Gå til innhold

Trenger kjapt hjelp med formatering.

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har nå bestemt meg for å formatere min datamaskin. Jeg har alt for mye tull og tøys inne på denne maskinen så det hadde vært deilig å få den formatert, MEN.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det.

Det eneste jeg vet er at jeg vil ha OS klar til bruk. eller at jeg ikke fjerner OS.

Jeg er mad nub så trenger all den hjelpen jeg kan få!

-h4lv0rs3n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta å brenn ut det måtte ha av filmer, bilder,software og musikk og annet div som du vil beholde. gjerne sjekke det for virus før du brenner det så du ikkje overfører evt malware(virus ol.)til din nye windows

rekner med du har en plate med windows på og en cd-key?

Endret av gjeewaytee
Lenke til kommentar

Å formatere uten å fjerne OS blir ikke å formatere :)

Da må du heller ta en generell opprydning, som helt sikkert vil ta mye lengre tid enn å formatere og få en skikkelig "ren og pen" maskin.

Fomatering helt basic;

- Du har Vista-dvd og lisensnummer klart

- Har du en ekstern harddisk så kan det være lurt å laste ned (oppdaterte) drivere til hovedkort før du formaterer i tilfelle du ikke kommer deg på nett automatisk etter innstallasjonen er ferdig. Jeg har alltid drivere som jeg vet fungerer liggende på den disken, så jeg slipper noe krøll ved evt formatering.

- Sett inn Vista dvd og restart pc og gå inn i BIOS (klikk Delete under oppstart)

- I "Boot sequence" velger du cd/dvd som første prioritet, "Save and Exit" i BIOS og maskinen starter på nytt

- Hvis du er ukjent med BIOS så ta deg en tur dit inn før du begynner formateringen og kom tilbake til forumet med evt spm før du starter formateringen

- Under oppstart klikker du en tast når du får beskjed om det for å starte fra cd/dvd...så starter innstalleringen

- Når du kommer til valg av disk kan du markere den partisjonen du vil ha Vista på (som regel C:) og klikk "Formater". Da slettes alt på disken og du får en ren innstallasjon. Når du klikker formater så ser du at total-str på disken er f.eks 350GB og ledig plass (etter formatering) er 350GB. Da vet du at du har formatert og får en "ren disk". Den formateringen er bare for å klargjøre for ny innstallasjon og er gjort på noen få sekunder.

Har du opprettet andre partisjoner som du ønsker å fjerne så merker du de og klikker "Delete".

NB!! Har du en ekstern disk tilkoblet så IKKE velg den!!! Å slette filmer, bilder osv vil ikke være noe smart :( For å være sikker så kan du koble fra denne før du begynner.

- Så er det bare å følge instruksjonene underveis og innstallere drivere osv når du er ferdig.

Tar ca 30-45min.

Lenke til kommentar

jeg har alt av drivere jeg trenger på CD. da slepper jeg å styre med disk nå. BIOS kan jeg nogelunde. men når jeg gjør sånn du sa i BIOS. det vil ikke gjøre sånn at jeg får den mappa som heter "Windows.Old" i C:\ disken? det jeg vil er å slette alt på hard disken min så det blir som å få en ny data.

-h4lv0rs3n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...