Gå til innhold

Overtrent. Beina aldri pigge.

Anbefalte innlegg

Ble overtrent da jeg var 12-13 år og nå nærmer jeg meg 19. Drev med langrenn før og trente en god del, men ikke minst trente jeg hardt/intensivt. Jeg hadde blant annet lange harde sykkelturer som gikk veldig utover beina. Før jeg ble overtrent hadde jeg trent mer og hardere enn før, men etter hvert kjente jeg at beina føltes slitne. Det hele endte med at jeg tok fri fra trening, men jeg følte jeg aldri ble bra igjen, og jeg kom aldri tilbake slik planen var. Beina føltes alltid utslitt, omtrent som etter å ha trent flere harde økter de siste dagene. Det var altså ikke først og fremst det at jeg følte jeg ble sliten fort, men heller at jeg var sliten allerede da jeg startet. Jeg følte meg med andre ord aldri pigg i beina. Slik føles det selv i dag. Jeg kan bedømme dagsformen etter å ha gått opp den første trappa. Har jeg en skikkelig dårlig dag kan det hende jeg merker det i beina selv når jeg er i ro.

Armene ble imidlertid aldri rammet på samme måte, og de er fine også i dag. Akkurat hva som forårsaker problemet med beina vet jeg ikke, men jeg har prøvd å trene dem rolig opp men merker liten fremgang hvis i det hele tatt noen. Den samme følelsen sitter i hvertfall i beina. Tok en del blodprøver etter jeg ble overtrent som tydet på at jeg hadde gjennomgående lave blodverdier og tok blant annet jern og proteintilskudd etter jeg ble overtrent. For øyeblikket tar jeg rikelig med vitaminer. For noen år tilbake prøvde jeg også massasje, elektriske nåler og andre greier over noen måneder uten at det hjalp nevneverdig. Jeg kan også ofte merke pulsen veldig godt, noen ganger ubehagelig godt. Når jeg har trent hard markløft har det hendt at jeg nesten har besvimt etterpå. Etter løftene merker jeg pulsen stige (og pulsen/hjertet slår veldig "hardt"), så begynner den å synke helt til den blir så lav at det nesten virker som den skal stoppe (det er da jeg blir svimmel og må legge meg ned) før den igjen tar seg opp. Om dette har noe med overtreningen å gjøre vet jeg ikke, men har lest at endring av blodtrykk(nedgang i trykket) kan være et symptom.

Noen som har noen råd, kommentarer eller ideer? Bare spør hvis dere vil vite mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...