Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

quayle: du var kanskje så priveligert mens du var student, men tror du at alle andre er like priveligerte som deg?

ikke en sjangs i helvete!

 

det regnestykket flesvik har lista opp er hvordan en vanlig student har det i dag.

og som du kanskje ser, vi har ikke mye ekstra å rutte med.

 

Jeg var ikke priviligert, bare flink til å disponere penger og å handle tilbudsvarer.

 

Jeg er helt uenig i at studenter skal få mer penger slengt etter seg. De fleste studenter klarer seg meget godt, jeg vil derfor påstå at det er noe feil med de som ikke klarer seg.

 

Få opp øya og do the math! Alle som ser et studentbudsjett ser at det ikke går rundt. Det er ganske lenge siden jeg kjøpte meg nye klær, for å si det sånn. Tenk at med de pengene bor studenter i et høl, spiser dritt og jobber ofte ræva av seg med lengre skoledag enn folk med 8-4. Latterlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
quayle: du var kanskje så priveligert mens du var student, men tror du at alle andre er like priveligerte som deg?

ikke en sjangs i helvete!

 

det regnestykket flesvik har lista opp er hvordan en vanlig student har det i dag.

og som du kanskje ser, vi har ikke mye ekstra å rutte med.

 

Jeg var ikke priviligert, bare flink til å disponere penger og å handle tilbudsvarer.

 

Jeg er helt uenig i at studenter skal få mer penger slengt etter seg. De fleste studenter klarer seg meget godt, jeg vil derfor påstå at det er noe feil med de som ikke klarer seg.

 

Få opp øya og do the math! Alle som ser et studentbudsjett ser at det ikke går rundt. Det er ganske lenge siden jeg kjøpte meg nye klær, for å si det sånn. Tenk at med de pengene bor studenter i et høl, spiser dritt og jobber ofte ræva av seg med lengre skoledag enn folk med 8-4. Latterlig.

 

Jeg har da selv vært student. Jeg hadde det latterlig bra egentlig. Hvorfor i alle dager forventer man å kunne leve som en greve uten jobb? Feilen med mange studenter er at de krever og krever. Jeg tok studietiden for det den var, en periode i livet hvor jeg hadde lite penger. I dag så har jeg ganske romslig økonomi, nettopp fordi jeg levde som "fattig" student i noen år. It's all worth it in the end.

Lenke til kommentar
quayle: du var kanskje så priveligert mens du var student, men tror du at alle andre er like priveligerte som deg?

ikke en sjangs i helvete!

 

det regnestykket flesvik har lista opp er hvordan en vanlig student har det i dag.

og som du kanskje ser, vi har ikke mye ekstra å rutte med.

 

Jeg var ikke priviligert, bare flink til å disponere penger og å handle tilbudsvarer.

 

Jeg er helt uenig i at studenter skal få mer penger slengt etter seg. De fleste studenter klarer seg meget godt, jeg vil derfor påstå at det er noe feil med de som ikke klarer seg.

 

Få opp øya og do the math! Alle som ser et studentbudsjett ser at det ikke går rundt. Det er ganske lenge siden jeg kjøpte meg nye klær, for å si det sånn. Tenk at med de pengene bor studenter i et høl, spiser dritt og jobber ofte ræva av seg med lengre skoledag enn folk med 8-4. Latterlig.

 

Jeg har da selv vært student. Jeg hadde det latterlig bra egentlig. Hvorfor i alle dager forventer man å kunne leve som en greve uten jobb? Feilen med mange studenter er at de krever og krever. Jeg tok studietiden for det den var, en periode i livet hvor jeg hadde lite penger. I dag så har jeg ganske romslig økonomi, nettopp fordi jeg levde som "fattig" student i noen år. It's all worth it in the end.

 

Det tar fremdeles ikke vekk det faktum at mange spiser dritt og bor i høl.

Lenke til kommentar

Det forandrer heller ikke det faktum at majoriteten av studentene klarer seg meget godt og at det derfor sannsynligvis er noe galt med prioriteringene til de som ikke klarer seg. Det finnes også de som mener at det er umulig å overleve på sosialstønad. Det er også blank løgn, de færreste har problemer med å klare seg, det er derfor denne lille prosenten som ikke klarer seg det er noe galt med.

 

Uansett hvor mye penger studentene hadde fått så hadde det vært noen som hadde ment at de fikk for lite. Noen er bestandig blakk på slutten av måneden. Jeg har alltid penger til overs på slutten av måneden jeg, det har jeg bestandig hatt - både når jeg gikk på sosialen og var student. Jeg var ytterst sjelden blakk.

 

Det er ikke enkelt å klare seg på lite, men det er absolutt ikke umulig og faktisk ikke værre enn at man driter i å kjøpe ting man ikke trenger og bruker penger på det som er nødvendig FØRST.

Lenke til kommentar

det er alt for høgt ingen brukar sånn 20 000 til skuleting som mange får, herregud eg vert så provsert :realmad: dei pengane kunne vert brukt til ordentlege ting, som for eksempel ein skule felleskap eller sendt til andre land som treng det meir, og ikkje til elevar som sløsar dei vekk på klede og anna ting som ikkje har med skule og gjere. det er så jævli feigt ass!! eg får ikkje stipend berre fordi min føresatte har mykje pengar, men dei får faen ikkje eg ein drit av!!!

Lenke til kommentar

mastmea: ja dei brukar pengane som i utgongspunktet skulle blitt brukt til skule på mat og husleie, som andre folk må betale sjøvle!!!!

flesteparten av dei som bur åleine på hybel og snn har sansynlegvis ikkej blitt kasta ut av foreldrane, og det er feigt at ebrre fordi dei vil bu åleine så får dei så mykje pengar. då får dei faen meg greie seg sjølv og ,og ikkje berre tigge pengar frå statskassa!!!!

det burde blitt gidd meir til felleskapet og mindre til enkeltpersonar

Lenke til kommentar
mastmea: ja dei brukar pengane som i utgongspunktet skulle blitt brukt til skule på mat og husleie, som andre folk må betale sjøvle!!!!

flesteparten av dei som bur åleine på hybel og snn har sansynlegvis ikkej blitt kasta ut av foreldrane, og det er feigt at ebrre fordi dei vil bu åleine så får dei så mykje pengar. då får dei faen meg greie seg sjølv og ,og ikkje berre tigge pengar frå statskassa!!!!

det burde blitt gidd meir til felleskapet og mindre til enkeltpersonar

 

tenker du får et litt annet syn på det når du skal ut og studere

Lenke til kommentar
mastmea: ja dei brukar pengane som i utgongspunktet skulle blitt brukt til skule på mat og husleie, som andre folk må betale sjøvle!!!!

flesteparten av dei som bur åleine på hybel og snn har sansynlegvis ikkej blitt kasta ut av foreldrane, og det er feigt at ebrre fordi dei vil bu åleine så får dei så mykje pengar. då får dei faen meg greie seg sjølv og ,og ikkje berre tigge pengar frå statskassa!!!!

det burde blitt gidd meir til felleskapet og mindre til enkeltpersonar

 

 

Er pollen rundt årets morsomste post ferdig? Tror denne stiller sterkt.

Lenke til kommentar

Er det virkelig så dyrt for mat?

Noen her hørt om fryser?

Tunfisk?

Brød?

Tubeost?

Vitaminer?

I de trangeste situasjonene kan man leve på vann, brød og appelsiner.

 

Men jeg kaster meg nok på klaginga om et års tid når jeg sitter kald, sulten og naken i en leilighet uten penger.

Ender vel opp med at jeg må flytte sammen med ei på 40 for å snylte :p

Endret av Falstaff
Lenke til kommentar
Er det virkelig så dyrt for mat?

Noen her hørt om fryser?

Tunfisk?

Brød?

Tubeost?

Vitaminer?

I de trangeste situasjonene kan man leve på vann, brød og appelsiner.

 

Men jeg kaster meg nok på klaginga om et års tid når jeg sitter kald, sulten og naken i en leilighet uten penger.

Ender vel opp med at jeg må flytte sammen med ei på 40 for å snylte :p

 

Never underestimate the milf.

Lenke til kommentar
mastmea: ja dei brukar pengane som i utgongspunktet skulle blitt brukt til skule på mat og husleie, som andre folk må betale sjøvle!!!!

flesteparten av dei som bur åleine på hybel og snn har sansynlegvis ikkej blitt kasta ut av foreldrane, og det er feigt at ebrre fordi dei vil bu åleine så får dei så mykje pengar. då får dei faen meg greie seg sjølv og ,og ikkje berre tigge pengar frå statskassa!!!!

det burde blitt gidd meir til felleskapet og mindre til enkeltpersonar

 

Man er vanligvis under foreldrenes "ansvar" til man er ferdig på vgs. Dette gjelder blant annet ved barnebidrag, og jeg antar staten ser på det som unødvendig å sponse familier som alt har god økonomi med ekstra støtte til studiene.

 

Denne tråden var ment som studiestøtte for høyere utdanning, men om du vil diskutere rettferdigheten av at dem som ikke bor hjemme får støtte, mens du som bor hjemme ikke får det, kan vi godt det.

Mange ungdommer flytter ut fordi de vil bo nærmere skolen, det gjelder også til en viss grad for vgs-elever. Ikke alle blir kastet ut, men man kan ha et anstrengt forhold til foreldrene når man begynner å bli voksen. Mulig mamma ikke liker at Per drikker osv. Om man flytter ut av slike årsaker er det greit nok det. Det er vel i tillegg regler for hvor langt unna foreldrene man må bo i km for å få støtte mens man går på gymnaset?

 

Når man tar høyere utdanning er det for mange uaktuelt å bo hjemme. Man går gjerne på skole flere mil hjemmefra, og etter reformen er det bestemt at man skal studere 100%. Dvs at all jobbing i utgangspunktet blir utover en 100%-stilling. Jeg mener nå fortsatt av prinsipp at når gjør endringer i opplegget for hvordan studiet skal legges opp, og liksom legger

til rette for 100%-studier, må de nå for faen følge opp med å gi støtte slik at man i alle fall kan leve oppunder EU sin definisjon av den mye omtalte "fattigdomsgrensa".

Lenke til kommentar
Mange ungdommer flytter ut fordi de vil bo nærmere skolen, det gjelder også til en viss grad for vgs-elever
hahahaha kva faen?? nei? alle venene mine har flyta ut såleis dei kan drikke seg dritas kvar dag og så skulke skulen utan a foreldra passar på. og det er jævligt feigt stipendsystem at noken av rikingane som har foreldre som gjer at dei HAR råd til å flytte ut så tidleg utanå ha joo sjølve, i tillegg får dei sånn 20 000 i stipend. jævli uretferdig!!

 

 

til rette for 100%-studier, må de nå for faen følge opp med å gi støtte slik at man i alle fall kan leve oppunder EU sin definisjon av den mye omtalte "fattigdomsgrensa".

HAR EU satt fattigdomsgrensa? :realmad: omg.... ja den høyrer i så fall ikkje eg ein drit på!! dei set den vel på at du er fatteg dersom du tener ein miill i året til og med, nei takk. då høyrer eg heller på FN

Lenke til kommentar

Flott om du ikke svarer mer i denne tråden, du er så usaklig og innleggene dine er vanskelig å ta seriøst..

 

FNs fattigdomsgrense gjelder for fattige land i Afrika. Den er typisk på 2$ om dagen.

EU definerer fattigdomsgrensen som 50% av middelinntekt i landet.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Argumentene? Bortforklaringene mener du? Det finnes da ingen rasjonelle argumenter for at en gratis, ferdigbetalt skole skal ta seg obligatorisk betalt for kopinor avgift og materiellkostnader og en "studieavgift" (får makk bare jeg hører ordet.).

 

Har du satt deg inn i argumentene for avgiften? Det finnes sikkert noen.

Argumentene? Bortforklaringene mener du? Det finnes da ingen rasjonelle argumenter for at en gratis, ferdigbetalt skole skal ta seg obligatorisk betalt for kopinor avgift og materiellkostnader og en "studieavgift" (får makk bare jeg hører ordet.).

 

Og hva foreslår skolen å gjøre neste år? Gi en laptop til alle jenter som søker. Pengene kunne de spart inn på den elendige måte de driver skolen på, for hadde det vært privat hadde de blitt saksøkt for 10x summer. Fy faen for et sosialistisk møkkssystem.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Schnell, da du tydeligvis ikke leser innleggene så må jeg bare gjenta det Sovehest sa tidligere: "Denne tråden var ment som studiestøtte for høyere utdanning".

 

OT: Skal studere til høsten og har sett litt rundt på leieprisene. Skjønner godt at det kan bli trangt hos enkelte i tilfelle en får noen plutselige ekstrautgifter. Burde kanskje bli litt mer fleksibelt slik at en f.eks. har muligheten til å låne noen tusen ekstra hvis det blir trangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...