freke Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Nå som flaggbrenning har vært lov noen timer; har man observert ivrige flaggbrennere rundt om, eller er det rett og slett en ikke-sak? Storm i et vannglass? Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 *snip* - Men USA tillater jo flaggbrenning i ytringsfrihetens navn? *snip* Er vi helt sikre på det? Alt der borte handler jo om patriotisme USA har nok ganske strenge flagg lover, men de blir normalt ikke håndhevet. Mulig flaggbrenning ville ha skapt reaksjoner, men annen ulovlig bruk av flagget blir det sjelden slått ned på. Lenke til kommentar
TheYid Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Er flaggbrenning forbudt i Norge? TV2 lager et stort nummer av at demonstranter med jevne mellomrom forsøker å tenne på flagg. Jeg synes det blir for dumt hvis flaggbrenning skal være ulovlig. Enkeltpersoner bør ha krav på et slikt vern, ikke land. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Min mening er at det hadde vært tullete om det var forbudt. Lenke til kommentar
Harald Husum Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Jeg kan ikke si noe om lovverket i Norge, men jeg håper det er lovlig. Jeg ser ikke hvordan man kan krenke noe så abstrakt som en stat. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Otto Jespersen gjorde det, men fikk ikke fengsel eller straff, såvidt jeg husker. Sovende paragraf..? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Nei, det burde ikke være ulovlig. Det er respektløst, men ikke kriminelt, eller, burde ikke være kriminelt. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er jo rimlig respektløst, men det er jo også en måte å utrykke seg på da. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Er flaggbrenning forbudt i Norge? Nei, det er lov å brenne flagg. Vi hadde en runde på det da forbudet ble opphevet: Flaggbrenning blir lovlig: Bør det vær det? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Hvilke flagge er det ulovlig å brenne i Norge? Har hørt at det er ulovlig å brenne norske flagg. Er det en sovende paragraf eller noe? Endret 8. mars 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Synes det skal være helt forbudt å brenne det norske flagget. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det var så vidt meg bekjent ulovlig å brenne nasjonalflagg i Norge. Det burde bety at det er tillatt å brenne det palestinske flagget, for å ta et eksempel. Delstatsflagg fra USA burde nok kunne omfattes av den tidligere loven, og siden Norge har anerkjent Kosovo kan det tenkes av Kosovos flagg også ville vært dekket av loven. For min egen del, bør i alle tilfeller flaggbrenning være lovlig, noe det også er. Respektløst syns jeg som sagt det er, men det er på en måte noe annet. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det var så vidt meg bekjent ulovlig å brenne nasjonalflagg i Norge. For min egen del, bør i alle tilfeller flaggbrenning være lovlig, noe det også er. Skjønner ikke helt hva du mener. Libyas flagg også? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Selvfølgelig også Libyas flagg. Mosambiques flagg var det vel også forbudt å brenne, selv om du virkelig ikke liker Kalashnikov-riflen. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Selvfølgelig også Libyas flagg. Må flagget være laget av tøy? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Det vet jeg faktisk ikke. Nå er det lite relevant uansett, da det så vidt jeg har fått med meg nå er lovlig, men jeg går ut fra at man snakker om flagg av tøy, altså normale flagg. Hvordan det er med f.eks. vimpler aner jeg ikke, det er faktisk en problemstilling jeg aldri har sett. Jeg antar uansett at en ikke brenner den amerikanske vimpelen når en først skal brenne noe for å vise at en ikke er så glad i USA, da er nok flagget uansett mer nærliggende. Dersom du tenker på hjemmelagde flagg av papir og lignende tror jeg ikke det ble regnet som ulovlig. Men jeg er ingen ekspert innen denne jussen. Lenke til kommentar
Catus Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Så vit jeg husker fra speider'n hehe er det ulovlig å brenne noe som ligner på et norsk flagg. Om det så er laget av maling etc. men vimpler er untaket. for det har ikke kors symbolet og derfor ligner ikke et flagg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå