Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessuten er det ingen i verden som lever av en timeplan hvor alt går på timen. De fleste vil bruke litt tid på venner, familie, trening, legebesøk, reiser og annen fritid. I tillegg til studie og jobb. For å gjøre det bra under studiene så trenger man fritid akkuratt som mennesker i full jobb trenger litt avveksling og nye inntrykk for å ha et bra liv.

 

Når man studerer så skal man lære og vokse som menneske. Ikke bli psykisk nedbrutt av arbeidsmengde, magel på friid og penger. Det skal jo være litt kjekt innimellom å :)

Lenke til kommentar
Det er jeg helt enig i. En student trenger ikke å sitte inne og lese 24/7. Knytting av nettverk, og være sosial er viktig for at hjernen skal slappe av (i tillegg til at man har det gøy:) ). Det hjelper også på studiene når man er i godt humør.

Å knytte nettverk og være sosial kan også ha en veldig positiv effekt på fremtidige jobbmuligheter. Både fordi man kan trekke veksler på nettverket og fordi arbeidsgivere ser etter folk som har gjort mer i livet enn å sitte med nesa i læreboken flere år i strekk.

Lenke til kommentar
Ingen som ville kritisert noen i full jobb å gå ut på byn og slappe av litt. Men med en som studerer og jobber i tillegg så er det plutselig rart? For de timene kunne vi jo brukt på noe mer fornuftig, noe som ikke kostet penger. Hmm..

 

Jammen det er det jo det eneste studenten ville brukt mer penger på: fyll, horing og narkotia! Visste du ikke det? :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Studiestøtten er latterlig lav, vi ligger under fattigdomsgrensa!! At folk som studerer i oslo eller på bygda skal få like mye er jo sprøtt. Det kan ikke være likt for alle. I Oslo kan man ikke klare seg på studielånet og studiet skal regnes som en fulltidsjobb. Synes også det er sykt at de som bor gratis hjemme skal få like mye i lån, selv om de ikke får stipend. De kan jo tjene penger på renter av lånet, de av oss som bruker det tjener jo ikke en dritt på det.. Det er noe veldig galt i dette landet!!

Endret av marishu
Lenke til kommentar

Hadde man fått mer for hver krone man får i studielån, så hadde det ikke vært så altfor galt. Problemet her er at det ikke legges til rette for tiltak som kutter utgiftene til studenter. Hadde man satset på kraftig utbygging av studentboliger f.eks. hadde de månedlige utgiftene til studentene gått mye ned.

Lenke til kommentar

helt forbanna utrolig at det ikke er indeksregulert engang. og er det noen som prøver å fortelle meg at det er tilfeldig? dette er jo faktisk nødt til å være en spekulativ konspirasjon - at det går an å "glemme" noe slikt fåpr jeg meg liksom ikke til å tro.

 

studentene (bla. megh) har blitt snytt for sin andel av felleskassa, og det man skaper når man diskriminerer folk på den måten er en ny generasjon kynikere (er det noe rart?). må bare få gratulere de røde politikerne som satt ved makten! så får vi se om det var verdt den ekstra mikroprosenten som skulle til for å få budsjettet til å gå opp. men når den tid kommer så blir det vel skyldt på noe annet.

 

faen! dette er for dumt. det burde vært organisert stordemonstrasjon foran tinget.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Jeg er student rett fra VGS, uten noe særlig til oppsparte midler. Jeg får heller ikke allverden til støtte hjemmefra. Man har rett og slett ikke råd til skikkelig mat hvis man skal gjøre andre ting. Jeg har tilogmed droppet legebesøk siden budsjettet mitt absolutt ikke tåler slike ting.

Vi burde ihvertfall fått 2G, noe som hadde blitt 16000,- og 8000,- utbetalt pr. mnd, hvis jeg ikke tar feil. Kristiansand er forsåvidt dyrt også. Jeg betaler 3000,- for et rom i et kollektiv som er i elendig stand. Etter busskort og mobil sitter jeg igjen med litt over 2000,- pr mnd.

Hvis man regner ut har jeg ca 70,- kr pr dag. Det er noe man kan leve på hvis det kun er mat inni bildet, men man har litt ekstra.

-Sosiale aktiviteter, alt fra kino til alkohol.

-Klær, sko osv. Det sier seg selv også våre klær blir utslitt, og nytt må kjøpes inn.

-Vaskepulver, såpe, toalettartikler og alt man ikke ante kostet noe før man flyttet ut.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412
Jammen det er det jo det eneste studenten ville brukt mer penger på: fyll, horing og narkotia! Visste du ikke det? :p

Slik som vi holder på er det et under at vi faktisk lærer noe på skolen i det hele tatt.

det er nok bare dere, hvis man gidder, så får man lært no

Lenke til kommentar
helt forbanna utrolig at det ikke er indeksregulert engang. og er det noen som prøver å fortelle meg at det er tilfeldig? dette er jo faktisk nødt til å være en spekulativ konspirasjon - at det går an å "glemme" noe slikt fåpr jeg meg liksom ikke til å tro.

 

Du ser faenmeg konspirasjoner overalt. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...