Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Redde forkrøpla ekstern harddisk

Anbefalte innlegg

Har meg en 200GB Seagate som har fått seg en lite forkrøpling. Formodelig på grunn av litt slemme kople-inn og koble-ut rutiner. Mac og Windows proklamerer at harddiscen må formateres for å kunne virke. Linux, imidlertid, med Ubuntu 7 live-cd klarer lese harddicen i massevis. Disken er full, og jeg eier ikke annet lagringsmedia utenom DVD-er og 2gb XD-kort til kamera. Hvordan kan jeg klare å redde harddiscen? DVD-brenning funker ikke i og med at jeg må bruke live-cd (tør ikke tukle med dual boot mot Vista), noe er snålt med live-greia sånn at filoverføring går i antakelig 10kbps, og tydeligvis i to omganger. Jeg har prøvd å kopiere spill fra ekstern-HDen inn på XD kortet og lese på Vista, men det vil ikke funke, selv etter å ha venta i fire timer for å få flytta 1.7 gb. Kortet var fullt i wondows, men man kunne ikke finne noen filer. Harddiscene på PCen er NTFS-partisjonert, vilket betyr at jeg ikke kan kopiere fra eksterndisken (som er FAT) i og med at linux kun kan lese fra NTFS. Er det noen som har no idè om hvordan jeg kan redde dataen min og fikse harddiscen? Det er ca 150gb som ikke så lett er erstattelig. Helst kanskje ett eller annet som kan redde den fra Windows, eller gjøre at windoze klarer å lese den, som jo ikke kan være umulig når Linux klarer det. Hjelp? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...