Gå til innhold

Sony Ericsson med modelldryss


Anbefalte innlegg

WM på en SE-telefon, nei takk!

 

Hvorfor kunne ikke G900 brukt Symbian og UIQ? Da hadde det ikke vært tvil om min neste telefon. Isteden får det bli med en E51 uten kamera. :(

 

Hva er galt med WM på SE? SE er flinke til å ha god batterilevetid, og om de klarer å få den rask nok til å kjøre unna WM så er det et greit OS å bruke. Bred støtte for 3. parts programvare har den også, og synkronisering mot Windows verdenen (Exchange f.eks) er enda et pluss. I tillegg er det EVIG bra å få en mobil med god skjerm og støtte for Remote Desktop. Jeg innrømmer gjerne at jeg er skeptisk, men venter til jeg har prøvd telefonen før jeg dømmer dem nord og ned.

 

 

lol x1 har jo bare 65000 farger! tragisk!

 

Det er på grunn av softwarebegrensinger i Windows Mobile.

 

 

Err, wrong, WM støtter 18 bits farger (262k) og mer. Skjermen i X1 støtter 262k farger, mer om det lengre ned.

 

 

 

Blir ikke 3" ganske stort? Det er vel ikke akkurat noen bukselomme-størrelse. Og hva skal man med 800x480 pixler på en så liten skjerm. Hvis man skulle hatt samme pixeltetthet på en 20" pc-skjerm så ville oppløsningen vært 5333 * 3200. Hver pixel på skjermen blir 0,08 millimeter bred og lang. Er det virkelig noen som klarer å myse så fine detaljer? Blir det ikke bare et batterisug uten like når elektronikken skal produsere grafikk til 5 ganger så mange pixler som på 320x240-skjermer?

 

Håper (trolig forgjeves) de får støtte for skikkelige minnekort. (mini eller mikro SD).

 

3" er ikke stort. iPhone går glatt i lomma og den er fysisk større og har en skjerm på 3,5". X1 har 2,5 ganger høyere dotpitch enn iPhone og det vil nok gjøre at skjermen blir helt fantastisk å se på! Myser du på iPhones skjerm så ser man at dotpitchen godt kan være høyere (se på avrundinger og diagonale linjer). SE er ikke kjent for å lage "døgnfluer" (mobiler som må lades hver natt) så batterilevetiden er jeg ikke bekymret for. Batteriet i X1 er 1400mAh, den største kapasiteten brukt i en SE-mobil noensinne. Antar det er litium-polymer-celler som er i aksjon som vanlig.

 

I tillegg har SE før brukt dedikerte GPU-brikker (W900 f.eks hadde NVIDIA GeForce 3D 4800) og det er godt mulig det står en spesialisert brikke i X1 som driver grafikken. At telefonen støtter videoopptak i full VGA (640x480) og 30fps tyder også på at den har en dedikert brikke til video-opptak og framvisning. Har god tro på at dette ikke blir en sirup-opplevelse.

 

X1 skal iflg. gutta til SE på messen støtte microSD(HC). Sannsynligvis får X1 samme leser som i K850i og leser dermed både mSD og Memory Stick Micro. Begge støtter pr idag 8GB (til ca 400,-) og 16GB er like rundt hjørnet.

 

 

 

Så, over til skjermen og Windows Mobile.

 

Msdn.microsoft.com sier følgende om Windows embedded CE og Windows Mobile:

"supports pixel depths of 1, 2, 4, 8, 16, 24, and 32 bpp."

 

16 bits er 65k farger, 18 bits (ikke støttet direkte av WM) er 262k, 24 bits er 16,7m.

 

Dermed er det to muligheter for å vise 262k farger på skjermen:

 

 

A) Dithering. Windows Mobile skriver til en 16 bits framebuffer som i etterkant blir oppskalert til 18 bits ved bruk av dithering. Dette gir ikke 262k "ekte" farger, men vil gi bedre bilder ved graderinger av samme fargetone. Ulempen er at dette blir treigt om CPUen skal gjøre det og trekker mer strøm om en dedikert brikke skal gjøre jobben.

 

B) Windows Mobile jobber med 24 bits farger (16,7mill) og en dedikert brikke "nedskalerer" antall farger til 18 bits før visning på skjermen. Samme ulemper som over, med treighet eller mer strømforbruk, men vil gi 262k ekte farger på skjermen.

 

 

Mer om dette på Windows Mobile Team Blog: Having More Colors Is A Good Thing, Isn't It?

 

 

Det er rett og slett snakk om hastigheter og strømbruk. Som jeg nevnte over kan en dedikert GPU hjelpe på denne saken. Siden bare SE vet hvordan dette blir implementert i praksis så er det ikke godt å vite. Derimot ser man lite forskjell på 65k og 262k farger i normal bruk. Det er graderinger av farger og når man trenger mange fargenyanser i samme bilde at problemene kommer. Blir spennende å se hvordan SE løser dette rent teknisk. Uansett tror jeg dette blir det råeste av skjermopplevelse på mobilfronten i 2008, og kanskje også 2009.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update:

 

X1 har en 528MHz CPU, en dedikert GPU-brikke (uvisst hvilken), og kan uten problem kjøre fullskjerm video i 30fps.

 

"3D-Skin" et som hopper så fint rundt i videoene vil åpnes opp for 3. parts programvareleverandører. Så man kan f.eks få et eget panel som hopper direkte til Opera.

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Ja, geotagging høres litt sjeft ut, spes i sammenheng med GPS. Det kan jo gi sporten geocaching ekstra dybde!

 

Tror nok kanskje C serien blir den som jeg vil kjøpe neste gang, såfremt jeg ikke går for en smartphone. Selv med X1 så har jeg fortsatt fryktelig lyst på en eller annen touch versjon (helst den med tastatur). Men regner med HTC kommer med en egen konkurrent til SE sin WMsmarthpone. Blir virkelig gøy å se utviklingen på SE-smartfronten nå som de har tatt WM inn over seg. Har egentlig ikke så høye forventninger til X1, men neste versjon kanskje....

Lenke til kommentar
*lang og god utredning om farger på skjermen*

Bra informasjon, men etter hva jeg forstår så er det 16 bit og 24 bit som er "native" i WM, og at man må kjøre en ekstra renderingprosess for å få 18 bit (enten dithering eller nedskalering)? Siden det vil trekke prosessorkraft for å vise noe mer, ser jeg ikke poenget med å kjøre det. Da er det jo like greit å hoppe rett på 24 bit ...

 

16 bit er uansett nok for min del i hvert fall, jeg hadde det på min WM-telefon, og jeg følte ikke at jeg savnet noen farger. Svjv så hadde også min skjerm støtte for 18 bit, ettersom det rett og slett er skjermstandarden på QVGA-skjermer for tiden.

Lenke til kommentar

Simen1: Når man har holdt f.eks en Iphone og sett skjermen der så er det ikke noe i veien for oppløsningen til denne SE-mobilen. Ikke er 3" en skremmende størrelse heller. HAr jeg forstått det rett så er denne X1 omtrent like stor som P1i og det er overkommelig for min del i hvert fall.

 

Lenge siden jeg sist ble såpass interessert i en mobil som denne X1-saken faktisk. Jobber allerede med gyldige scenarioer for hvordan jeg kan lure sjefen til og kjøpe denne til meg når den kommer. Med forbehold om elendige tester da selvfølgelig.

 

Windows Mobile 6.1(nyeste versjonen som akkurat er lekket ut) begynner og bli kvitt de fleste barnesykdommene og har ett vell av muligheter. Jeg håper og tror her at SE tar med seg fordelene og lager egne applikasjoner der WM kommer til kort som f.eks profilhåndtering. HTC i bunn med WM og SE sine krav til kvalitet(ikke P990..) tror jeg kan bli en monsterkombinasjon.

 

Det blir veldig spennende når SE viser frem telefon med fungerende software her.

Lenke til kommentar
Simen1: Når man har holdt f.eks en Iphone og sett skjermen der så er det ikke noe i veien for oppløsningen til denne SE-mobilen.

Iphone har 320x480 på en 3,5" stor skjerm. SEX1 har 800x480 på 3". Det gir en pixeltetthet som er over 3,5 ganger så stor som på Iphone.

 

Noen sammenligninger:

 

Skjermen til Iphone er 4,9 cm bred og har 320 pixler i bredden

Skjermen til SEX1 er 3,9 cm bred og har 480 pixler i bredden

 

Skjermen til Iphone er 7,4 cm høy og har 480 pixler i høyden

Skjermen til SEX1 er 6,5 cm høy og har 800 pixler i høyden

 

Skjermen til Iphone er 36,5 kvadratcentimeter og har 153 600 pixler

Skjermen til SEX1 er 25,6 kvadratcentimeter og har 384 000 pixler

 

Skjermen til Iphone har 42 pixler per kvadratmillimeter

Skjermen til SEX1 har 150 pixler per kvadratmillimeter

Lenke til kommentar
Simen1: Når man har holdt f.eks en Iphone og sett skjermen der så er det ikke noe i veien for oppløsningen til denne SE-mobilen.

Iphone har 320x480 på en 3,5" stor skjerm. SEX1 har 800x480 på 3". Det gir en pixeltetthet som er over 3,5 ganger så stor som på Iphone.

 

snip snip

Det var egentlig poenget mitt. Jeg syntes iphone fint kunne hatt høyere oppløsning. Vet ikke hva du er vant med av mobiler, men bruker man mobilen til epost, nettlesing(ikke wap), word-dokumenter, pdf-er og slike ting så sier i hvert fall ikke jeg nei takk til høy oppløsning. Det er vel også nevnt at SE putter det "kraftigste" batteriet noensinne i en SE-telefon her. Så regner med at de har tenkt tanken på at skjermen trekker strøm.

 

Prøv og lese ett word/pdf-dokument laget for pc-bruk på vei til ett møte og du ser raskt nytten i høy oppløsning på mobilen!

 

Noen nevnte det tidligere men N95 er i mine øyne premieeksempelet på en telefon som virkelig kunne trengt høyere oppløsning og der er skjermen 2,8"? Jeg har selv en HTC Touch nå og skulle veldig gjerne hatt minst VGA-skjerm på den. QVGA blir i mange sammenhenger litt for stusselig.

Lenke til kommentar
Den er jo ikke direkte liten, men det er heller ikke skremmende stor. Jeg kan gjerne leve med den telefonen!

Jupps. Ser ut som om det stemmer at den er omtrent lik P1i og det er jo absolutt kurant. Litt lengre samtidig som den er litt slankere enn N95 passer i hvert fall meg fint. Går fint ned i lomma den der vil jeg tro.

 

*sikle*

Lenke til kommentar
Ja, er ikke det bare porno da Simen1? Må være første gang jeg ser en person klage over for høy oppløsning ;)

Oppløsningen i seg selv er ikke negativt. Tvert i mot så er det nok positivt om enn neglisjerbart positivt. Men når man skjønner at det må være gjort mange kompromisser med batterikapasitet, pris og ytelse for å få det til så er totalinntrykket mitt negativt.

 

Jeg har en bærbar PC med 1400x1050 pixler. Hvis den samme PC-en kom med 1920x1200 oppløsning og konsekvensen av det var halvert batteritid, 20% høyere pris og 70% dårligere ytelse så ville jeg ikke hatt den høyere oppløsningen. Jeg hadde også ristet på hodet av at det fantes et sånt valg. SE X1 innebærer nok tilsvarende kompromisser.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...