Gå til innhold

Overopphetet Dell Latitude

nahojp

Anbefalte innlegg

Et familiemedlem har en Dell Latitude som et par ganger nå har skrudd seg av pga overoppheting. Jeg har sett litt på den, og funnet ut at

- Jeg finner ingen prosesser som holder CPUen i gang og genererer ekstra varme.

- Den varmeste delen er på undersiden, nærmest skjermen, fra og med docking-tilkoblingen og mot venstre. (dvs der luftehullene er.)

- Viften har ikke stoppet helt, jeg både ser og hører den gå. Etter lyden å dømme justerer den opp tempoet en stund etter oppstart, når det begynner å blir varmt.

- Selv om viften etter lyden å dømme går for fullt er det bare såvidt merkbar trekk ved luftehullene.

Ut fra hva PCen har vært brukt til ser jeg ingen grunn til at den skal være spesielt nedstøvet, men tette luftekanaler er likevel min favoritt-teori akkurat nå. Har noen andre forslag?

Jeg er vant til å skru på vanlige PCer, men laptoper er vel "litt" trangere å jobbe med. Er det en kurant jobb å skru den opp og blåse ut eventuelt støv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laptopper er litt trangere, men så lenge du holder tunga rett i munnen så burde det gå greit. De fleste laptopper kan opnes uten at du trenger å skru på noe som helst, du kan som regel åpne frontpanelet (der som strømknappen sitter) over tastaturet med fingrene. Det er som regel en del kabler som sitter fast til denne som er greit å sette på plass igjen med en liten skrutrekker eller noe lignende. Neste steg er å ta tak i keyboardet og bare dra det ut uten å bende det for mye (det sitter som regel fast med en kabel som er litt tricky å feste på nytt igjen da den bare sitter med en liten klemme). Du burde nå kunne se vifta og kjøleribba, hvis laptoppen din er som min så sitter den ikke direkte over cpu'en og du kan derfor skru den løs uten å bry deg om kjølepasta. Når vifta er skrudd ut burde du kunne enkelt rengjøre luftkanalen med litt papir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...