Gå til innhold

Nikkor på Canon EOS. En anbefaling.

Anbefalte innlegg

Har du som Canonbruker noen gang tittet over i Nikonleiren og siklet på et objektiv eller to? I det siste har jeg så smått begynt å tre inn i den analoge speilrefleksverdenen, og bestemte meg rimelig fort for å lete etter en Nikon F3 HP. Som startobjektiv kom jeg over et godt tilbud på en Nikkor 50mm f/1.2 ai-s (manuell fokus), og slo til med en gang. Samtidig bestilte jeg en Nikon AI to EOS adapter som skulle gi meg mulighet til å slenge det meste av Nikons portefølje over på min nylig anskaffede 30D. Her er et bilde av min 30D i seng med "fienden" (;)):

post-32799-1202714354_thumb.jpg

Kombinasjonen er ikke mindre en herlig. Siden blenderen stilles på objektivet, fungerer naturligvis ikke andre moduser en A og M, men siden jeg kun bruker disse ellers var ikke det noen vanskelig overgang. Ved bruk av førstnevnte er det bare å stille blender på objektivet, fokusere (med fokusbekreftelse!), og knispe i vei. Fungerer akkurat som å bruke manuell fokus på EF eller EF-S objektiver.

Morro med f/1.2 og samtidig ha mer enn nok til middag de neste månedene:

post-32799-1202715150_thumb.jpg

Adapteren skal også støtte autofokus med de objektivene som støtter dette, men det har jeg naturligvis ikke fått testet.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...