg, så er det ikke noe problem å klare seg på en hundrings i mat per dag.

 

Ja og dermed er vel eksempelet ditt totalt verdiløst siden mange studierettninger krever laptopp, internett og pensumbøker til 5000 kr ++ (ikke noe bruktbokmarked tilljengelig) som kansje også ikke går ann og selge eller man ikke vil selge pga. at man har brukt for de også senere i studiet.

 

Forresten må du ha hatt en VELDIG stusselig studenttillværelse. uten TV, PC, internett, treningskort eller råd til og gjøre noe annet enn og sitte på hybelen din og stirre i veggen og spise fattigmannsbiff.

 

Og budskjettet ditt går fortsatt ikke rundt:

(100*365)+(100*52)+(3500*12)+(2000/3)+(2*900) = 86166.5 kr (litt over lånet det)

og du dusjet selfølgelig ikke, vasket ikke hender hjemme, vasket ikke tøy, tok ikke bussen (eller andre transportmidler), vasket ikke hybelen, var ikke hos tannlege eller lege, hadde ingen møbler i hybelen (sov på gulvet eller?), kjøpte ingen kladdebøker, blyanter, permer, ol., var aldri på byen, osv.

 

Hmmm det jeg vil framm til er vel egenklig at jeg ikke tror noe på deg.

 

 

Ja du levde nokk som en ordenklig konge med biffen din :tease:

 

Hvor mange andre studenter kjennte du forresten som ikke hadde TV eller lapptopp?

 

Er det et krav at alle studenter skal kunne få gratis mat når de er hjemme hos sine foreldre? (og er ganske mye hjemme for og ikke gå i underskudd)

 

Skal aldri studenter kunne dra på kino, drikke en sixpack øl, reise hjemm, gå til lege/tannlege, osv?

 

Skal studenter måtte sitte hjemme og stirre på tapeten fordi de ikke har råd til og gjøre noe annet?

 

 

 

Ja værsågod nå får du argumentere for hvordan ditt eksempel skal være noe realistisk for de fleste studenter i det heletatt og hvor du magisk tryller de ekstra pangene fra når du levde kunn på lån?

 

 

 

 

 

Schnell:

 

gjør deg selv en tjeneste og slutt og skrive her inne. det er ingen sammenheng i det du skriver og du har ingen holdbare argumenter.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt ikke å stirra i tapeten nei, jeg studerte. Leste notatene mine, trente på programmeringsoppgaver osv.

 

Jeg hadde da stasjonær maskin, men den var anskaffet FØR jeg ble student, jeg jobbet nemlig FØR jeg begynte å studere. Internett stjal jeg fra naboens usikrede Wlan de gangene jeg hadde behov for det.

 

Joda, jeg var til tannlegen, klarte ikke å betale regningen for å trekke en visdomstann. Jeg stakk innom det lokale sosialkontoret og fortalte at jeg var student og dessverre ikke klarte å betale regningen jeg hadde fått hos legen. Var ikke noe problem, regningen ble betalt den.

 

Jeg reiste kollektivt jeg, hadde månedskort på bussen ganske enkelt fordi jeg bodde ca 7 kilometer fra studiestedet. Møbler hadde jeg også endel av fra før, noen fikk jeg faktisk av foreldrene til en kompis som hadde en del ting som de uansett skulle kaste.

Lenke til kommentar
Studiestøtten er for lav om man kommer rett fra videregående uten å ha spart opp penger. Andre klarer seg godt. Jeg synes godt man kunne økt til 100 000 i året. Mange studenter må nå jobbe hele sommerferien for å få det til å gå rundt. Si du har en husleie på 3500 (noe som faktisk er ganske billig i disse dager), har man 2500 igjen hver måned. Det er ikke stort.

 

Som student så har man vel en 3 måneder med lange ferier i året. Andre voksne folk har litt over 1. Så om man må bruke de ekstra 2 til å jobbe så er det ikke akkurat noe å felle noen tårer over.

Lenke til kommentar

Å studere handler om å tilegne seg kunnskap innen fagområdet sitt. Det handler allikevel også om å være aktiv sosialt og fysisk. Du skal ikke forfalle i ensomhet på en hybel. Ingen fortjener det!

 

Nå som mange av matvareprisene økes, og det faktum at årlig inflasjon ikke er tatt med i betraktningen gjør at det er på høy tid med litt mer i pungen for studentene!

Lenke til kommentar
Ja og dermed er vel eksempelet ditt totalt verdiløst siden mange studierettninger krever laptopp, internett og pensumbøker til 5000 kr ++ (ikke noe bruktbokmarked tilljengelig) som kansje også ikke går ann og selge eller man ikke vil selge pga. at man har brukt for de også senere i studiet.

 

Gi gjerne eksempler på disse studieretningene, for jeg sliter med å komme på noen.. Alle studiesteder jeg har studert ved, og det begynner å bli en del, har hatt datasaler med nett og alt man ellers skulle trenge for å utføre studiene sine. Ellers er forsåvidt internet ofte en ganske triviell kostnad, da denne utgiften typisk deles mellom flere studenter som bor i samme hybel kollektiv. 70-80 kr i måneden er ikke det man blir blakk av for å si det sånn.

 

Og da regner jeg ikke noe annet enn universiteter eller høyskoler, om et eller annet kurs i webdesign på en eller annen privatskole som i tillegg koster 100000 i året krever alt mulig rart er uvesentlig.

 

 

Jeg skal gå med på at studiefinansieringen er litt i knappeste laget i Norge, og spesielt ille er det at den ikke er indeksregulert, men man får det fint til å gå rundt hvis man disponerer pengene litt fornuftig. Uansett så ødelegger man bare sin egen sak med å komme med alle disse overdrevne budsjettene som skal vise hvor stusselig det er.

 

  • 100 kr/dagen i mat OG 50 kr/dagen for lunch i kantina? Hvorfor ikke smøre matpakke hvis du er så blakk?
  • 10000 kr/året i pensumbøker? Are you kidding me?
  • Studenter jobber mer enn 40t/uken med fag, så de har ikke tid til å ha jobb? LOOOL! Den var ny..

Så forøvrig et forskningsresultat her før jul om at studenter som jobbet deltid ved siden av faktisk gjorde det bedre i snitt i studiene sine enn de som ikke jobbet, så der er det argumentet plukket vekk og..

Lenke til kommentar
Så forøvrig et forskningsresultat her før jul om at studenter som jobbet deltid ved siden av faktisk gjorde det bedre i snitt i studiene sine enn de som ikke jobbet, så der er det argumentet plukket vekk og..

Kan det ikke være at de flinkeste elevene har lettere for å sette av tid til slikt enn de som sliter med studiene sine?

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Kanskje det også er slik at de som kan disponere penger greier seg helt greit, mens de som ikke vet at penger ikke gror på trær ikke klarer seg like bra?

 

Jeg kan si meg enig i at studielån/stipend ikke indexreguleres, men man klarer seg bra hvis man ikke har ett overforbruk. Dere kan da virkelig ikke mene at det er min oppgave å betale for dine hjemreiser, fester og annet moro?

 

At folk velger en studieretning de ikke mestrer er jo også ett poeng selvsagt.

Lenke til kommentar
Så forøvrig et forskningsresultat her før jul om at studenter som jobbet deltid ved siden av faktisk gjorde det bedre i snitt i studiene sine enn de som ikke jobbet, så der er det argumentet plukket vekk og..

Kan det ikke være at de flinkeste elevene har lettere for å sette av tid til slikt enn de som sliter med studiene sine?

 

Tror nok heller det hadde med at de som hadde jobb ved siden av ble tvunget til å strukturere tiden sin bedre, og dermed ble mer effektive. Eventuelt at man jobber en del mer målrettet under (opplevd) tidspress, slik at man faktisk leser når man er på lesesalen og ikke styrer med facebook eller MSN.

Lenke til kommentar
Jeg kan si meg enig i at studielån/stipend ikke indexreguleres, men man klarer seg bra hvis man ikke har ett overforbruk. Dere kan da virkelig ikke mene at det er min oppgave å betale for dine hjemreiser, fester og annet moro?

