Kagee Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hvordan er det med "lovligheten" av pakker som gir deg tilgang til å spille av disse (og flere formater) på f.eks Ubuntu? På f.eks windows må man jo (vanligvis) betale for å kunne spille av mp3 eller krypterte DVD-er (eller er det dvder i det hele tatt?) Jeg har jo lest flere steder om hvordan noen av disse er ulovlige i f.eks USA, men hvordan påvirker dette Norge? Så vidt jeg skjønner er det programvarepatenter som er problemet, men disse har vi vel ikke i Norge? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Nå har vi jo saken mot DVD-Jon, som han vant, som ihvertfall er et godt bevis for at det er lov å spille av DVDer ihvertfall. Det har kommet en lov etter den saken som gjør det ulovlig å omgå slike sperrer/krypteringer etc, men den gjelder ikke for "ineffektive sperrer". Hva som er en ineffektiv sperre kan vel tolkes i alle mulige slags retninger, når noe først er cracket er det ihvertfall ikke særlig effektivt lenger. Jeg vil ihvertfall tørre å påstå at man befinner seg på svært tørr grunn når man spiller av disse formatene uten å betale for det her i landet, og jeg håper ikke det skjer noe som forandrer på det. Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hvis man kjøper en DVD-brenner/spiller følger det som ofte med programvare. Disse inneholder vanligvis lisenser til det meste innen media (man får vanligvis med et eller annet mediaprogram som støtter DVD-er og andre filer). Da har man i teorien betalt det som skal være nødvendigvis får å avlese div filer. Jeg bruker i alle fall det som en slags unnskylding (selv om jeg egentlig gir f i lisenser). Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 - mp3 Ubuntu og andre inkluderer ikke playback støtte for mp3 pga patenter som krever lisens for slik støtte i USA. Ingen påvirkning i Norge. - libdvdcss Med mindre jeg har missforstått gjeldende norsk lov ang kopibeskyttelser ol. så er f.eks. CSS en utilstrekkelig beskyttelse og dermed lovelig å omgå. Høres teit ut ja, men ... Og som Sokkalf^ er innpå, se DVD-Jon osv. - WMV Aldri hørt noe om at det skal være noen begrensninger via lisens ol for wmv ... Men gjelder nok ikke i Norge Jeg titta kort innom wikipedia for å se om det stod noe der. Nei, men jeg lærte noe annet nytt: In 2003, Microsoft drafted a video codec specification based on its WMV 9 codec and submitted it to SMPTE for standardization. The standard was officially approved in March 2006 as SMPTE 421M, better known as VC-1, thus making the WMV 9 codec an open but still proprietary standard.(min uthev)Dessuten står det på wikipedia sidene for mp3 at MS startet med wma for å ungå mp3 lisens/patent problemer ... - Real ... er no møk. Og vi bruker ikke møk, gjør vi vel Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Det ble i en eller annen tråd nevnt at H.264 er tungt patentbelagt. Hva har det å si for norske brukere eller utviklere? Endret 10. februar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Er det H.264 patenter i Norge eller USA. Hvis det siste er situasjonen for H.264 den samme som .mp3 Det er ikke SW patenter i Norge per i dag. (vi risikerer vel å bli dratt bakveien ned i den gjørma via EU) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg har jo lest flere steder om hvordan noen av disse er ulovlige i f.eks USA, men hvordan påvirker dette Norge? Så vidt jeg skjønner er det programvarepatenter som er problemet, men disse har vi vel ikke i Norge? Skal man være litt nøye her, så er det viktig å skille de ulike begrepene og lovene. Det er nemlig ikke bare patenter det handler om. I farta kan jeg komme på 3 potensielle lovbrudd: copyright, patenter, og lover mot å omgå kopisperrer. 1. Copyright: Det er sjelden man kommer borti denne problemstillingen, men det fins noen eksempler. Bl.a er det enkelte som kopierer binære codecs fra Windows, og bruker disse for å spille av visse medieformater i *nix. Her er det mulig man bryter opphavsretten knyttet til softwaren. 2. Patenter: Her er det nok USA som er verstingen, med de mest vanvittige software-patenter i bøtter og spann. Problemet er heldigvis mye mindre i Norge, men det fins jo noen patenter her også. Nå er det slett ikke sikkert man bryter noen lov ved å bruke programvare uten å betale lisenspenger (direkte eller indirekte). Patenter gjelder bare for kommersiell utnyttelse av oppfinnelser, så hvis man bruker et fritt program på private basis skulle man hvertfall ikke ha noe å frykte! I tillegg har enkelte patenter betingelser som f.eks. sier at det ikke kreves lisens til ikke-kommersiell utnyttelse, eller hvis man omsetter for under et visst beløp i året. Her må man rett og slett sjekke opp det enkelte patentet. 3. Kopisperrer: Loven har blitt noe strengere på dette området, og det er nå forbudt å bryte ikke-trivielle kopisperrer. Derfor kan det hende enkelte programmer er blitt ulovlige å bruke i Norge. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Finnes det ikke advokater som bruke linux ? Jeg savner et "ja/nei"-svar Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Ja/nei svar? Så vidt jeg skjønner er det programvarepatenter som er problemet, men disse har vi vel ikke i Norge?NEI forsåvidt det eneste fra posten din som kan svares via ja/nei Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Ja/nei svar? Så vidt jeg skjønner er det programvarepatenter som er problemet, men disse har vi vel ikke i Norge?NEI forsåvidt det eneste fra posten din som kan svares via ja/nei Det fins patenter som omfatter software også i Norge, selv om det er langt færre av dem her enn i f.eks. USA. Sjekk f.eks. MP3: http://mp3licensing.com/patents/index.html Men som jeg skrev i forrige innlegg, så gjelder patenter uansett bare for kommersiell utnyttelse av oppfinnelser. Finnes det ikke advokater som bruke linux ? Jeg savner et "ja/nei"-svar Det går ikke an å svare ja/nei på alt du lurer på, siden det er forskjellige problemstilinger knyttet til ulike programpakker. Det er forskjell på w32codecs, libdvdcss og lame Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå