Theo343 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) forbruksvarer inne data genererer veldig mye ukurrant søppel som er totalt unødvendig å hive på dynga. Derfor lurte jeg på om noen har god oversikt over hvilke muligheter som finnes for privatmarkedet. 1. Retur og destruksjon av disketter, tapekassetter og optiske cd/dvd plater Her ønsker man at det destrueres på en miljøvennlig måte men også slik at data ikke kan hentes ut i etterkant. Jeg tør ikke tenke på hvor store hauger av disse tingene som ligger rundt på jordas søppelfyllinger som vanlig søppel. 2. Blekkpatroner, matrisekassetter etc. Spesielt blekkpatroner er det et enormt forbruk av. Hvorfor har ingen produsenter en retur og refill ordning på dette? Selv kaster jeg stadig vekk HP patroner(6 ulike patroner i skriveren) som ser like fine ut som nye og det slår meg at de ikke i det minste har en returordning for disse. HP skriver på manualen som følger med at papiret er 100% resirkulert, men det er alt Endret 10. februar 2008 av Theo343 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 1. Returstasjoner finnes, feks alle el-butikker skal ha en returordning på plass for el-utstyr som skal resirkuleres. 2. HP tar faktisk toner og patroner i retur, men disse må sendes inn. Noen butikker tar i mot patronene og sender inn når det er samlet opp en del. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 1. Destruerer de dataene, eller blir de liggende slik at mine data kan havne hos en av de mange som krabber oppi el-retur kontainere. Tenker spesielt på harddisker i det tilfellet. Men også annet. 2. Hvilke butikker kan jeg lever en pose med brukte blekkpatroner til? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Er jo bare å formatere harddisken før man kaster den. Tror ingen som eventuelt finner den gidder å gjennomrette informasjonen. Hvis du likevel er redd for det kan du knuse harddisken for så å levere den inn i masse små deler. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Er ikke snakk om å være redd for ting, men om det finnes tjenester som tar i mot ting til destrusjon Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Diverse databutikker samler inn blekkpatroner og tonere. ComputerCity på Alnabru i Oslo gjør det, blant annet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Diverse databutikker samler inn blekkpatroner og tonere. ComputerCity på Alnabru i Oslo gjør det, blant annet. Flott da skal jeg stikke innom der i morgen og levere en pose med blekkpatroner jeg har samlet opp . Håper ikke de bare kaster det i sin søppel igjen. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Diverse databutikker samler inn blekkpatroner og tonere. ComputerCity på Alnabru i Oslo gjør det, blant annet. Flott da skal jeg stikke innom der i morgen og levere en pose med blekkpatroner jeg har samlet opp . Håper ikke de bare kaster det i sin søppel igjen. Fint at du tenker på miljøet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå