Gå til innhold

Visittkort til trykk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tipset, men må nok bli et norsk trykkeri.

Lurer forresten på en annen ting også, deler av visittkortet bl.a. logoen skal ha et lag med klarlakk (gloss) over fargene, er det bare å tegne et lag med en spesiell farge der klarlakken skal være og forklare det for trykkeriet, eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

Fargeprofil er nok Pantone Solid Coated (PMS) hvis du skal bruke Spot-farger. (slik at du får en opphøyet effekt.

Størrelse bestemmer du nesten selv, men 50 x 90 mm eller 55 x 85 mm er ganske vanlig. Lager du det grafiske i Illustrator (EPS) og monterer det i Indesign så er det bare å exportere det til PDF som er den mest vanlige måten å levere fra seg et produkt på.

Ellers er det jo CMYK-color som gjelder for offset, men skal du virkelig bruke så mye penger på visittkort? Du bør jo ha et sinnsykt antall hvis det skal være kjekt :D

En "juksemåte" er jo å lage hele pakka i PS og CMYK, konvertere til PDF og vips... så får du nesten samme effekt på en knallgod kopimaskin hos allkopi etc...

Lenke til kommentar

Takk for tipset, men må nok bli et norsk trykkeri.

Selskapet er dansk tror jeg, men siden står på norsk også.. og han jeg ringte og snakket med der, snakket norsk.. så jeg vet ikke riktig.. men i alle fall så er det høy kvalitet, og svært lave priser i forhold til i norge.. faktisk 1/3.. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit å bruke noen sentralt, med en butikk som jeg kan komme og gå til, noe av grunnen er at det haster og dessuten spiller det ingen rolle hvor mye de koster. Flott med anbefalinger, kanskje jeg bruke de senere :)

@BMP: Tusen takk for informativt svar, det svarte egentlig på alt jeg lurte på ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har en kompis som benyttet seg av www.print24.no når han skulle trykke opp visittkort. Det er visst et online trykkeri, men tilbyr mange produkter og gode priser. De har også rask levering - innen 24 timer. Så selv om man ikke kan gå til dem direkte, så kan man allikevel motta produkter raskt. Ifølge min kompis fikk han også god oppfølging gjennom hele prosessen.

Lenke til kommentar
Så dersom jeg ville hatt et falsk leg, så kunne jeg mekka det i PS og sendt det til en av disse?

Ikke at jeg trenger falsk leg, ettersom jeg er over 18..

I utgangspunktet trykker jo trykkeriene det du sender inn (så lenge det ikke bryter regler), men vet ikke om det hadde funka som falsk leg. Det er vel ganske lett å gjennomskue. "Ekte" leg er vel laget på en spesiell måte!?!

Er ikke meningen å snylte på denne tråden, men har et lite spørsmål når det gjelder trykking: Fant ut at print24 er et offset trykkeri. Hva er forskjellen på offset og digital? Og hvordan vet man hva som lønner seg for den enkelte?

Lenke til kommentar
Jeg har alerede logoen i pixelgrafikk (PS). Har hørt at det er vanlig å sende i eps?

Det mest vanlige leveringsformatet i dag er PDF, som (stort sett) gjør utfordringer med kompatibilitet mellom applikasjon/filformater, plattformer og ikke minst fonter til et fortidsproblem. Men en bør ha i minnet at det er en del innstillinger for eksport til formatet, så det er ikke sikkert at alt er gode greier for trykkeriet bare fordi det er i riktig filformat.

Enkelte innstillinger vil også ha direkte innvirkning på kvaliteten - f.eks. oppløsning og komprimeringstype/grad på innbakte bilder, valg av fargeprofil...

Adobes PostScript, som var normen i "gamle dager" er forøvrig basisen for PDF-formatet, og språket de fleste (om ikke alle) RIP'er arbeider med når trykkeriene skal produsere trykksaker.

- Oppløsning og størrelse?

For mitt vedkommende anser jeg kun 90x50mm (eller stående, 50x90mm) som korrekt format for visittkort selv om mange liker å gå for samme størrelse som de fleste plastkortene vi går og drar på - eller helt andre størrelser.

Ang. oppløsning, så er det kun interessant i sammenheng med punktgrafikk. Logoer og tekst vil man som hovedregel helst ha i vektorgrafikk for å få rene og skarpe kanter. Vektorgrafikk er oppløsningsuavhengig og er egentlig bare "matematisk formler" for kuver/streker som kan skaleres opp/ned uten kvalitetstap. Se for deg en "formel"; 1cm lang strek. Hvis man vil ha den dobbelt så lang er det bare å si; 1cm lang strek x 2, så er det gjort - med samme kvalitet.

Se forøvrig min post ang. oppløsning; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=956251&hl=

- Fargeprofil?

For trykk i flere enn 3 farger, snakker vi normalt sett om 4-farge trykk (CMYK). Du kommer greit ut av det med standardprofilen i PS så lenge man er oppmerksom på følgende to ting;

1) Kalibrering av skjermen. (I alle fall noenlunde, d.v.s. v.h.a. programvare).

2) Konvertering av RGB-bilder til CMYK.

Stoler man på konvertering av RGB-bilder i siste ledd kan man få seg ubehagelige overraskelser. Dels fordi RGB og CMYK profilene ikke overlapper hverandre fullt ut, og dels fordi man da ikke har noen kontroll på hvilken profil som benyttes til konverteringen.

Gjør man konverteringen selv, har man i alle fall mulighet for å justere seg litt inn igjen etter konverteringen. Nedenfor er et eksempel på samme farge i RGB og konvertert til CMYK. Grønne og blå toner er spesielt emne for "nedtoning/utvasking" ved konvertering.

post-79107-1211630987.jpg

..er det bare å tegne et lag med en spesiell farge der klarlakken skal være og forklare det for trykkeriet, eller hvordan er det?

Ja, akkurat som du ville gjort om du skulle hatt en femte farge, f.eks. metallic/neon o.s.v.. Bruk gjerne en spot-farge (Pantone) og instruer om at den skal benyttes til UV-lakkering. Noe som forøvrig ofte utføres v.h.a. med silketrykk.

Fargeprofil er nok Pantone Solid Coated (PMS) hvis du skal bruke Spot-farger. (slik at du får en opphøyet effekt.

Pantones spot-farger er ikke en profil men et fargesystem, akkurat som blanding av maling er et annet system tilpasset et annet formål.

Ikke at jeg trenger falsk leg, ettersom jeg er over 18..

Ikke helt fylt 18 mentalt kanskje? Vær oppmerksom på at dokumentforfalskning har strafferammer som ikke helt står i forhold til hvor enkelt det er å lure f.eks. et utested. Å bli tatt for noe som er så enkelt og "uskyldig" kan få svært kjedelige og langvarige konsekvenser.

Hva er forskjellen på offset og digital? Og hvordan vet man hva som lønner seg for den enkelte?

Offset er den tradisjonelle måten å trykke ting på med en metallplate hvor det som skal trykkes er opphøyet og "treffer" arket når disse skvises sammen i valsene, vel og merke etter at den samme prosessen har ”dyppet” platene i trykkfargen.

Digitaltrykk er basert på samme prinsipper som kopimaskiner/fargelasere, men har en høyere kvalitet på resultatet. Kvalitetsforskjellen er ikke så enorm lenger (mellom offset og digitaltrykk), men prisen kan være drastisk forskjellig - spesielt ved mindre opplag.

Offset er den tradisjonelle måten å trykke ting på med en metallplate hvor det som skal trykkes er opphøyet og "treffer" arket når disse skvises sammen i valsene, vel og merke etter at den samme prosessen har ”dyppet” platene i trykkfargen.

[sykt med leifer, så her måtte det redigeres litt]..

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...