pingu2 Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Heisann, jeg er en gutt på 17 som trener typ 4-5 ganger i uken går på proteiner og kreatin tilskudd . har et konkret treningsopplegg som jeg følger nøye, men jeg har et lite lag fett som gjør at magemusklene ikke kommer veldig godt fram.. Jeg er keen på å få fjernet det før sommeren:P som vi vell alle er? Så jeg lurer på om det vill fjerne seg over tid til sommern hvis jeg fortsetter meg treningsopplegget mitt..eller blir jeg nødt til å jogge mer en 1 gang i uken:P som jeg gjør nå..er forferdelig lei jogging etter 2 år med skitrening:P som innebar kunn jogging utenfor sessongen. eventuelt fint med alternativer til jogging som fjerner fett på mage. På forhånd takk for svar:) Lenke til kommentar
sk1rty Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Det som er vesentlig for å få fram magemusklene er å drive fettforbrennende trening i tillegg til å ha et kosthold med kaloriunderskudd. Fettforbrennende trening kan være feks. sykkling, jogging og romaskin. Det er disse tre jeg bruker som oftest... Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Kcl underskudd, kcl underskudd og kcl underskudd, enkleste veien til mindre fett og/eller suppelere/erstatte med mengder med cardio på ett lett/moderat nivå.... Edit: spinning funka fint for meg under deffen i fjord Endret 11. februar 2008 av OZ-Racing Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Og, husk på at det som kalles "spot-forbrenning" bare er tull. Du kan IKKE fjerne fettet på bare magen uten å ta resten av kroppen. Det er mange metoder for å forbrenne fett, les om det under deff (definering) på internettet. Husk også at det er dumt å prøve å bygge masse muskler mens du gjør dette. Dette fordi at stor muskelfremgang krever det motsatte av fjerning av fett, nemlig kalorier. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Snusi, det finnes forskning som viser at punktforbrenning faktisk fungerer. (At man brenner mer fett rundt den muskelen som jobber.) Hvis du hater kardio, noe som de fleste av oss gjør, kan du jo slenge på et par GK-økter (geriljakardio) i uka, fremfor å bruke hundre år på tredemølla. Lenke til kommentar
Bompel Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Nå presiserte han at det ikke går an å punktforbrenne uten å forbrenne andre steder på kroppen, hvis jeg skjønte det riktig, dessuten så konkluderer vel de fleste forskningsrapportene rundt det temaet at kroppen i så liten grad er i stand til å punktforbrenne at man velger å se bort i fra det. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Har aldri prøvd å sette meg noe særlig inn i det, ei vet jeg hvordan jeg skal gå frem for å måle om det faktisk fungerer. Jeg mener, hvis det funker er det nok ikke noe man kan se veldig tydelig. Det at punktforbrenning ikke er noe å bry seg om for oss dødelige er jeg enig i. Ville bare presisere at det ikke nødvendigvis er "tull", for å sitere snusi. 1. "Aerobic exercise increases whole body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles? Ten healthy, overnight-fasted males performed one-legged knee extension exercise at 25% of maximal workload (Wmax) for 30 min followed by exercise at 55% Wmax for 120 min with the other leg and finally exercised at 85% Wmax for 30 min with the first leg. Subjects rested for 30 min between exercise periods. Femoral SCAT blood flow was estimated from washout of 133Xe, and lipolysis was calculated from femoral SCAT interstitial and arterial glycerol concentrations and blood flow. In general, blood flow and lipolysis were higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15–30 min; blood flow: 25% Wmax 6.6 ± 1.0 vs. 3.9 ± 0.8 ml·100 g–1·min–1, P < 0.05; 55% Wmax 7.3 ± 0.6 vs. 5.0 ± 0.6 ml·100 g–1·min–1, P < 0.05; 85% Wmax 6.6 ± 1.3 vs. 5.9 ± 0.7 ml·100 g–1·min–1, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax 102 ± 19 vs. 55 ± 14 nmol·100 g–1·min–1, P = 0.06; 55% Wmax 86 ± 11 vs. 50 ± 20 nmol·100 g–1·min–1, P > 0.05; 85% Wmax 88 ± 31 vs. –9 ± 25 nmol·100 g–1·min–1, P < 0.05). In conclusion, blood flow and lipolysis are generally higher in SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle irrespective of exercise intensity. Thus specific exercises can induce "spot lipolysis" in adipose tissue." Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans? Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Feb;292(2):E394-9. Epub 2006 Sep 19 2. "Thus, it is concluded that the lipolytic rate of the superficial subcutaneous adipose tissue on the anterior abdominal wall is higher than that of the deep subcutaneous adipose tissue on the posterior abdominal wall and that of the preperitoneal adipose tissue in the round ligament." In vivo human lipolytic activity in preperitoneal and subdivisions of subcutaneous abdominal adipose tissue Am J Physiol Endocrinol Metab 281: E1110–E1114, 2001. 3. "Thus, we suggest that the enhanced IL-6 production post-exercise in abdominal, subcutaneous adipose tissue may act locally via autocrine/paracrine mechanisms influencing lipolysis and fatty acid mobilization rate from this lipid depot." Interleukin-6 production in human subcutaneous abdominal adipose tissue: the effect of exercise Journal of Physiology (2002), 543.1, pp. 373-378 Endret 12. februar 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Ville ikke fokusere på punktforbrenning, nei. Skal man forbrenne fett må man rett og slett forbrenne mer kalorier enn du bruker. To punkter for å bli tynn: - Spis sunt - Tren Til Stian89: kan du forklare det som står i det utdrager i den artikkelen du postet? Jeg skjønte det nemlig ikke og vil gjerne at noen kan fagterminologien forklarer det som står der. Endret 12. februar 2008 av Snusi Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Jeg er ingen ekspert, og skal ikke late som at jeg forstår så altfor mye heller. Her har imidlertid en fyr forklart det littegrann (kommentar til rapporten). Punktförbränning fungerar. Det är en myt att det är en myt. En studie från 2006 visar att blodgenomströmningen och lipolysen (nedbrytning av fett från cellerna) är större i fettceller runt muskler som jobbar (1). Det är nog också delvis grunden till att det är lättare att bli kvitt fettet runt midjepartiet för personer som tränar i kombination med att gå på en kalorirestriktiv diet, i jämförelse med de som bara begränsar maten men inte tränar. Detta pga att underhudsfettet runt midjan är uppdelade i flera "fack" och att dessa vid vila har lägre blodgenomströmning och lipolys än andra fettceller på kroppen (2), men kan påverkas med träning (3) (midjepartiet är ju väldigt aktivt i så gott som all form av träning). Men när det är sagt så bara för att det nu har visat sig finnas en mindre punktförbrännande effekt så är 1000 situps om dagen á la Britney fortfarande inte vägen att gå för att bli av med fettet runt magen. Ett moderat kaloriunderskott, styrketräning med fokus på basövningar och någon form av kardio är fortfarande det som fungerar bäst. Ha inte för stor tro på att de små detaljerna skall ge de stora resultaten.. Så basically, fungerer det nok til en viss grad. Men ville aldri forholdt meg til dette som hovedsak hvis jeg skulle få ned fett%. Legg deg i kcal underskudd, kombinert med cardio. That's gotta be the way to go. Endret 12. februar 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
NeW_PrO Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 etter at du har trenet, og lagt deg nedpå for å hvile, bygger kroppen seg opp igjen, og da musklene bygger seg opp, tar de fra fettlageret som er nærmest, så basicly funker punktforbrenning Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Snusi, det finnes forskning som viser at punktforbrenning faktisk fungerer. (At man brenner mer fett rundt den muskelen som jobber.) Hvis du hater kardio, noe som de fleste av oss gjør, kan du jo slenge på et par GK-økter (geriljakardio) i uka, fremfor å bruke hundre år på tredemølla. Punktforbrenning funker, men i ekstremt liten grad. Nesten ikke merkbart. Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 etter at du har trenet, og lagt deg nedpå for å hvile, bygger kroppen seg opp igjen, og da musklene bygger seg opp, tar de fra fettlageret som er nærmest, så basicly funker punktforbrenning Og hvor har du dette fra? Selv om det finnes forskningsartikkler som "påviser" punktforbrenning, så er det langt flere som viser det motsatte. Take your pick. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Nå e vel en del av bevisene mot punktforbrenning basert på slike ting som at man ikke får fram magerutene ene og allene ved å trene magen. Det er ikke det samme som å si at magetrening ikke hjelper mer på å fjerne magefettet enn f.eks å kun jogge. Varme akrivierer fettmobilisering og muskeaktivitett gjør området rudnt muskelen varmt. Fett forbrennes ved at kaloriforbruket er større enn kaloriinntaket. Størst kaloriforbruk får man vel ved å aktivere store muskelgrupper, i.e. så stor muskelmasse som mulig. Men så kommer dilemaet; høyintensitet krever glykogen som primærbrensel. Så for å holde ut høy intensitet så må man ha fylt opp glykogenlagrene i muskelen og aktiviteten i seg selv vil ta mer av denne ergien enn av fettmasse lagret rundt omkring på kroppen. Men på en annen side så holdes forbreningen ganske høy en tid etter en høyintensaktivitet og da forbrenner man mer fett. Man har ut fra dette 2 muligheter; være "tom" og trene på lav intensitet, men i en lenger periode (klassisk forbrennings/kondisjonstrening), eller man kan fylle opp litt i glykogenlagrene, trene en kort og veldig intens økt (gerilja kardio/intervaltrening) som starter fettmobiliseringen for så å ha fett som primærbrensel når intensiteten avtar. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) etter at du har trenet, og lagt deg nedpå for å hvile, bygger kroppen seg opp igjen, og da musklene bygger seg opp, tar de fra fettlageret som er nærmest, så basicly funker punktforbrenning Dette må du gjerne forklare fysiologisk for meg, at du i hele tatt bygger muskelen opp fra FFA finner jeg meget interessant. Endret 14. april 2008 av kengdal Lenke til kommentar
Xell Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Den bygges ikke opp fra fettsyrer, men oppbygningen krever selvsagt energi. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Den bygges ikke opp fra fettsyrer, men oppbygningen krever selvsagt energi. Nei, sier du det;) Påstanden til NeW_PrO er BS. Muskelbygging som fettforbrenning er styrt av SENTRALE prosesser, og dette her har folk veldig vanskelig med å forstå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå