Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter i forbindelse med arbeid produsert på skole

martbert

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er elev ved tredje året på Medier og Kommunikasjon på videregående skole.

I forbindelse med en prosjektperiode nå på nyåret produserte jeg profil for en lokal bedrift (profilhåndbok med ny logo, brevark, visittkort, annonsemaler etc.). Nå når jeg skal ha betaling for arbeidet (15 000kr) har jeg fått beskjed fra kontaktlæreren min om at jeg må snakke med skoleledelsen for å innhente tillatelse til å selge produksjonen, samt at vi må bli enige om hvor stor andel av betalingen skole skal ha.

Visstnok er dette fordi skolen sitter på rettighetene til alt arbeid produsert på skolen. Helt generelt synes jeg det er helt hårreisende at skolen skal få betalt for et arbeid jeg har nedlagt mange titalls timer i.

Allikevel er det bare halve sannheten at arbeidet er blitt produsert på skolen;

- For det første har jeg ikke brukt skolens utstyr (har ekslusivt brukt min egen datamaskin, egen programvare osv).

- Mye av arbeidet (hvertfall 60% av timene) er gjort på kveldstid eller under møter med bedriften i fritimer på skolen.

Har disse faktorene noe å si inn på hvorvidt arbeidet er "produsert på skolen" og derfor skolens eiendom.

Kan noen være så snill å hjelpe meg, for jeg er overhodet ikke interessert i å gi masse penger av min egen lønn til en skole som de siste tre årene har gitt meg en ufullstendig opplæring pga. bygningsarbeid, manglende utstyr og tvangsflytting til møterom utenfor skolens område pga. plassmangel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, men kan du henvise til en lov eller en annen kilde som bekrefter dette?

Rett før jul hadde vi opplæring i rettigheter og etikk, og da ble vi gjort oppmerksom på at alt arbeid produsert i skolesammenheng sitter skolen med rettigheter til.

Lenke til kommentar

Samme gjelder for bachelorprosjektet jeg nå skal ta. HELT forbannet hårreisende som sagt. Man kan liksom ikke nekte heller, der man er nødt til å ha en hovedoppgave for å bli uteksaminert. Og situasjonen min er den samme ; har ikke lyst å gi den møkkaskolen en eneste krone. Håper ikke jeg kommer i den klemma du gjør nå - da blir det bråk.

Lenke til kommentar
Bra svar i en JUSS-tråd

Du svarte ikke så mye mer selv. :p

Men var ikke så veldig grunnlagt eller utdypende, nei sorry. Måtte bare støtte martbert litt for alt jeg har lært på skolen (media jeg og) og ellers om åndsverksloven, pluss min moral og logikk, tilsier at martbert har rettighetene til sitt eget verk.

Får se om det kommer noen juss-folk og svarer ordentlig.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å sende en epost til arbeidstilsynet og for eksempel til LO?.

På arbeidstilsynets nettsider: http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta...ml?tid=28110#6a

står det iallfall følgende:

Arbeidsgiveren din har ikke lov til å gjøre trekk i lønnen din - eller i feriepengene - utover det som står i loven. Lovlige trekk er for eksempel skatt, innskudd til pensjons- eller sykekasser, forsikringspremier og fagforeningskontingent bestemt i tariffavtaler. Du finner en mer fullstendig oversikt i arbeidsmiljøloven.

Så hvis det ikke foreligger en eksliplisitt avtale mellom deg og skolen, eller mellom deg og bedriften om at skolen skal ha deler av lønna di så tror jeg du står sterkt, men jeg må ta forbehold om at dette bare er synsing fra min side.

Lenke til kommentar

Slik NTNU gjør det:

http://www.tto.ntnu.no/assets/ny%20mappe/R.../veiledning.pdf

Studentarbeid

Hovedprinsippet er at studentene selv eier resultatene av eget arbeid, med mindre noe annet er

spesielt avtalt, f.eks. ved at:

o Studenten mottar lønn for sitt arbeid fra NTNU (typisk dr.stipend).

o Studentens arbeid inngår i et eksternfinansiert prosjekt med særlige bestemmelser.

o Studentens veileder/faglærer åpenbart har bidratt med en betydelig del av idégrunnlaget

for studentens arbeid.

Slike unntak skal avklares ved oppstarten av studentens arbeid. Det er utarbeidet standardavtaler

for masteroppgaver i samarbeid med bedrifter. I situasjoner der ekstern tredjepart utnytter NTNUs

infrastruktur i samband med studentprosjekt eller der det kan oppstå interessekonflikt bør instituttledelsen

benytte ekspertise ved fakultetene og/eller TTO for å sikre kvalitet og integritet i avtalene.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet tilhører naturligvis arbeidet du har utført, deg selv. Skolen må altså vise til et eller annet grunnlag som gir dem krav på betalingen.

Jeg har dessverre ikke særlig kompetanse på dette og kan ikke vise til hjemler. Men jeg vet at ved juridisk fakultet i Bergen var man helt klare på at f.eks. opphavsretten til masteravhandlingene tilhører studentene. De kunne blant annet ikke publiseres uten studentens samtykke.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg har aldri skrevet under noen avtale om å forlate åndsverksrettighetene mine til skolen, men har kun blitt fortalt av lærerer at "slik er det".

Skal kreve å få se hva slags lovverk de støtter seg til når dem fremsetter et krav som dette.

Såvidt jeg forstå så er egentlig saken grei, når jeg vet selv at jeg aldri har samtykket til en slik avtale?

Lenke til kommentar

Sånn løses dette på Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen:

For alle produksjoner laget som ledd i utdanningen, eller helt eller delvis med utstyr som tilhører Universitetet i Bergen, gjelder følgende:

a) Studentene har opphavsretten til produksjonene, og har rett til fritt å benytte disse i ikke-kommersiell hensikt.

b) Universitetet i Bergen står som ansvarlig produsent av alle produksjoner, og har som sådan alle økonomiske rettigheter til produksjonene.

c) Distribusjon av produksjoner, samt fordeling av eventuelle inntekter, skjer etter regler som nærmere fastsettes av Institutt for informasjons- og medievitenskap.

Dette er noe det informeres om før du begynner på studiene dette gjelder.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Merkelig at de erkjenner at studentene har opphavsretten til verkene, men samtidig begrenser den på en måte åndsverkloven ikke gjør (til ikke-kommersiell utnyttelse). Paragraf 2 gir opphavsmannen enerett til å utnytte åndsverk økonomisk.

Jeg vet ikke om dette er en bestemmelse opphavsmannen kan fravike ved avtale.

Lenke til kommentar
Kan jo hende at skolen regner seg som eier av verkene akkurat som at en bedrift du jobber for eier det du produserer.

Da stiller spørsmålet seg om hvor de har hjemmel til det. Analogien passer ikke helt ettersom en ved ansettelse hos en bedrift stiller seg disponibel for arbeidsgiver mot betaling, noe en ikke gjør på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...