 

Det er vel for det meste ikke det da, siden det i hovedsak er snakk om lån og ikke stipend. Men jeg tror det fort kan være en bjørnetjeneste å åpne for å ta opp alt for store studielån. Greit at de som utdanner seg til høyt betalte jobber ikke plages så mye med dette, men det er nok av folk som sliter med å betale høye studielån som det er. Og det trenger ikke å være like artig for alle, hvis man f.eks. skulle havne i ulykka med å være lærer med barn og boliglån i tillegg osv.

 

Penger man bare "får" er ofte mye lettere å bruke enn penger man har tjent, for å si det sånn. Så man kan ofte ha godt av å tjene seg noen penger og få litt perspektiv på en del ting.

Lenke til kommentar
Jeg satt ikke å stirra i tapeten nei, jeg studerte. Leste notatene mine, trente på programmeringsoppgaver osv.

 

Jeg hadde da stasjonær maskin, men den var anskaffet FØR jeg ble student, jeg jobbet nemlig FØR jeg begynte å studere. Internett stjal jeg fra naboens usikrede Wlan de gangene jeg hadde behov for det.

 

Joda, jeg var til tannlegen, klarte ikke å betale regningen for å trekke en visdomstann. Jeg stakk innom det lokale sosialkontoret og fortalte at jeg var student og dessverre ikke klarte å betale regningen jeg hadde fått hos legen. Var ikke noe problem, regningen ble betalt den.

 

Jeg reiste kollektivt jeg, hadde månedskort på bussen ganske enkelt fordi jeg bodde ca 7 kilometer fra studiestedet. Møbler hadde jeg også endel av fra før, noen fikk jeg faktisk av foreldrene til en kompis som hadde en del ting som de uansett skulle kaste.

 

Så du mener at alle studenter skal ha skaffet seg PC før de begynnte og studere og ha jobbet før de begynte og studere?

 

Jeg syns og huske at du sa at du overlevde på bare studielånet jeg? Eller måtte du komme med en annen unskyldning da budskjettet absolutt ikke gikk opp i det heletatt?

 

 

Hvorfor skal ikke studenter få støtte til et hvisst antall hjemmreiser? man får jo det i førstegangstjenesten og på VGS.

 

Du kan vel ikke si at eksempelet ditt er rellevant for en fulltidsstudent når du hadde masser av ting fra før av? (møbler, PC, penger, osv.) og fikk en del fra foreldrene dine (mat, osv.)

 

Hvordan hadde du råd til og ha busskort? Jeg har jo allerede vist at budskjettet ditt går i minus som bare det.

 

Var du noen gang ute på byen eller hadde noen som helst sosial omgang utenom skolen? og isåfall hvordan i all værden hadde du råd til det?

 

Mener du at alle studenter burde ha pugging av skolestoff som eneste fritidsaktivitet?

 

Skal ikke studenter kunne ha råd til noen festligheter eller andre sosiale aktiviteter i det heletatt uten og jobbe ræva av seg?

 

Var du på treningsstudio som student? hm du hadde vel ikke råd til det heller på studielånet ditt?

Mener du at vanelige studenter ikke skal ha råd til og prioritere helse (selv om studenttreningssenterene er dritbillig)?

 

 

 

 

Poenget mitt er vel egenklig at du ikke overlevde bare på studielånet og at eksempelet ditt dermed ikke er rellevant i det heletatt.

 

 

 

Ja og dermed er vel eksempelet ditt totalt verdiløst siden mange studierettninger krever laptopp, internett og pensumbøker til 5000 kr ++ (ikke noe bruktbokmarked tilljengelig) som kansje også ikke går ann og selge eller man ikke vil selge pga. at man har brukt for de også senere i studiet.

 

Gi gjerne eksempler på disse studieretningene, for jeg sliter med å komme på noen.. Alle studiesteder jeg har studert ved, og det begynner å bli en del, har hatt datasaler med nett og alt man ellers skulle trenge for å utføre studiene sine. Ellers er forsåvidt internet ofte en ganske triviell kostnad, da denne utgiften typisk deles mellom flere studenter som bor i samme hybel kollektiv. 70-80 kr i måneden er ikke det man blir blakk av for å si det sånn.

 

Og da regner jeg ikke noe annet enn universiteter eller høyskoler, om et eller annet kurs i webdesign på en eller annen privatskole som i tillegg koster 100000 i året krever alt mulig rart er uvesentlig.

 

 

Jeg skal gå med på at studiefinansieringen er litt i knappeste laget i Norge, og spesielt ille er det at den ikke er indeksregulert, men man får det fint til å gå rundt hvis man disponerer pengene litt fornuftig. Uansett så ødelegger man bare sin egen sak med å komme med alle disse overdrevne budsjettene som skal vise hvor stusselig det er.

  • 100 kr/dagen i mat OG 50 kr/dagen for lunch i kantina? Hvorfor ikke smøre matpakke hvis du er så blakk?
  • 10000 kr/året i pensumbøker? Are you kidding me?
  • Studenter jobber mer enn 40t/uken med fag, så de har ikke tid til å ha jobb? LOOOL! Den var ny..

Så forøvrig et forskningsresultat her før jul om at studenter som jobbet deltid ved siden av faktisk gjorde det bedre i snitt i studiene sine enn de som ikke jobbet, så der er det argumentet plukket vekk og..

 

Ja alle høgskoler/universiteter har PC-saler men det er ikke uvanelig og få hjemmeoppgaver som må gjøres på PC-en og da er det litt kjipt og sitte på PC-salen kl 18.00 om kvelden og gjøre lekser.

Dessuten så kommer all informasjon ut på internett og da er det veldig greit og ha internett hjemme (og internett krever jo en PC)

 

Det var vel ikke 100 kr dagen pluss 50 kr i kantina det var men 100 kr dagen inkludert 50 kr i kantina. Og det var et tall Quayle selv komm med at han brukte og ikke det jeg bruker (jeg bruker mye mindre og smører meg ofte matpakke)

 

Internett kan bli billig når man deler ja (jeg betaler 500 kr i halvåret) men Quayle sa at han bodde alene (ikke i kolektiv) og da blir det litt dyrere

 

Pensumbøker, prisen på disse og tillgangen på brukte varierer veldig og jeg vet om folk som må bruke 5000 kr++ pga ingen eller liten tillgang på brukte bøker og de selger dem ikke pga at de får brukt for dem senere (jeg har beholdt flere bøker fra i fjor og jeg bruker 3 av dem ganske aktivt også i år), dette er jo f.eks med og begrense bruktmarkedet sammen med utskifting av bøker i pensum til nye.

 

Jeg tror nokk det er flere studenter som jobber 40 timer + i uken ja (kl 08.00-16.00 hver dag og helt til kl 18.00 enkelte dager da det er mye og gjøre pluss noen timer med hjemmeøvinger og forberedning til prøver, ol.) og da er det veldig kjipt og måtte jobbe i helgen i tillegg for og få det til og gå rundt.

 

 

Det budskjettet jeg satt opp var bare for og vise at Quayle snakket bullshit når han påstod at han levde kunn på studielånet mens han snuset og brukte 100 kr på mat hver dag og hadde en hybel til 3500 kr (dette er dog en ganske normal pris man må opp på i dag hvis du ikke er veldig heldig eller tar til takke med et 6-8 kvm nedslitt bøttekott eller noe langt unnav sentrum (som fører til at du må ha busskort så det lønner seg ikke alikevel))

 

 

At sudenter som jobbet deltid i gjennomsnitt gjorde det bedre en de som ikke gjorde det kan jo ha noe med at mange av disse kan jobbe deltid fordi de har et lett studie og det er dermed lettere og få gode resultater også.

 

 

Selv jobber jeg i nesten hele sommerferien og dermed får jeg det akkurat til og gå rundt pluss at jeg har råd til og gå ut på byen en gang i blandt, leie en film, ta en dykketur, trene på studenttreningsstdet, osv. men jeg hadde absolutt ikke hatt råd til og feste hver fredag og lørdag eller undt meg noen dyre ting som et stort stereoanlegg, stor TV, ol.

Også bor jeg på en grei 12 kvm hybel i et kollektiv til 3250 midt i sentrum så jeg slipper og kjøpe busskort (sparer totalt penger). I fjor bodde jeg på en dårlig 12 kvm hybel med knøttsmå fellesarealer og ingen vaskemaskin eller oppvaskmaskin til 4000 kr måneden! og dette var en SIT hybel! (det var pga at jeg komm igang litt sent med hybelletingen det første året og ikke fannt noe billigere som var greit.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Liten digresjon; så dyrt fra SiT?

 

Tilbake igjen til topic. Når staten har bestemt at man skal være 100% student etter kunnskapsløftet, eller hva siste reformet het, burde de uansett øke støtten litt.

 

Ting som også koster penger er typisk TV-linsens, forsikring, ting som hører hjemme på badet (barbersaker, deo, shampoo, håndsåpe, vaskemiddel, evnt hårvoks, osv), noen kjøper pensum, etc.

At et eventuelt budsjett akkurat går opp med husleie og mat tyder på at budsjettet er for dårlig.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Jeg vet jo at jeg vil klare meg helt fint. Siden jeg er relativt rolig, spiser lite og jobber. Men må jo være stress for dem som ikke har foreldre som støtter ( noe jeg ikke har ) som er litt dårligere med planleggingen. De må jo være i minus hele tiden. Er stress og hele tiden tenke på om man har nok penger til mat neste uke.

Lenke til kommentar
Jeg vet jo at jeg vil klare meg helt fint. Siden jeg er relativt rolig, spiser lite og jobber. Men må jo være stress for dem som ikke har foreldre som støtter ( noe jeg ikke har ) som er litt dårligere med planleggingen. De må jo være i minus hele tiden. Er stress og hele tiden tenke på om man har nok penger til mat neste uke.

Jeg kan bekrefte at det er stress.

 

Det må vel legges til at enkelte studier rett og slett ikke tillater en jobb ved siden av.

Lenke til kommentar

Det er litt lite å leve på ja, jeg vil jo gjøre det dritt bra når jeg studerer. Greit nok, VGS er lite morro og jeg får akkurat de karakterene jeg trenger for å komme inn på det jeg vil. Så nå har jeg tid til å jobbe ved siden av, når jeg først tar fatt på studiene er kun A akseptert for min del og da vil jeg gjøre det jeg kan for å bli best. Hvis det vil si å leve på nesten ingenting så skal jeg da klare å få det til å gå rundt. Når det kommer til tråden, så er jo det enkelt å se at den er for lav. Matten lyver ikke, sytingen er jo berettighet. Det er ikke lett å ta seg en høy utdannelse når man må leve under fattigdomsgrensen :p

Lenke til kommentar
Jeg vet jo at jeg vil klare meg helt fint. Siden jeg er relativt rolig, spiser lite og jobber. Men må jo være stress for dem som ikke har foreldre som støtter ( noe jeg ikke har ) som er litt dårligere med planleggingen. De må jo være i minus hele tiden. Er stress og hele tiden tenke på om man har nok penger til mat neste uke.

Jeg kan bekrefte at det er stress.

 

Det må vel legges til at enkelte studier rett og slett ikke tillater en jobb ved siden av.

 

Hvilke studier er så krevende at man ikke har mulighet til å jobbe ved siden av egentlig?

Samtlige jeg kjenner har fått til å jobbe ved siden av studiene. Og de har studert medisin, informatikk (master og bachelor), sykepleier, bioingeniør..

Lenke til kommentar
Liten digresjon; så dyrt fra SiT?

 

SIT Bolig er noen sleipe haier skal jeg si deg. Ikke bare var de frekk nok til å ta blodpris for hyblene, i fjor begynte de uten forvarsel å bygge RETT uten for vinduet til folk på nedre singsaker studentby et par måneder etter innflytting (umøblert! veldig koselig å måtte flytte da igjen, men det var vel endel av den utspekulerte planen deres for å møte underskudd og behov for nedbemanning). Ingen kompromisser var de villige til å inngå heller. De arrogante drittsekkene som styrer showet gidder ikke å ta deg seriøst når du snakker til de om noen form for nedsatt leie elle øk. kompensasjon engang. Hold dere langt unna SIT folkens. Er flere som har gått den skolen med at de som står bak viser seg som inkompetente og uærlige når det oppstår noen problemer med SIT bolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...