Xabi-Alonso Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Heihei Høres spennende ut..jeg lurer bare litt på hvordan lønna man kan regne med er? satt opp mot f.eks reisedøgn, arbeidsrutiner / vakter osv ? Lang utdannelse? Alt av info taes i mot med stor takk, også egne erfaringer er supert! Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg tror ikke det finnes så altfor mye info om dette, det er strengt tatt konfidensielt det du spør om. Det var det svaret jeg fikk når noen fra militæret hadde foredrag på skolen. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Alt dette står forklart på www.mil.no kan si at Fallskjermjegere ikke tjener mer enn 126 kroner dagen, da falskjermjegere er bare personell som er inne til førstegangstjenesten. http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskje...tilte_sp_rsm_l/ Spes jegere http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialj...tilte_sp_rsm_l/ Marine jegere http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk...requestid=45610 Går ut i fra at lønnen er den samme for marinejægere som den er for Spesial jegere Jeg tror ikke det finnes så altfor mye info om dette, det er strengt tatt konfidensielt det du spør om. Det var det svaret jeg fikk når noen fra militæret hadde foredrag på skolen. Det er nok ikke det. Og info om dette er også lett tilgjengelig. Endret 11. februar 2008 av HV-I BW Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Ingen av de linkene virker + dagslønnen i førstegangstjeneste har gått opp til 130 kr (146,50 for korp/ULM). Lenke til kommentar
40mm Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Ingen av de linkene virker + dagslønnen i førstegangstjeneste har gått opp til 130 kr (146,50 for korp/ULM). Skal fungere nå Ingen av de linkene virker + dagslønnen i førstegangstjeneste har gått opp til 130 kr (146,50 for korp/ULM). Skal fungere nå Og du har rett angående lønnen. Poenger mitt var egentlig at falskjermjegere ikke tjener mer enn andre som er i førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Xabi-Alonso Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Takk for greie svar og nyttige linker. Hva kan forventes av lønn når du er ferdig med utdanningen som marinejeger da? Leser litt om opptaksprøvene osv, jeg er ingen god svømmer, men skal da alltids klare å få trent meg til 400 meter på under 10 min og 25 meter under vann. Men er det veldig mye annen aktivitet i vann og da spesielt under vann? Noen som vet? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Takk for greie svar og nyttige linker. Hva kan forventes av lønn når du er ferdig med utdanningen som marinejeger da? Leser litt om opptaksprøvene osv, jeg er ingen god svømmer, men skal da alltids klare å få trent meg til 400 meter på under 10 min og 25 meter under vann. Men er det veldig mye annen aktivitet i vann og da spesielt under vann? Noen som vet? Er nok en aktivitet i vannet ja. I land settelse ut av torpedorør er en del av tjenestenen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 En kompis av meg røk ut av opptaket, men han fortalte at under opptaket (som forøvrig var emne for en omfattende artikkel i Vi menn senere) ble de vekket midt på natten, og ble hurtig beordret ned på kaien. Der måtte de ta av seg absolutt alle klærne og stå nakne ute i regn og vind i timevis midt på natten, før de fikk beskjed om å hoppe uti vannet. Før de hoppet uti vannet fikk hver enkelt en melding fra befalet, som de måtte gjenta når de lå i vannet. Det skulle visstnok være ordrett og uten avbrytelser, og når man omsider klarer å lese opp hele meldingen, får man beskjed om å svømme gjennom et rør på bunnen under seg. Dette røret var angivelig så trangt at man fikk problemer med å bevege seg igjennom. Dette er altså kun ting jeg har hørt, og det kan være greit å ta det med en klype salt, men du skal være ganske godt fysisk og psykisk forberedt for i det hele tatt gidde å prøve. Lenke til kommentar
Axm Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Takk for greie svar og nyttige linker. Hva kan forventes av lønn når du er ferdig med utdanningen som marinejeger da? Leser litt om opptaksprøvene osv, jeg er ingen god svømmer, men skal da alltids klare å få trent meg til 400 meter på under 10 min og 25 meter under vann. Men er det veldig mye annen aktivitet i vann og da spesielt under vann? Noen som vet? Hei! Det kreves nok litt mer enn at du klarer 400 meter på under 10 min. Utdanningen som marinejeger/kystjeger innebærer en god del både fysiske og psykiske tester. Skal du prøve deg bør du begynne å trene i god tid! Gå lange turer i terenget med en stor tung sekk blant annet! Nå har ikke jeg prøvd meg eller tenkt tanken på å prøve meg selv, men har hørt diverse historier fra andre Lønnen er det ikke godt å si noe om, men hvis du blir en av de få som kommer seg gjennom opptaket vil du nok tjene greit! Lenke til kommentar
Xabi-Alonso Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 En kompis av meg røk ut av opptaket, men han fortalte at under opptaket (som forøvrig var emne for en omfattende artikkel i Vi menn senere) ble de vekket midt på natten, og ble hurtig beordret ned på kaien. Der måtte de ta av seg absolutt alle klærne og stå nakne ute i regn og vind i timevis midt på natten, før de fikk beskjed om å hoppe uti vannet. Før de hoppet uti vannet fikk hver enkelt en melding fra befalet, som de måtte gjenta når de lå i vannet. Det skulle visstnok være ordrett og uten avbrytelser, og når man omsider klarer å lese opp hele meldingen, får man beskjed om å svømme gjennom et rør på bunnen under seg. Dette røret var angivelig så trangt at man fikk problemer med å bevege seg igjennom. Dette er altså kun ting jeg har hørt, og det kan være greit å ta det med en klype salt, men du skal være ganske godt fysisk og psykisk forberedt for i det hele tatt gidde å prøve. Akkurat ja, var nettopp slike ting som du nevner det med vannet som jeg vet kanskje kan gi meg problemer. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Navnet "marinejeger" er missvisende. Det betyr ikke at du lever under vann og og spiser rå fisk. Marinejegere opererer på jorden, på liklinje med spesialjegere. Såklart det er viktig å kunne svømme. Grunnen til at det heter marinejegere er fordi det er spesialstyrken til marinen, ikke fordi de opererer mer i vann enn andre spesialstyrker. Du må ha gode svømmekunnskaper for å komme inn som spesialjeger også, og om du skulle komme igjennom vil du opererer like mye i vann som marinejegerene (dette har jeg snakket med spesialjeger / marinejegere om). Forresten er det ikke konfidensielt hva man tjener og hva spesialjegere / marinejegere driver med. Dersom du kommer inn er det opp til deg selv om du har lyst å "brife" / prate om hva du driver med. Det som er konfidensielt er evt. operasjoner / øvelser du er på. Det har du ikke lov å prate om. Angående lønna så vet jeg at startlønna til spesialjegere (etter 1 års utdanning) ligger på gjennomsnittlig 650'000, og den øker etter hvert som du har vert der / går opp grader og evt. går krigsskolen og tar befalsutdanning (noe som følger med spesialjeger utdanningen, for noen i alle fall) Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Navnet "marinejeger" er missvisende. Det betyr ikke at du lever under vann og og spiser rå fisk. Marinejegere opererer på jorden, på liklinje med spesialjegere. Såklart det er viktig å kunne svømme. Grunnen til at det heter marinejegere er fordi det er spesialstyrken til marinen, ikke fordi de opererer mer i vann enn andre spesialstyrker. Du må ha gode svømmekunnskaper for å komme inn som spesialjeger også, og om du skulle komme igjennom vil du opererer like mye i vann som marinejegerene (dette har jeg snakket med spesialjeger / marinejegere om). Innebærer "marine" at du lever under vann og spiser rå fisk? Synes ikke navnet er misvisende i det hele tatt, da de tross alt har et mer maritimt fokus i Ramsund enn på Rena. Ikke dermed sagt at de er dårligere land-soldater, men det er ikke for moro skyld de har det navnet de har. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Navnet "marinejeger" er missvisende. Det betyr ikke at du lever under vann og og spiser rå fisk. Marinejegere opererer på jorden, på liklinje med spesialjegere. Såklart det er viktig å kunne svømme. Grunnen til at det heter marinejegere er fordi det er spesialstyrken til marinen, ikke fordi de opererer mer i vann enn andre spesialstyrker. Du må ha gode svømmekunnskaper for å komme inn som spesialjeger også, og om du skulle komme igjennom vil du opererer like mye i vann som marinejegerene (dette har jeg snakket med spesialjeger / marinejegere om). Innebærer "marine" at du lever under vann og spiser rå fisk? Synes ikke navnet er misvisende i det hele tatt, da de tross alt har et mer maritimt fokus i Ramsund enn på Rena. Ikke dermed sagt at de er dårligere land-soldater, men det er ikke for moro skyld de har det navnet de har. Jeg satt det litt på spissen. Poenget er at Spesialjeger opererer i vann de også, det er del av utdanningen å kunne gå inn i en krigssone / oppdrag via vannet. Marinejegere er overhode ikke dårlige landsoldater. Operasjoner de gjør, gjøres på landjorden, ikke under vann (med mindre det er meget spesielle operasjoner såklart). Forskjellen er bare at marinejegerene spesialiserer seg på å angripe fra vannet via RIB båter og andre vannfartøyer som Ubåter og skip. Spesialjegere på den andre siden har et nært forhold med helikopterpilotene i luftforsvaret og arbeider veldig mye med det, der de spesialiserer seg på å komme inn via luften for raskt å kunne nå oppdraget sitt og ha en rask fluktrute i bakhånd. However, hvilke av de to strykene som brukes kommer helt ann på oppdraget, og dersom det er best å komme inn fra vannet men oppdraget egner seg best for FSK, vil FSK komme fra vannet. Det er noe de kan på lik linje med marinejegere. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Angående lønn fant jeg dette på www.mil.no: 13. Hvor mye kan man regne med å tjene i utdanningsåret og senere som spesialjeger? I utdanningsåret går alle på grunnlønn fram til jul. Etter jul får alle full lønn med alle tillegg. Totalt vil man tjene ca 300 000 kroner i løpet av utdanningsåret. Som operativ spesialjeger vil man tjene mellom 500 000 og 700 000 kroner litt avhengig av hvor lenge man har vært i avdelingen og hvilken stilling man har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå