Gå til innhold

Flaggbrenning blir lovlig: Bør det vær det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*snip*

 

- Men USA tillater jo flaggbrenning i ytringsfrihetens navn?

 

*snip*

 

Er vi helt sikre på det? Alt der borte handler jo om patriotisme

 

USA har nok ganske strenge flagg lover, men de blir normalt ikke håndhevet. Mulig flaggbrenning ville ha skapt reaksjoner, men annen ulovlig bruk av flagget blir det sjelden slått ned på.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Det var så vidt meg bekjent ulovlig å brenne nasjonalflagg i Norge. Det burde bety at det er tillatt å brenne det palestinske flagget, for å ta et eksempel. Delstatsflagg fra USA burde nok kunne omfattes av den tidligere loven, og siden Norge har anerkjent Kosovo kan det tenkes av Kosovos flagg også ville vært dekket av loven.

 

For min egen del, bør i alle tilfeller flaggbrenning være lovlig, noe det også er. Respektløst syns jeg som sagt det er, men det er på en måte noe annet.

Lenke til kommentar

Det vet jeg faktisk ikke. Nå er det lite relevant uansett, da det så vidt jeg har fått med meg nå er lovlig, men jeg går ut fra at man snakker om flagg av tøy, altså normale flagg.

 

Hvordan det er med f.eks. vimpler aner jeg ikke, det er faktisk en problemstilling jeg aldri har sett. Jeg antar uansett at en ikke brenner den amerikanske vimpelen når en først skal brenne noe for å vise at en ikke er så glad i USA, da er nok flagget uansett mer nærliggende.

 

Dersom du tenker på hjemmelagde flagg av papir og lignende tror jeg ikke det ble regnet som ulovlig. Men jeg er ingen ekspert innen denne jussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...