jocke Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Hei, Skal ha meg ein HTPC i nærmeste fremtid. Det er essensielt at denne støtter 1080p (både .mkv og .wmv), og fremtidig innkjøp av Blu-ray-spiller. Det er tydelig mye svada ute å går om hva som faktisk kreves av maskinvare for å dra dette knirkefritt (f.eks. scener med mye lys/refleksjoner går nedenom og hjem med dårlig hw), så en endelig avklaring på dette hadde vært flott! Siden kabinettet er microATX, har det bare plass til 4 kort. 1 forsvinner til skjermkort, og for fremtidig bruk har jeg satt av 2 slots til tunerkort/tv-kort. Det siste kortet er da planlagt å brukes til et nytt og bedre lydkort, da jeg også er i en prosess i å kjøpe meg et 5.1 anlegg med reciever/forsterker. Her trenger jeg altså tips til et helt ok kort, med støtte for spdif/coaxial ellernå hva som er vanlig å bruke for å få 5.1 lyd frem til forsterkeren. https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=65975 edit; ser at KH'et jeg har valgt har 1x PCIe16x til skjermkort, 2x PCI (til tuner/tv-card), og det siste er PCIe4x... Og det finnes vel svært få lydkort med PCIe4x? Kanskje jeg burde funnet meg et annet HK med 3x PCI? Endret 10. februar 2008 av jocke Lenke til kommentar
jocke Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Lest litt mer rundt, og viser seg at hardware-decoding av x264 fra .mkv er lite støttet. Trenger derfor litt mer rå kraft. Kanskje ein Intel Quad Q6600 gjør biffen? Endret 11. februar 2008 av jocke Lenke til kommentar
rufs Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Tomshardwareguide har god oversikt over prosessorforbruk, bare ta en prosessor som har litt å gå på slik at du er på den sikkre siden. De som holder seg under 60% burde gi litt rom for andre prosesser som går i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Både E6600 og Q6600 er "utdaterte". Kjøp heller en E8400 eller en Q9450 som bruker 45nm teknologi. Mindre strømforbruk, mindre varme, mer effekt. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Skjermkortet burde også byttes ut med radeon 3450/70 Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Forstår ikke hvorfor ikke h264 i .mkv er støttet, da .mkv er bare en container. Du trenger en avspiller som støtter h264 dekoding med AVIVO og som også støtter .mkv Lenke til kommentar
jocke Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Tomshardwareguide har god oversikt over prosessorforbruk, bare ta en prosessor som har litt å gå på slik at du er på den sikkre siden. De som holder seg under 60% burde gi litt rom for andre prosesser som går i bakgrunnen.Pen oversikt! Takker! Både E6600 og Q6600 er "utdaterte". Kjøp heller en E8400 eller en Q9450 som bruker 45nm teknologi. Mindre strømforbruk, mindre varme, mer effekt.Hater å vente på ting... :!: Skjermkortet burde også byttes ut med radeon 3450/70Fordi? Grunnen til at jeg har valgt nettopp dette HD2600XT-kortet, er at den hadde passiv kjøling, da jeg ønsker en stille HTPC. Forstår ikke hvorfor ikke h264 i .mkv er støttet, da .mkv er bare en container.Du trenger en avspiller som støtter h264 dekoding med AVIVO og som også støtter .mkv Det er jeg som blander korta litt. Jeg snakker om x264 (men skrev h264). x264 er jo et fritt software biblotek for encoding av h264/AVC, mens h264 er navnet på formatet (MPEG-4 Part 10). Leser litt rundtomkring at det er ymse støtte for x264 hw-decoding med Ati Avivo. Noen har fått til hw-decoding av x264, men dette er hovedsaklig snakk om folk med nForce brikkesett på HK'et. Jeg må da evt. finne meg et HK med nFoce brikkesett > 1 2 3 Lenke til kommentar
Bza Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Skjermkortet burde også byttes ut med radeon 3450/70Fordi? Grunnen til at jeg har valgt nettopp dette HD2600XT-kortet, er at den hadde passiv kjøling, da jeg ønsker en stille HTPC. Du får radeon 3xx0-serien uten vifter også. Eksempelvis 3650, og 3450. Grunnen til at du skal velge disse istedet for 2xx0-serien er mindre strømforbruk og mindre varme. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Du får radeon 3xx0-serien uten vifter også. Eksempelvis 3650, og 3450. Grunnen til at du skal velge disse istedet for 2xx0-serien er mindre strømforbruk og mindre varme. Yter dem likt da? Strømforbruk bryr jeg meg null om, og varmeutvikling har ikke så stor betydning, da kabinettet er stort, luftig og har god luftflyt. Lenke til kommentar
Bza Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 3xx0-serien yter i utgangspunktet bedre enn 2xx0-serien. Strømforbruk og varmeutvikling er essensielt med tanke på støy. Dersom du skal holde støynivået lavt er det viktige å holde temperaturen lav slik at viftene kan gå roligst mulig. Skjermkort med passive kjølere er skikklige badstuovner. Da trenger man de innsparte gradene man kan få... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå