WeakenedAngel Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei. Jeg er ei jente på 18 år, og dette er min første hund. Jeg har nå hatt henne i snart 10 måneder. De har vært fantastiske. Hun har forandret meg til et bedre menneske. Jeg må oppdra henne stort sett alene. Hun er min hund og mitt ansvar. Samtidig som jeg skal være ungdom og ha fritid. Men, mor og søster stepper inn når det trengs. I og med at mor er allergisk, har hunden ikke tilgang til resten av huset, og må være nede i kjellerstua som også er mitt sove- og oppholdsrom. Hun er ei tispe på snart ett år. Hun er blanding av border collie, kelpie, schæfer og div. andre. Hun har typiske dobermann trekk, så det kan hende det er noe dobermann i henne også. Hun er veldig grei og tålmodig. Hun maser sjelden. Hun er alltid glad. Hun elsker å treffe nye folk og dyr. Da vil hun gjerne hilse på, ved å hoppe opp i ansiktshøyde og slikke dem i fjeset. Typisk for hunder. Hun liker veldig godt å gå på tur og oppleve nye ting. Hun er ikke nervøs eller redd. Hun liker å reise på tur i bilen, for hun vet hun får oppleve noe gøy når vi kommer frem. Hun er vant til å være i buret. Vi har hatt henne i buret siden vi fikk henne, da hun var to måneder. Hun sover der, og oppholder seg der når familien er på skole og jobb. Hun får tur om morgenen før skolen, etter skolen, og før sengetid. Minst 3 turer til dagen. Men det er tydelig at hun kunne trengt mer stimulering. Nå vil dere si at jeg burde tilbringe mer tid sammen med henne. Men det er vanskeligere enn det burde være. Hun vil nemlig ikke være rolig. Når hun ikke er i buret løper hun rundt på rommet og vil leke. Da må jeg kaste en leke som hun da henter og kommer tilbake med. Det er jo greit nok. Men hun blir aldri lei. Dette kan fortsette i evigheter. Vi kan gå på turer på flere kilometer og når vi kommer inn, vil hun leke igjen. For å få henne til å roe seg ned, er jeg nødt til å stenge henne inne i buret. Om hun da skulle få lov til å være løs nede på rommet, klarer hun å slappe av litt. Men etter hvert kjeder hun seg, og begynner å gå igang på interiøret. I og med at hun MÅ være nede i kjelleren blir det vanskelig for meg å være nede med henne lenge av gangen. Jeg kan f.eks ikke holde på med skolearbeid eller med PC-en på rommet mens hun ligger i buret. Da gråter hun og vil ut til meg og leke. Hun kan ikke ligge rolig og bare slappe av. Om hun skulle få en "fylt kong" med leverpostei demonterer hun hele leken og spiser gummien. Jeg trenger noen råd til hvordan jeg kan være sammen med henne uten å måtte kaste en leke for at hun ikke skal bjeffe og rope på oppmerksomhet. Mener jeg har fått med de viktigste detaljer i våre liv Håper på svar om hvordan jeg kan roe henne ned Lenke til kommentar
Myrsnipa Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hunden høres litt understimulert ut, og dette gir utslag i at hunden er veldig urolig inne og maser. Og du har jo en blandig med mange aktive raser. Så det du burde gjøre er å la hunden få bruke hodet litt mer. Meld deg på sporkurs, og tren på spor. Da får hunden bruke nesen og hodet sitt, og blir sliten. Å bare løpe/gå langt, er ikke noe en hund blir sliten av i lengden. Hunden må få tenke. Å trene lydighet er også et godt råd. Da får hunden brukt hodet sitt, og du får jobbe med hunden din og dere får utviklet forholdet. Hunden din er ung, og i rett alder for å lære. Ta kontakt med hundeklubben. Det viktigste er at hunden får brukt seg nok. Da vil hunden sove inne og ikke mase. Lenke til kommentar
RaW_DeNiM Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Japp. høres veldig understimulert ut. Og den mixen du har virker ikke som noen sovende stillehund mix. finn en plass hun kan løpe fritt i en time eller 2 så sovner hun vel. en hund får ikke utfoldet seg ved å ligge i ett bur hele dagen. been there done that. bikkja ble gal til slutt. Men uansett. lykke til videre og håper ting ordner seg Lenke til kommentar
WeakenedAngel Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Tusen takk for svar :-D Skal ta kontakt med hundeskole osv :-) Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Enig med de to andre. Det er jo lett å tenke at den har fått tur, så hvorfor er den ikke sliten? Men, husk at det er sjelden en opplever masse nytt og må virkelig bruke hodet på tur. Selv om kroppen blir sliten er ikke hjernen sliten, noe hennes destruktive oppførsel er et eksempel på. Har hun hatt løpetid? Min var veldig til å ødelegge alt hun fikk tak i innendørs og ble mye bedre da hun fikk løpetid (14 mnd. gammel). Så tror jeg også det med bur kanskje er en ond sirkel.. spesielt om hun er vant med å være veldig mye i bur, fra hun er liten, så kanskje det rett og slett er derfor hun har vanskeligheter med å slappe av innendørs. Kan hende det også må trenes litt på Lenke til kommentar
WeakenedAngel Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Enig med de to andre. Det er jo lett å tenke at den har fått tur, så hvorfor er den ikke sliten? Men, husk at det er sjelden en opplever masse nytt og må virkelig bruke hodet på tur. Selv om kroppen blir sliten er ikke hjernen sliten, noe hennes destruktive oppførsel er et eksempel på. Har hun hatt løpetid? Min var veldig til å ødelegge alt hun fikk tak i innendørs og ble mye bedre da hun fikk løpetid (14 mnd. gammel). Så tror jeg også det med bur kanskje er en ond sirkel.. spesielt om hun er vant med å være veldig mye i bur, fra hun er liten, så kanskje det rett og slett er derfor hun har vanskeligheter med å slappe av innendørs. Kan hende det også må trenes litt på Takk for svar. Hun fekk sin første løpetid i slutten av januar. Da var hun veldig rolig. Det var herlig :-p Men, med en gang hun var ferdig, var det tilbake til det gamle xD Det er ikke noen områder i nærheten hvor hun kan løpe løst over lengre tid. Det hender jeg slipper henne løs nede ved havna, men ettersom det er mange turgåere der, kan hun ikke være løs lenge om gangen. Det er også dårlig med hundeskoler o.l i nærheten. Bor 2 km fra Randaberg utenfor Stavanger. Noen som vet noe om noen tilbud for meg i nærheten? Lenke til kommentar
fhl Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Takk for svar.Hun fekk sin første løpetid i slutten av januar. Da var hun veldig rolig. Det var herlig :-p Men, med en gang hun var ferdig, var det tilbake til det gamle xD Det er ikke noen områder i nærheten hvor hun kan løpe løst over lengre tid. Det hender jeg slipper henne løs nede ved havna, men ettersom det er mange turgåere der, kan hun ikke være løs lenge om gangen. Det er også dårlig med hundeskoler o.l i nærheten. Bor 2 km fra Randaberg utenfor Stavanger. Noen som vet noe om noen tilbud for meg i nærheten? På NKK sine sider, kan du søke etter klubber i ditt område. Andre alternativ kan være Norske Redningshunder. Frode Lenke til kommentar
Squeeks Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg vil anta at du må inn til Stavanger for å gå på hundeskole, jeg har selv gått kurs på Siddis hundeskole og er veldig fornøyd med dem! www.siddishundeskole.com Lenke til kommentar
WeakenedAngel Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 På NKK sine sider, kan du søke etter klubber i ditt område. Andre alternativ kan være Norske Redningshunder. Frode Hun er en blandingshund, så jeg vet ikke om hun får samme tilbud som rasehunder. Angående Norske Redningshunder, tenker jeg også kan bli problematisk. Hun må vell registreres som redningshund før hun kan trene på redning, men det hun trenger er egentlig generell hverdagslydighet. Det eneste problemet er å finne ledig plass på hverdagsledighetkurs. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hun er en blandingshund, så jeg vet ikke om hun får samme tilbud som rasehunder.Angående Norske Redningshunder, tenker jeg også kan bli problematisk. Hun må vell registreres som redningshund før hun kan trene på redning, men det hun trenger er egentlig generell hverdagslydighet. Det eneste problemet er å finne ledig plass på hverdagsledighetkurs. Det finnes da andre klubber enn raseklubbene. Dessuten er det sikkert ikke noe problem å delta på kurs hvis de har ledige plasser. NRH arrangerer også kurs for nybegynnere. Du kan jo sende dem en e-post for å høre om hva de tilbyr. For meg høres det mer ut som om hunden trenger noe å jobbe med, enn hverdagslydighet. Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå