Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skolene sniker til seg en drøy tusenlapp i semesteret i "studieavgifter"

Det er vel ikke så ille? Med tanke på det man får igjen.

Det var litt av en naiv tankegang!

 

Jo det er det - for man har allerede betalt klekkelig gjennom skatteseddelen for å få en gratis utdanning, så sniker man inn slike møkkaavgifter som folk ikke kan nekte for og er akkurat for liten til at det blir revolusjon.

 

Faen med frekt er det! Betaler størstedelen av det man tjener i skatt og fordi folk ikke klarer/orker å drive effektivt med de midlene er det avgifter til man blir sprø og bøter på mangfoldige tusen kroner for å ha tråkket litt på hardt på pedalen i 80 sonen der de står med sine målere og skyter seg inn til nok et overdådig hjulebord i år også. Et sykt samfunn er det! Og det er på tide noen snart rydder opp i dette svulmende byråkratiet - for den veien det går er at alle gir faen og karrer til seg det de kan fordi de skjønner at dersom de ikke gjør det så gjør noen andre det - slik bryter samfunnstrukturen og moralen sakte men sikkert ned til det flotte sosialdemokratiet ender opp i et eneste stort helvete verre enn om anarkien skulle rådd.

Lenke til kommentar
skolene sniker til seg en drøy tusenlapp i semesteret i "studieavgifter"

Det er vel ikke så ille? Med tanke på det man får igjen.

Det var litt av en naiv tankegang!

 

Jo det er det - for man har allerede betalt klekkelig gjennom skatteseddelen for å få en gratis utdanning, så sniker man inn slike møkkaavgifter som folk ikke kan nekte for og er akkurat for liten til at det blir revolusjon.

 

Faen med frekt er det! Betaler størstedelen av det man tjener i skatt og fordi folk ikke klarer/orker å drive effektivt med de midlene er det avgifter til man blir sprø og bøter på mangfoldige tusen kroner for å ha tråkket litt på hardt på pedalen i 80 sonen der de står med sine målere og skyter seg inn til nok et overdådig hjulebord i år også. Et sykt samfunn er det! Og det er på tide noen snart rydder opp i dette svulmende byråkratiet - for den veien det går er at alle gir faen og karrer til seg det de kan fordi de skjønner at dersom de ikke gjør det så gjør noen andre det - slik bryter samfunnstrukturen og moralen sakte men sikkert ned til det flotte sosialdemokratiet ender opp i et eneste stort helvete verre enn om anarkien skulle rådd.

 

Sant. Men i mange andre land er utdanning dyrt.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvordan har det seg at de fattige studentene er de som fester mest av alle? Det er ikke så rart at de ikke har råd til mat - ikke synes jeg synd på dem heller. Da jeg var student, så kjøpte jeg lunsj i kantina hver dag, spiste god mat hver dag, uten å jobbe. Jeg snusa faktisk også! Ikke bodde jeg i ett slitt kollektiv heller, men leide et bittelite rom, med bredbånd til 3500 per måned. Alt handler om å prioritere.

 

 

Hahahaha hvordan i alle dager får du dette til å gå opp?

 

Snus: 200 kr/uke => 10400 kr året

hybel: 3500 kr/måned => 42000 kr året

mat: 100 kr dagen (etter ditt utsagn) => 36500 kr året

semesteravgift: ca 2000 kr året

bøker: min 5000 kr året

lapptopp: 7000/3år (hvis det er batchlor du tar) => 2333 kr året

internett: 200 kr måned? => 2400 kr året

mobil: 200 kr måneden (forsiktig gjetting) => 2400 kr året

 

Nå er du allerede oppe i 103033 kr i året => -21033 på lånet ditt og du har enda ikke betalt for klær, tannkrem, tannlege/legetimer, hjemmreiser i ferier, TV-lisens (hvis du skulle være uheldig og få en av de på døra), strømm (hvis ikke det er inkludert), dasspapir, vaskestasj, TV (hvis du ikke har det fra før av), studiematriell (kladdebøker, permer, skrivesaker, verktøy, ol.), møbler, osv.

 

Og festing, fyll, underholdning (DVD, CD, ol.), resturang, kino, osv kan du vel ikke en gang tenke på og kjøpe/gjøre?

 

Lapptopp og internett er faktisk nesten et krav for en student i dag og de fleste som bor langt unnav vil vel kansje ta en tur hjemm en gang i blandt også

 

 

Er selv student på UIT og jeg mener at studenter absolutt IKKE skal ha mer støtte enn de har i dag. Vi har alt for mange akademikere og høyutdannet mennekser her til lands. Ved å øke subsider til studenter blir det enda flere som oppfordres til å ta høyutdannelse. Vi mangler arbeidskraft på andre områder der det ikke er krav for høyutdanning. Mener dere at vi skal om 20 år være en gjeng med akademikere og importere arbeidskraft slik som snekkere, mekanikere, fiskere, maskinførere osv.

 

At enkelte her i tillegg sammenligner studenter og pansjonister er helt bak mål. Det vitner bare om kunnskapsmangel hos enkelte. Pansjonister fortjent sin lønn siden de har vært i jobb og betalt skatt i 40-50 år. Det har ikke studenter. Skatt er ikke der bare for å finnansere velferdsordninger slik som veier, sykehus osv. men også for trygge oss når vi blir gammel og ikke kan jobbe lenger. I forhold til andre land i Europa så lever de norske studenter bra. Andre steder i verden praktisere ikke støtteordninger under høyutdannelse. Eneste landet som slår Norge når det gjelder studentstøtte under høyutdannelse er Kuwait. De har gratis skolegang hele veien. Andre må nøye seg med hjelp fra foreldre eller jobb i tillegg til skolegang. Jeg syns høyutdannelse skal være lukrativ og hard. Med en slik ordning klarer vi å etablere et balansert samfunn der majoriteten ikke har høyutdannelse. Med det sikkrer vi at høytdannet jobber er godt betalt når konkurransen om sånne jobber er liten. Alt for mange høyutdannet mennesker bidrar til mer konkurranser om jobber og presser lønna ned, dermed har man brukt 5-6 år på en utdannelse som ikke gir avkastning.

 

 

 

Minstepensjonister har vel nødvendigvis ikke jobbet noe serlig vel?

I tillegg har de vel veldig ofte gratis bolig (nedbetalt lån), ingen utgifter til pensumbøker, ol. og ikke noe behov for internett eller lapptopp.

 

Jeg bruker ikke 200 kroner på snus i uka. 2 bokser i uka, blir ca 100 kroner. Så du kan halvere beløpet for snus.

Laptop hadde jeg ikke. Jeg studerte IT og hadde derfor fortreffelig tilgang på datautstyr på skolen. Jeg noterte i kladdebøker. Internett hadde jeg heller ikke hjemme, ganske enkelt fordi jeg hadde god nok tilgang til datautstyr ved studiestedet. Jeg hadde ikke TV, TV er et luksusgode som jeg ikke hadde råd til å kjøpe. Bøker? Jeg kjøpte nesten ikke en eneste bok, jeg brukte toppen 2000 på tre år på bøker.

 

Nå sparte jeg jo flere dagsbudsjetter på å dra på besøk til mamma eller pappa, men kan ikke si at det utgjorde den store forskjellen.

 

Jeg klarte meg meget godt jeg, men det kan være for at jeg ikke brukte unødvendig mye penger på ting jeg ikke hadde bruk for. Jeg kan ikke si at jeg levde fett akkurat, men det var absolutt ikke noe som helst synd på meg. Jeg har også levd på sosialstønad og klart meg meget godt på det. Den gangen fikk jeg 3900 etter at husleie og strøm var betalt. Ikke noen problemer å overleve på det heller.

 

Poenget er at om man har lite penger, så må man være bevisst på hva man bruker penger på.

 

Det var vel noen som nevnte at man ikke kunne spise biff hver dag, selvsagt kan man ikke det - det var bare ett eksempel på hvordan man kunne spise meget god mat, til en billig penge. Butikkene flommer over av billig mat, det er bestandig tilbud på ett eller annet. Hvis man spiser "alt" slik som meg, så er det ikke noe problem å klare seg på en hundrings i mat per dag.

Lenke til kommentar
Men er det sånn at en student trenger mindre mat og penger til husleie enn en på trygd gjør? Rart at bare minstesatsene gjelder for folk som ikke kan jobbe, men folk som er under utdanning skal på mystisk vis klare seg med så mye mindre.

 

men studenter har også muligheter for støtte av foreldre, jobbe eller ta opp lån som de kan nedbetale når de har skaffet seg en jobb.

 

 

 

ps edit: WTF

Endret av drood
Lenke til kommentar
quayle: du var kanskje så priveligert mens du var student, men tror du at alle andre er like priveligerte som deg?

ikke en sjangs i helvete!

 

det regnestykket flesvik har lista opp er hvordan en vanlig student har det i dag.

og som du kanskje ser, vi har ikke mye ekstra å rutte med.

 

Jeg var ikke priviligert, bare flink til å disponere penger og å handle tilbudsvarer.

 

Jeg er helt uenig i at studenter skal få mer penger slengt etter seg. De fleste studenter klarer seg meget godt, jeg vil derfor påstå at det er noe feil med de som ikke klarer seg.

Lenke til kommentar
Men er det sånn at en student trenger mindre mat og penger til husleie enn en på trygd gjør? Rart at bare minstesatsene gjelder for folk som ikke kan jobbe, men folk som er under utdanning skal på mystisk vis klare seg med så mye mindre.

 

men studenter har også muligheter for støtte av foreldre, jobbe eller ta opp lån som de kan nedbetale når de har skaffet seg en jobb.

 

Ikke alle får noe støtte av foreldrene. Og det skal også være slik at man ikke skal ha det behovet. Man er voksen og foreldrene skal i bunn og grunn slippe å støtte til økonomisk selv om mange gjør det. Aller helst så ville jeg ha ønsket å jobbe mindre når jeg blir student. Men jeg vet at jeg må mest sannsynlig jobbe akkuratt like mye som jeg gjør nå, fordi ellers har jeg ikke råd.

 

Jeg kjenner studenter som er rolige avbalanserte mennesker med en god porsjon fornuft har jobb og likevel sliter med å få det til å gå rundt. Er du uheldig og må til legen, eller skal betale linser osv den måneden så er du plutselig i minus.

Lenke til kommentar

Og hvis man må til tannlegen så er man økonomisk ruin lenge etterpå. Kjenner dessverre flere som har erfart den leksa der.

 

Quayle: Hvis du hadde det så fint som student og spiste biff hver dag, så er det hyggelig for din del. Men det betyr ikke at det går like lett rundt for alle. Det henger også sammen med hva man studerer. På noen studier er det større forbruk av matriell osv. Og jeg tipper at du ikke betalte på noen uføreforsikring, som man må ha som student med mindre man ønsker å ende i en økonomisk ruin hvis det skulle skje noe.

 

Husk også på at ikke alle får studenthybler, og da kommer ting som strøm osv. i tillegg.

Lenke til kommentar
Og hvis man må til tannlegen så er man økonomisk ruin lenge etterpå. Kjenner dessverre flere som har erfart den leksa der.

 

Quayle: Hvis du hadde det så fint som student og spiste biff hver dag, så er det hyggelig for din del. Men det betyr ikke at det går like lett rundt for alle. Det henger også sammen med hva man studerer. På noen studier er det større forbruk av matriell osv. Og jeg tipper at du ikke betalte på noen uføreforsikring, som man må ha som student med mindre man ønsker å ende i en økonomisk ruin hvis det skulle skje noe.

 

Husk også på at ikke alle får studenthybler, og da kommer ting som strøm osv. i tillegg.

 

Jeg hadde heller ikke studenthybel, men leide ett lite rom inkl strøm for 3500.

 

Nei, jeg hadde ikke uføreforsikring.

 

Selvsagt har det noe å si hva man studerer, men det som har mest å si er hvordan man disponerer pengene.

Lenke til kommentar

Hvis du fikk ut ca. 6000 i mnd. sitter du igjen med 2500 etter at leie er betalt.

 

Når du da skrev man kunne bruke ca. 100 kr. pr. dag på mat så er du langt over de 2500 kr, og det er før man har kjøpt inn de andre tingene som er nødvendig.

 

Selvfølgelig spiller det en rolle på hvordan man disponerer pengene sine, men når man har lite penger igjen så blir det i realiteten ingen penger man kan disponere over.

 

Hadde du måtte reist til tannlegen f. eks. så hadde du fort opplevd dette.

Lenke til kommentar
Hvis du fikk ut ca. 6000 i mnd. sitter du igjen med 2500 etter at leie er betalt.

 

Når du da skrev man kunne bruke ca. 100 kr. pr. dag på mat så er du langt over de 2500 kr, og det er før man har kjøpt inn de andre tingene som er nødvendig.

 

Selvfølgelig spiller det en rolle på hvordan man disponerer pengene sine, men når man har lite penger igjen så blir det i realiteten ingen penger man kan disponere over.

 

Hadde du måtte reist til tannlegen f. eks. så hadde du fort opplevd dette.

 

Så vidt jeg husker så fikk jeg mer enn 6000, men det er mulig at jeg tar helt feil og at jeg levde på luft resten av dagene.

 

Edit:

Forøvrig så kan man få støtte til å dekke uforutsette utgifter som man ikke klarer å betale hos nærmeste sosialkontor, selv om man er student. Jeg måtte f.eks trekke en tann, jeg fikk dette dekket av det lokale soisialkontoret.

 

Det gjelder å benytte seg av de goder vår samfunn har også. I dag så betaler jeg skatt og betaler derfor for at andre som er i en økonomisk vanskelig situasjon skal få hjelp.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
[

Jeg bruker ikke 200 kroner på snus i uka. 2 bokser i uka, blir ca 100 kroner. Så du kan halvere beløpet for snus.

Laptop hadde jeg ikke. Jeg studerte IT og hadde derfor fortreffelig tilgang på datautstyr på skolen. Jeg noterte i kladdebøker. Internett hadde jeg heller ikke hjemme, ganske enkelt fordi jeg hadde god nok tilgang til datautstyr ved studiestedet. Jeg hadde ikke TV, TV er et luksusgode som jeg ikke hadde råd til å kjøpe. Bøker? Jeg kjøpte nesten ikke en eneste bok, jeg brukte toppen 2000 på tre år på bøker.

 

Nå sparte jeg jo flere dagsbudsjetter på å dra på besøk til mamma eller pappa, men kan ikke si at det utgjorde den store forskjellen.

 

Jeg klarte meg meget godt jeg, men det kan være for at jeg ikke brukte unødvendig mye penger på ting jeg ikke hadde bruk for. Jeg kan ikke si at jeg levde fett akkurat, men det var absolutt ikke noe som helst synd på meg. Jeg har også levd på sosialstønad og klart meg meget godt på det. Den gangen fikk jeg 3900 etter at husleie og strøm var betalt. Ikke noen problemer å overleve på det heller.

 

Poenget er at om man har lite penger, så må man være bevisst på hva man bruker penger på.

 

Det var vel noen som nevnte at man ikke kunne spise biff hver dag, selvsagt kan man ikke det - det var bare ett eksempel på hvordan man kunne spise meget god mat, til en billig penge. Butikkene flommer over av billig mat, det er bestandig tilbud på ett eller annet. Hvis man spiser "alt" slik som meg, så er det ikke noe problem å klare seg på en hundrings i mat per dag.

Blir nesten provsert av det du skriver. Ikke alle har det likt i studietiden, det burde du og forstå!

 

Som flere påpeker, ulike studier har ulike krav. På mitt studie f.eks. hadde vi nesten bare obligatoriks oppmøte fra tidlig morgen til sent på kveld. Jeg prøvde en periode å jobbe ved siden, men det gikk alt for mye utover studiene.

 

Du skriver du sparte penger på å spise hos foreldrene dine (tror du sparte mer enn du tror på det). Mange, inkl. meg, studerer langt hjemme fra! Å reise hjem var nærmest luksus for min del.

 

Bøker måtte vi kjøpe. Vi hadde sidevis med pensumbøker som skulle vært kjøpt og det ble kuttet ned til det minimale av det vi absolutt trengte. 2000kr på tre år ville vært umulig for de på mitt studie. Mange av bøkene fikk vi heller ikke solgt året etter siden det ble ny reform.

 

Etter å ha betalt alle regninger, ting skolen "krevde", en reise hjem en gang i blant, kunne jeg sitte igjen med 1000 kr i mnd. Og jeg sløste absolutt ikke!

 

Flott at du klarte deg så bra, men tenk over at ikke alle har samme utgangspunkt som deg. Å skjære alle over en kam blir helt feil!

Endret av Mirann
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke akkurat heldig å sende studenten til sosialkontoret vil jeg mene. Det er vel også kun i forbigående akutte situasjoner man har rett til sosialhjelp som student vil jeg tippe.

 

Men husk at denne diskusjonen handler kun om enslige studenter som bor alene, har man et barn å forsørge seg av så blir tallene fort annerledes.

 

Edit: Legger man standard SIFO tall til grunn (som er svært beskjedent, dette vet jeg siden jeg har benyttet de mange ganger i budsjett) så er minimumsbeløpet for en mann mellom 20 og 50 6830 kr. pr. mnd. Da er ikke ting som husleie med i dette, full oversikt over hva som ikke er med:

 

• bolig, strøm og andre boutgifter, (som f.eks. vedlikehold)

 

• tobakk og alkohol

 

• videregående skolegang

 

• helsetjenester

 

• kostbare, utstyrskrevende fritidsinteresser

 

• feriereiser

 

• feiring av begivenheter, gaver

 

• uteliv

 

Som man ser så er mange av disse punktene uintressante, men helsetjenester og leieutgifter er ting av interesse som ikke er tatt med.

 

Kilde:

 

http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/51107.html

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...