flopflop Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei, Har bestilt mitt først speilreflekskamera og valgte Olympus E-510. Er ikke noen avansert fotograf, men en gang må man jo begynne. Spørsmålet er som følger: Hvordan vet jeg hvilke objektiver og stativer (og forsåvidt annet utstyr) som passer til kameraet, når disse ikke er produsert av Olympus? Finnes det en felles standard for denne typen utstyr blant kameraprodusentene? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Olympus følger 4/3-standarden, og objektiver med 4/3-fatning (four thirds) er hva du må se etter. Alle stativ burde støttes. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hei, Har bestilt mitt først speilreflekskamera og valgte Olympus E-510. Er ikke noen avansert fotograf, men en gang må man jo begynne. Spørsmålet er som følger: Hvordan vet jeg hvilke objektiver og stativer (og forsåvidt annet utstyr) som passer til kameraet, når disse ikke er produsert av Olympus? Finnes det en felles standard for denne typen utstyr blant kameraprodusentene? Takk for all hjelp Gratulerer med nytt kamera. Når det gjelder stativ er det enkelt, alt passer. HER ser du hvilke objektiver som passer til akkurat ditt system. Alle nye Olympus-objektiver passer. Sigma, har også objektiver til four/third-systemet, men de leverer også til andre systemer. Objektiver fra kjente leverandører som Nikon og Canon passer ikke. Lykke til! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Gratulerer med et bra kamera! (se signaturen min...) Som andre sier, four-thirds er systemet vårt. Kun four-thirds-objektiver vil fungere optimalt. Du kan også kjøpe konvertere for å montere på annen optikk, men da mister du autofokus etc. Konkrete råd ang optikk har jeg ikke før du forteller hva du vil ta bilder av - men selv er jeg veldig fornøyd med optikken min. Det er best å kjøpe eksterne blitzer tilpasset olympus e-system. FL-36 er et bra kjøp. Med den får du bedre inne-bilder, og den har innebygget auto-fokus assist som er mye raskere og mye mindre masete for dem du tar bilde av enn nåværende blinking med den innebyggete blitz'en. Når det gjelder stativ, så fungerer alle stativer som tåler vekten til utstyret ditt (150mm f/2 koster mye, og veier mye - og krever derfor bra stativ, mens kit-objektivet er jo lite og lett). Kjøp også en passe fotobag, gjerne en som tåler litt uvær. Har du kjøpt dobbel-kit eller bare enkelt-kit? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Gratulerer med nytt kamera. Gratulerer med et bra kamera! (se signaturen min...) tyty Takker for svar og tips. Bestile nå også FL-36 blitzen. Jeg kjøpte kun enkelt-kit, dersom jeg forstår det riktig at enkelt-kittet inneholder ett objektiv mens dobbelt-kittet inneholder fire eh.. to objektiver. Så at prisen for dobbel-pakken ikke var så veldig mye billigere enn å kjøpe objektivet separat, så da gjør jeg det senere. Kommer nok til å ha nok å gjøre med å lære meg finessene på kameraet/objektivet den første tiden uansett. Stativ har jeg enda ikke bestilt, men får ta det i en lokal fotobutikk, med mindre det er fryktelig dyrt Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Du tenker helt korrekt! Kjøp en god fotobok og lær deg det grunnleggende for fotografi og LEK med kameraet. Prøv deg frem og ha det morsomt! 40-150 er et ganske godt objektiv. Det er litt over middels skarpt, men det som gjør det til et virkelig godt kjøp er at det tar veldig veldig lite plass og dekker et brennviddeområde som tilsvarer 80-300 mm på 35mm film. Det er rett og slett genialt. Om du ikke trenger veldig lyssterk optikk vil det være den eneste telezoomen du trenger på lang lang tid. Gratulerer med et godt kamerahus og lykke til med fotograferingen! Lenke til kommentar
goffen Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hei. Velkommen i klubben. Her: http://www.wrotniak.com/photo/oly-e/index.html Finner du masse artikler om 4/3. Scroll litt ned så finner du en komplett liste over tilgjengelige objektiver (Lurer forresten på om Lensbaby'ene mangler). Enda lengre ned og til høyre under "Help and Guides" finner du en customizing your e-510 etc.. Denne går gjennom alle instillinger på en mye mer ryddig måte enn manualen. Lykke til Goffen Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Takker for svar og tips. Bestile nå også FL-36 blitzen. Jeg kjøpte kun enkelt-kit, Veldig lurt utgangspunkt! Etterhvert som du leker deg fremover, så finner du fort ut om du er fornøyd med optikken din, og hva du evt. mangler. Lykke til med noen fremgangsrike måneder - det går fort fremover i starten, husker jeg! Lenke til kommentar
