toretang5 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har fått ny jobb, noe som medfører at jeg nå berøres av piggdekkgebyr. Jeg hadde i utgangspunktet 4 piggdekk på bilen, men i og med at jeg en sesong monterte to av dem mot kjøreretningen, så har alle piggene forsvunnet fra disse to dekkene. Jeg antar da at disse to dekk klassifiseres som vinterdekk? De 2 piggdekkene som jeg har igjen er av meget god kvalitet. Jeg har ikke lyst til å kaste dem. Jeg lurte derfor på om det er en enkel, eller vanskelig, affære å dra ut piggene fra dekket manuelt, og om det i tilfelle vil skade dekkene? Er det noe man kan gjøre selv, eller må et verksted gjøre det? Hva vil da kost være for dette, cirka? Jeg mener at jeg en gang kjøpte noen vinterdekk hvor dekkselgeren sa at det egentlig var piggdekk, men at de hadde fjernet piggene. Lenke til kommentar
stigga Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Bruk nebbtang og rå kraft. Gjorde jeg... Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Dette klarer du fint å dra ut. Bare husk at dekkene er ikke like gode som piggfrie vinterdekk, og du vil få ræva kjøreegenskaper. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Selg dekkene og kjøp skikkelige piggfrie. Gummien (og mønsteret?) på piggdekk og piggfrie dekk er ikke den samme, noe som resulterer i at piggfrie piggdekk er langt dårligere enn vanlige piggfrie på glatt vei. Om du vil beholde dekkene så er det bare å bruke en tang som tidligere nevnt her. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Piggfrie vinterdekk kan brukes til nød på sommerføre, men for guds skyld ikke på vinterføre. De dekkene er laget slik at det er ment å ha pigger på dem. Så mitt råd er enten å betal piggdekkavgift, eller skaff deg piggfriedekk. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det er lov ja, bør du gjøre det? Nei. Bruk de heller opp på sommeren, og kjøp deg piggfrie nå på vinteren. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det er lov ja, bør du gjøre det? Nei. Bruk de heller opp på sommeren, og kjøp deg piggfrie nå på vinteren. Dem er jo livsfarlige på sommeren også da... Elendig retningsstabilitet og vannplaner før du vet ordet av det. Bremselengden blir også skyhøy. Men men, er ikke mitt liv du gambler med. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Sant det. Er ikke anbefalt å bruke det uansett, hvertfall ikke piggdekk som det har blitt dratt ut piggene på. Piggfrie dekk er noe bedre. Men bedre på sommeren enn på vinteren hvertfall.. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 nebbtang og rå kraft ? Da er det jo mye enklere med et lite tynt skrujern å bare vippe dem ut! Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Noen dekkprodusenter bruker samme dekk til pigg\piggfritt, de piggfrie har da hull klare til pigg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Stemmer det: Min Pug Partner kom med Pirelle "pigg"-dekk uten pigger, bare tomme hull. Flat skrutrekker for å jekke ut piggene funker fint, har gjort dette flere ganger selv. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Jeg har fått ny jobb, noe som medfører at jeg nå berøres av piggdekkgebyr. Jeg hadde i utgangspunktet 4 piggdekk på bilen, men i og med at jeg en sesong monterte to av dem mot kjøreretningen, så har alle piggene forsvunnet fra disse to dekkene. Jeg antar da at disse to dekk klassifiseres som vinterdekk? De 2 piggdekkene som jeg har igjen er av meget god kvalitet. Jeg har ikke lyst til å kaste dem. Jeg lurte derfor på om det er en enkel, eller vanskelig, affære å dra ut piggene fra dekket manuelt, og om det i tilfelle vil skade dekkene? Er det noe man kan gjøre selv, eller må et verksted gjøre det? Hva vil da kost være for dette, cirka? Jeg mener at jeg en gang kjøpte noen vinterdekk hvor dekkselgeren sa at det egentlig var piggdekk, men at de hadde fjernet piggene. Jeg gjorde det, med mine piggdekk. Og opplevde like kort bremsestrekke på både is og snø, som andre i trafikken. Har ingen problemer med dekka, uansett føre, blir som helt vanlige piggfriedekk. (som er like slitte) Kom faktisk opp en bakke, hvor en Audi med 1 år gamle Nokian piggfrie ikke kom opp. Stabiliteten er på topp og dekka går stille og fint. Jeg kommer til å kjøre disse neste vinter også, uten tvil. Jeg har foresten Michlin dekk. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Piggdekk har vanligvis en hardere gummiblanding enn piggfrie vinterdekk, så uten piggene er de ikke like gode som piggfrie. Men et moderne piggdekk (uten piggene i) er i aller høyeste grad et kompetent vinterdekk. Pigger hjelper kun på is. På alt annet er det gummiblandingen og mønsteret som holder deg på veien. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Piggdekk har vanligvis en hardere gummiblanding enn piggfrie vinterdekk, så uten piggene er de ikke like gode som piggfrie. Men et moderne piggdekk (uten piggene i) er i aller høyeste grad et kompetent vinterdekk. Pigger hjelper kun på is. På alt annet er det gummiblandingen og mønsteret som holder deg på veien. Hvorfor det? De fleste piggfrievinterdekk, har piggboringer. Og piggdekka har ofte samme navn. Spessielt for noen årsiden. de helt siste i dag, har mer ulike dekk, men dem beholder samme gummiblanding, men endrer litt i bunn av knastene, så piggene skal holde lenger. men det er under slite merkene. Og alle dere som f.eks velger Nankang, der er dekka like ved vanlig dimensjon dekk. piggdekka er bare pigga i etter kant. Og dette dekket kom jo meget godt ut avdet i fjor årets dekk tester. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Piggdekk med nordisk gummiblanding tilhører normalt sett hastighetskode T. Piggfrie dekk er litt mykere og tilhører hastighetsklasse Q. Tror gjerne at Nankang kjører ett mønster både til pigg og piggfritt, men dette tilhører sjeldenhetene (ihvertfall i personbilstørrelser). Det er mer vanlig i SUV og oppover. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 23. mars 2008 Del Skrevet 23. mars 2008 Piggdekk med nordisk gummiblanding tilhører normalt sett hastighetskode T. Piggfrie dekk er litt mykere og tilhører hastighetsklasse Q. Tror gjerne at Nankang kjører ett mønster både til pigg og piggfritt, men dette tilhører sjeldenhetene (ihvertfall i personbilstørrelser). Det er mer vanlig i SUV og oppover. Det er nok atskillige flere en du tydlig trur, men ikke premium modellene. Jeg har Michlin, og dem var i sin tid (4 år siden) pigg og piggfrie helt like, men på piggfri siden hadde dem også ett eget som het Maxi Ice eller noe lignende. Fikk dette bekrefta hos Solberg dekk før jeg tok ut piggene. Dem anbefalt likevell ikke å ta ut piggene, for dem mente seriøst att ett dekk vente til seg å ha pigger. Det er selvsagt svada, og proppoganda for å selge flere dekk. Samme gjelder andre dekk forhandlere som tyter om hvor farlig det er å ta ut piggene. Uten å informere om det fakta att de piggene kun hjelper på is. All annen føre så er piggene nærmest ett problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå