Gå til innhold

Flaggbrenning blir lovlig: Bør det vær det?

Anbefalte innlegg

Er ikke brenning av et flagg diskriminerende ovenfor alle land? Burde vi også tillate andre former for diskriminering?

Har vi flere diskrimineringsforbud av samme type som flaggbrenning? I så fall er jeg i det minste positiv til å legalisere det. Jo færre døde og unyttige paragrafer vi har jo bedre. Men i så fall burde man kanskje legge det frem for stortinget, i og med at det er de som legaliserer fleggbrenning også. Kanskje er de positive til andre former for diskriminering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener nå at det er noe annet å gå løs på f.eks. en persons hudfarge, enn å brenne et tøystykke som representerer landet til personen.

Jah, det var logisk. La oss ikke dømme ut fra personens stamtavle lenger, bare ut fra landet han bor i?

Lenke til kommentar
Hva er problemet? Det blir lov å brenne flagg. Let's all rejoyce. Regimet sier det er greit, er man uenig, lar man være å brenne flagg. Kan det være så enkelt?

For min del kan folk brenne hva de vil egentlig, men siden det kan skape uønskede politiske situasjoner er det like greit å forby det. Det er ingen som føler veldig sterkt for å brenne flagg uansett vel?

Lenke til kommentar
Jeg mener nå at det er noe annet å gå løs på f.eks. en persons hudfarge, enn å brenne et tøystykke som representerer landet til personen.

Jah, det var logisk. La oss ikke dømme ut fra personens stamtavle lenger, bare ut fra landet han bor i?

Kall meg dum, men jeg veit ikke hva stamtavle er.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at å brenne noe som er et symbol for en nasjon er noe helt annet enn å "brenne" nasjonen.

Uansett så hvorfor bry seg om det i det hele tatt. Som freke sier: Hvis man er imot brenning av flagg, trenger man ikke gjøre det bare fordi det er lovlig.

Jeg er ikke mot karikaturer av forskjellige historiske personer, men om jeg er ute og reiser synes jeg det er idiotisk at enkeltpersoner i Norge kan under påskudd av "ytringsfriheten" gjøre at jeg må holde meg unna forskjellige land rundt om kring i verden..

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at å brenne noe som er et symbol for en nasjon er noe helt annet enn å "brenne" nasjonen.

Uansett så hvorfor bry seg om det i det hele tatt. Som freke sier: Hvis man er imot brenning av flagg, trenger man ikke gjøre det bare fordi det er lovlig.

Jeg er ikke mot karikaturer av forskjellige historiske personer, men om jeg er ute og reiser synes jeg det er idiotisk at enkeltpersoner i Norge kan under påskudd av "ytringsfriheten" gjøre at jeg må holde meg unna forskjellige land rundt om kring i verden..

Nei, men man kan jo heller ikke gjøre ulovlig alt det i Norge som andre land ikke aksepterer.

Lenke til kommentar
FLAGGET

Det norske flagg ble tegnet av 12-år gamle Gerhard Meltzer, sønn av eidsvollsmannen Fredrik Meltzer, i 1821.

Det "rene" , trefargede handelsflagget ble brukt fra 1821.

I 1844 ble "sildesalaten" det offisielle norske flagg med svenske farger i det øvre, indre feltet. Flagget ble et "rent" handelsflagg fra 1898 (orlogsflagg fra 1905). Et offentlig flaggreglement ble laget i 1927.

Straffelovens paragraf 95, 1. ledd fjernes i dag: "Den som her i riket offentlig forhåner en fremmed stats flag eller riksvåpen, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 1 år."

Lenke til kommentar
FLAGGET

Det norske flagg ble tegnet av 12-år gamle Gerhard Meltzer, sønn av eidsvollsmannen Fredrik Meltzer, i 1821.

Det "rene" , trefargede handelsflagget ble brukt fra 1821.

I 1844 ble "sildesalaten" det offisielle norske flagg med svenske farger i det øvre, indre feltet. Flagget ble et "rent" handelsflagg fra 1898 (orlogsflagg fra 1905). Et offentlig flaggreglement ble laget i 1927.

Straffelovens paragraf 95, 1. ledd fjernes i dag: "Den som her i riket offentlig forhåner en fremmed stats flag eller riksvåpen, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med hefte eller fengsel inntil 1 år."

Så det var ikke ulovlig å brenne det norske flagg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...