Gå til innhold

Vekkerklokke program


Jave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett biosen til å starte PC'n på et bestemt tidspunkt. (Da kan du ha PC'n av om natta) Så legger du inn Winamp i start-mappa, sett winamp til å starte sangen automatisk når winamp starter, velg passende sang eller spill inn din egen "god morgen"-melding.

 

PS. Bør testes ut før du stoler 100% på at det funker..

Lenke til kommentar
[off topic] med tanke på strøm, er det ikke billigere å kjøpe en vekkeklokke til 100,- om du skal bruke den over tid? [off topic]

 

0,5kr/kWh/100kr = 200kWh = 200W PC stående på i 1000 timer (= 6 uker). Eller med trisket mitt: PC slått av (kun med standby-forbruk på 5W + skjerm i standby 5W, starter automatisk etter bios-timeren) = PC i standby i 20.000 timer = 2,3 år)

 

Og når man tenker på at det bare er 1/4 av året som man ikke trenger de 200W (på) eller 10W (standby) til oppvarming av huset så kan du bruke PC'n som vekkeklokke i 4x så lang tid før det heller lønner seg å kjøpe en vekkeklokke for 100 spenn.

 

For ikke å snakke om hvor mye deiligere det er å våkne til valgbar favorittmusikk i stedet for piiiiiip - piiiiiip - piiiiip.

Lenke til kommentar
hvordan gjør eg at winamp starter automatisk på en sang i oppstart?

 

1. Legg en snarvei til winamp i startup-folderen din (Den som ligger under startknappen -> Programmer) Da starter winamp når PC'n starter.

 

2. Sjekk innstillingene i winamp. Der en plass skal du kunne krysse av for å starte å spille straks winamp starter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Sett biosen til å starte PC'n på et bestemt tidspunkt. (Da kan du ha PC'n av om natta) Så legger du inn Winamp i start-mappa, sett winamp til å starte sangen automatisk når winamp starter, velg passende sang eller spill inn din egen "god morgen"-melding.

 

PS. Bør testes ut før du stoler 100% på at det funker..

 

hvilke innstillinger gjør jeg dette under??

 

eller må jeg ty til noen "F5" trix :wink: ?

Lenke til kommentar
må jeg ha pc'en i standby modus for at den "wake on (set date) saken skal funke? Får det ikke til!

 

Standby = bråk desverre...

 

Vil ha den HELT av  :woot:

Bråk? Kobler du virkelig ut stikkontankten hver gang du slår av PC'n?

 

Hvis ikke, så er det det jeg mener med standby. Altså at PC'n er skrudd av, men at du ikke har koblet ut stikkontakten. Akkurat som når du skrur av TV'n. Den står i standby og (med et lite rødt lys), bruker kun ca 5W med effekt, og har strøm på elektronikken som mottar signaler fra fjernkontrollen.

 

Altså ikke bare med skjermspareren på, eller i de hvilemodusene der viftene går, og det er spenning på både ram og prosessor.

Lenke til kommentar
Sett biosen til å starte PC'n på et bestemt tidspunkt. (Da kan du ha PC'n av om natta) Så legger du inn Winamp i start-mappa, sett winamp til å starte sangen automatisk når winamp starter, velg passende sang eller spill inn din egen "god morgen"-melding.

 

PS. Bør testes ut før du stoler 100% på at det funker..

 

hvilke innstillinger gjør jeg dette under??

 

eller må jeg ty til noen "F5" trix :wink: ?

Du må normalt trykke F1 eller "del"-tasten for å komme i biosen. Deretter er det bare å bla seg frem i menyene på vanlig måte. Let etter "Wake on events" under "Power management" menyen. Der skal du kunne stille dato og klokkeslett for når du vil PC'n skal starte.

Lenke til kommentar

Dette hørtes da dritfett ut, og jeg vurderte det selv og, helt til jeg kom til å tenke:

 

Er det ikke litt upraktisk at winamp starter og det kommer musikk HVER JÆ**A gang du starter pc'n? Og hvis dette er en sånn "daily'' funksjon, så må du jo skru den av i helgen osv.

 

Jeg ville kjøpt en radiovekkerklokke elns...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...