Gå til innhold

Studiestøtten - for lav, eller syter studenter uansett?


Anbefalte innlegg

Selv mener jeg at 8000kr 10mnd i året blir i minste laget når man vet at 16k kommer ved studiestart, og man kjøper utstyr for en god del av pengene. Resten av året skal 6000 strekke til.

Hver gang en student nevner dette får han virkelig høre om hvor hardt det var for 10 år siden etc.

 

Hvorfor er det sånn at minstepensjonister og trygdede må ha mer støtte enn en student for å kunne "ha det godt"? Er det meningen at studietilværelsen skal være kjip?

Før reformen var det vanlig at studenter hadde jobb ved siden av studiene, men nå skal alle være 100% studenter. Det har nok ikke ført til at færre jobber, fordi man trenger jo uansett penger. Hadde det vært en jobb, hadde fagforeningen gått til streik. Øke arbeidsmengden for lik "lønn". Nå er jo i tillegg deler av studiestøtten lån som skal tilbakebetales.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvem som syter, jeg har det godt på bare stipendet og jobb i sommer og juleferie. Har ikke registrert klager eller mangler i min umiddelbare omgangskrets heller. Nå går jeg på NTNU og boligpriser er kanskje noe rimeligere her enn i Bergen eller Oslo for alt jeg vet som kan gjøre livet trangt for noen.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

6000 i måneden er latterlig lite. Man må regne med minst 3k for en okay liten hybel, og ofte kommer strøm, bredbånd osv oppå der igjen. Om man legger til mat, hygge(kino, ut en tur o.l.) eller mobilregning er det ikke mye å rutte med. Jeg jobber og klarer meg bra, men det går på bekostning av skole.

 

Om studenter er borskjemt? Nei vettu hva, da er minstepensjonistene bortskjemt.

Lenke til kommentar
Organiser en fagforening og gå til streik. Politikerne må jo reagere.. Om ingen gidder å studere så er det tross alt hele Norges framtid som står på spill :)

 

Tja, vi kastet jo nettopp ut en med phd, så vi har tydeligvis nok "hjernekapasitet" i Norge. Selv studerer jeg også, men jeg har alltid jobbet ved siden av studiene, til tross for at man i dag skal være 100% student. Ja, det er til tider mye å gjøre på skolen, men man må jo kunne unne seg noe en gang i blant også.

 

Ingen i min nære studiekrets "klager" på støtten fra lånekassen heller, men alle er enig i at det hadde vært godt med 500kr ekstra i mnd. (Ingen sier vel nei til mer penger uansett?)

Poenget er at det er litt merkelig at enkelte partier kjemper mer for trygdede enn studenter. Jeg antar uten å ha tall i rygget, at en del av disse trygdede er såkalte snyltere. Jeg vet om jenter jeg gikk på ungdomsskolen med som har hatt utbetalt opp mot 12-13000 i mnd (det inkluderer da støtte til bolig) etter å ha fått en unge. Noen som vet hva man får i ekstra støtte om man får unge som student? Det er i alle fall ikke mer.

Lenke til kommentar

Det hjelper noe jævlig at folk står fram i etterkant og angrer.

"Jo takk skal du ha, det hjelper å ha din medfølelse, din idiot."

Det har samme nytte som når en lærer/foreleser går ut og beklager at eksamen var ekstremt vanskelig et år. Beklagelsen treffer meg omtrent mitt i brunøyet. Den har ingen effekt. Jeg har fortsatt 6000 i mnd, og en dårlig karakter i det faget..

 

Hvorfor hun ikke økte støtten vet hun jo bare selv. At hun tar selvkritikk betyr ingenting for meg, det er i alle fall ikke positivt. Hadde hun i det minste sittet med makten og kunne endret noe med det selv.

 

Dimmepenger i militæret økte et par år etter jeg var ferdig. Litt surt at det ikke økte rett før jeg var ferdig, men det har i alle fall økt kraftig. Om politikere skulle gått ut og sagt alt de angret på at de ikke hadde gjort, hadde avisene alltid hatt mye å skrive om..

Lenke til kommentar

Jeg mener at den maksimale grensen over hva man kan låne pr semester skal dobles. Så kan man i større grad selv velge hvor mye man ønsker å låne. Dette er jo penger som man må betale tilbake! Da kan man selv velge om man vil være heltidsstudent, eller ha jobb ved siden av. Men det funker vel ikke når man ser hvor lite folk jobber med skolen i dag.

Lenke til kommentar
Organiser en fagforening og gå til streik. Politikerne må jo reagere.. Om ingen gidder å studere så er det tross alt hele Norges framtid som står på spill :)

Studentene er en uorganisert gruppe med begrenset tidsramme, og få gidder å stresse for at etterkommerne deres skal få mer penger enn dem.

 

Dette spekuleres det selvsagt vilt i og denne gruppen er fritt vilt når det skal lages budsjetter. Folk kommer til å studere uansett.

Lenke til kommentar
Dette spekuleres det selvsagt vilt i og denne gruppen er fritt vilt når det skal lages budsjetter. Folk kommer til å studere uansett.

 

Det er nettopp det som er "problemet". De som ønsker å ta utdannelse hadde gjort det om de så måtte betalt utdannelsen selv, men å gjøre studenter til 100% studenter uten å øke støtten er egentlig bare å legge ut hinder for studenter med høyere forbruk.

Starter man ikke med studier så tidlig som mulig etter VGS, men jobber noen år i stedet vil man vanligvis få vaner som krever noe høyere forbruk. Typisk bil, kanskje en unge etc.

Lenke til kommentar

Det er få her i riket som er fattigere enn studentene.

 

Etter å ha betalt hybelleien står jeg igjen med rundt en hundrelapp til daglig forbruk (strøm, klær, mat, øl, bøker, festligheter osv). De på sosialstønad lever bedre.

 

Og jeg har bodd i et stygt, bittelite rottereir av et kollektiv. Nå bor jeg bedre, i et halvveis slitt kollektiv som ikke har vært pusset opp siden tidlig nittitall. Det er ikke mange som bor verre og mer kummerlig, og det i en *delt* leilighet, enn studentene gjør.

 

Likevel er det fett å være student.

 

Får man ikke pengene fra Lånekassen til å strekke til, kan en alltids skaffe seg en kassajobb. Og i feriene kan man jo arbeide.

 

Og studenttilværelsen er både selvvalgt og midlertidig - når man er ferdig, får man seg jo (forhåpentlig!) ordentlig, lønnet arbeid.

 

Dessuten er det en viss sjarm i å sitte med lue, dyne og rykende varm kaffe i stuen og se sport på tv en kald lørdag i februar, med en viss frykt for at lisensmannen skal banke på. Og vorspiel med piker, vin og sang, eller quiz-kvelder med billig studentøl, er heller ikke å forakte.

 

Jeg tror det er få som ser tilbake på studenttilværelsen og tenker med gru på at lommeboken som regel var slunken.

Lenke til kommentar
Får man ikke pengene fra Lånekassen til å strekke til, kan en alltids skaffe seg en kassajobb.

 

Eh? Det er vel har problemet ligger. Er man student så burde man ikke føle seg tvunget til å ta en jobb som går ut over studiene.

 

Da jeg studerte så var det 100% studier, trengte ikke noen jobb. Men det var i perioden 92-95. Det var de færreste som jobbet ved siden av da.

Lenke til kommentar
Får man ikke pengene fra Lånekassen til å strekke til, kan en alltids skaffe seg en kassajobb.

 

Eh? Det er vel har problemet ligger. Er man student så burde man ikke føle seg tvunget til å ta en jobb som går ut over studiene.

 

Da jeg studerte så var det 100% studier, trengte ikke noen jobb. Men det var i perioden 92-95. Det var de færreste som jobbet ved siden av da.

 

Man kan godt klare seg med støtten fra Lånekassen, bare man er fornuftig og nøktern. Man tvinges altså ikke til å skaffe seg jobb. Og det går dessuten ikke nevneverdig ut over studiene om man jobber noen timer i uken. Man har ca. 8 timer fritid hver dag, og et par av disse kan man godt bruke til lønnet arbeid istedet for tv/gitarspilling/kafé/whatever.

 

Poenget er altså ikke annet enn at man har muligheten til å skaffe penger ved siden av studiestøtten, dersom man finner at denne ikke strekker til.

 

Så man kan like godt slutte med å beklage seg over at man får for lite, og heller fokusere på studentlivets positive aspekter. :)

Lenke til kommentar

skaffet meg en jobb på prix for 2 uker siden.

var komplett umulig å kun leve på stipendet.

har ikke handla klær på 6 mnd, hadde aldri penger til det.

 

jeg får 6300 pr mnd, betaler 3500 i husleie. sitter da igjen med utrolige 2800.

dette skal dekke undeholdning, mat, klær, mobil regning mm.

 

når ting var på de verste i november levde jeg på saft,brød og syltetøy i 2-3 uker.

måtte faktisk låne penger av min roomie til brød.

 

og nei, jeg drakk ikke vekke pengene mine.

fyll er ikke noe jeg har økonomi til, men dette er noe som skal forandres på nå som jeg har fått jobb :)

Lenke til kommentar

Studiestøtten er for lav om man kommer rett fra videregående uten å ha spart opp penger. Andre klarer seg godt. Jeg synes godt man kunne økt til 100 000 i året. Mange studenter må nå jobbe hele sommerferien for å få det til å gå rundt. Si du har en husleie på 3500 (noe som faktisk er ganske billig i disse dager), har man 2500 igjen hver måned. Det er ikke stort.

 

Mange ville brukt de ekstra pengene på ekstra fyll, men det får være deres valg. Det viktigste er at alle har mulighet til å studere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...