Joar1004 Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Hmm, vet ikke om jeg kaprer tråden eller noe slikt, men jeg har også gått til innkjøp av E-510 (Dual kit) og er super fornøyd. Nå er det mitt første DSLR så jeg har ikke noe sammenliknings grunnlag, men du verden.. Nå etter 3 mnd hvor jeg har brukt mye tid på fotografering og ikke minst å lese meg opp på teknikk og div, synes jeg at jeg begynner å nærme meg et akseptabelt nivå.. Eneste jeg savner er et objektiv som er litt mer lysskarpt. Reiser en del og da er det ofte vanskelig/upraktisk med stativ og blits. Ønsker meg derfor litt mer å gå på. Vurderer Olympus 50mm f2 og Sigma 30mm f1.4. Ut ifra de bildene jeg har tatt så langt, ligger de fleste bildene nærmere 30mm enn 50mm. (14mm dominerer, men det tror jeg har mer med uerfarenhet enn noen tanke bak) Når jeg har "tenkt meg om" er de fleste tatt mellom 30 og 50mm. Hovedsakelig tar jeg landskap (natur og by-milijø). Er det noen som har prøvd disse objektivene og har noen erfaringer og tanker om disse? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 (endret) Er det noen som har prøvd disse objektivene og har noen erfaringer og tanker om disse? Jeg har Olympus 50mm f/2. Det er et super-objektiv som er strålende til intime portretter og nesten-macro. Skarpt fra f/2. Litt støyende motor, men det er vel stort sett det eneste jeg har å utsette på det objektivet. Jeg har også nylig skaffet meg Sigma 24mm f/1.8. Man får hva man betaler for.. Autofokus er dårligere, for objektivet er langtfra sylskarpt på f/1.8. Særlig når det er halvmørkt sliter autofokus. Dessuten er autofokus litt treig. Men du får veldig pen bokeh når du skyter wide open. Det er også et ganske stort objektiv. Sigma 30mm f/1.4 styrte jeg unna fordi jeg ville ha mer avstand til 50mm'ern min. Edit: La inn merkenavn.. Endret 12. februar 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Har dessverre ikke prøvd 30/1.4, men jeg har veldig, merk VELDIG gode erfaringer med 50/2. Det passer til alt, portretter, reportasje (i mange tilfeller) og sist men ikke minst sport i innendørshaller. Det er neste objektiv på handlelisten min, og om du kan overleve at det er litt trangt og du kan overkomme prisen, da er det bare å løpe og kjøpe. Lenke til kommentar
goffen Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Har dessverre ikke prøvd 30/1.4, men jeg har veldig, merk VELDIG gode erfaringer med 50/2. Det passer til alt, portretter, reportasje (i mange tilfeller) og sist men ikke minst sport i innendørshaller. Det er neste objektiv på handlelisten min, og om du kan overleve at det er litt trangt og du kan overkomme prisen, da er det bare å løpe og kjøpe. Har heller ikke prøvd Sigma'en, og inntil det er klart med ny importør så er det gjerne like greit å styre unna Sigma en stund. 50mm'ern er et fantastisk objektiv, men det første jeg ville gjort var å skaffe meg en 14-54. (Jeg ville også beholdt 14-42 siden det er så lite og hendig.) Eventuellt en 12-60. Dette er enda bedre enn 14-54, og de to ekstra millimeterne i den vide enden er gull verdt. Pga at mange oppgraderer så bør det være mulig å finne både 14-54 og 11-22 brukt om dagen. M.v.h. Goffen Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Jeg kom over en 14-54 for 2500 kroner på foto.no for en tid siden.. Det er da det er kjipt å ha ett fra før.. 14-54 er et genialt objektiv. Det gir mer vidvinkel enn Canon EF 24-70/2.8L gir på et APS-C-kamera, det er like skarpt, det er halvparten så stort, det veier halvparten så lite og koster halvparten så mye. Dog, det har ikke fast blender, i motstening til 24-70. Men jeg syns likevel det er et ganske godt eksempel på hvor godt 4/3 faktisk fungerer. (Om man skal se på fullformat, 24-70/2.8 burde vel tilsvare 14-35/2 som kommer fra Olympus, men litt trangere vidvinkel. Her ser vi dog at Olympusoptikken er langt dyrere. Og veier litt mer.) Lenke til kommentar
goffen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (Om man skal se på fullformat, 24-70/2.8 burde vel tilsvare 14-35/2 som kommer fra Olympus, men litt trangere vidvinkel. Her ser vi dog at Olympusoptikken er langt dyrere. Og veier litt mer.) Men med f2 i stedet for f2.8. Skulle ønske de (Olympus) kunne kommet med tilsvarende objektiver til f2 serien i f2.8 også. Men her har de valgt 2.8-3.5 i stedet for. Ser ut til at de mener en fast 2.8 serie blir for lik 2.8-3.5 objektivene. Goffen Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (Om man skal se på fullformat, 24-70/2.8 burde vel tilsvare 14-35/2 som kommer fra Olympus, men litt trangere vidvinkel. Her ser vi dog at Olympusoptikken er langt dyrere. Og veier litt mer.) Men med f2 i stedet for f2.8. Skulle ønske de (Olympus) kunne kommet med tilsvarende objektiver til f2 serien i f2.8 også. Men her har de valgt 2.8-3.5 i stedet for. Ser ut til at de mener en fast 2.8 serie blir for lik 2.8-3.5 objektivene. Kanskje de ikke gidder, fordi Sigma i såfall står klare til å fikse på sin 18-50mm f/2.8 til å bli en 14-40mm f/2.8 for four-thirds? Eller kanskje Sigma uansett har planer om å gjøre noe sånt? Evt er Olympus bare griske fordi de får bedre margin og flere bragging rights på å være alene om et zoom-objektiv med f/2 fast over alle brennvidder Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 De har to. Ikke glem 35-100. Det eneste jeg savner på mitt 14-54 er to tredjedels EV-trinn i den lange enden. Jeg må innrømme det. Men om jeg skal peke på feil prioriteringsmessig fra Olympus' side, da må det være mangelen på faste blendere på prosumeroptikken; og at de ikke har 2.8-versjoner av enkelte objektiv. F.eks. 35-100/2.8. 40-150/2.8 hadde også være interessant, ikke minst 150/2.8 og ikke minst kunne vi gjerne ha fått 7-14/2.8. Men det er litt flisespikkeri, å klage på Olympusoptikk er som å klage på at luften er for ren. Tull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå