>Jonas< Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg har en Kangoo 4x4 varebil jeg skal ha nye sommerdekk på alufelger så snart den tid kommer. I den anledning lurte jeg på forskjellen på dekkene som er beregnet til varebil kontra de som er beregnet til personbil? Er det så at de er beregnet for mer vekt, og bare det, eller er det noe annet også? Jeg bruker jo bilen bare som bruksbil, og det er sjelden jeg kjører med noe annet enn en bag eller to baki, så kan jeg kjøpe dekk beregnet til vanlig personbil? Sitter i dag 185/65-15 på bilen. Tenkte jeg skulle gå opp til 16" eller litt bredere 15". Er det mye dyrere å gå opp til 16"? Har dere noen bra dekk/felger dere kan anbefale? Standard på bilen (hentet fra Vianor): Innpress: 38.00 PCD: 4/100.0 Dekk: 185/65R15 Størrelse: 6.5 x 15 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg bruker jo bilen bare som bruksbil, og det er sjelden jeg kjører med noe annet enn en bag eller to baki, så kan jeg kjøpe dekk beregnet til vanlig personbil? Nei, selv om du aldri utnytter den tillatte nyttelasten, så MÅ likevel dekkene tåle bilens maksimale tillatte akselvekter... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg bruker jo bilen bare som bruksbil, og det er sjelden jeg kjører med noe annet enn en bag eller to baki, så kan jeg kjøpe dekk beregnet til vanlig personbil? Nei, selv om du aldri utnytter den tillatte nyttelasten, så MÅ likevel dekkene tåle bilens maksimale tillatte akselvekter... Nyttelsten er jo ikke kjempestor. Om jeg ikke husker helt feil så er det 500 kg. Jeg vil tro det er det samme på personbilutgaven som levers med andre dekk? Hva er egentlig forskjellen på dekktypene? Hvilke støyer mest? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg bruker jo bilen bare som bruksbil, og det er sjelden jeg kjører med noe annet enn en bag eller to baki, så kan jeg kjøpe dekk beregnet til vanlig personbil? Nei, selv om du aldri utnytter den tillatte nyttelasten, så MÅ likevel dekkene tåle bilens maksimale tillatte akselvekter... Nyttelsten er jo ikke kjempestor. Om jeg ikke husker helt feil så er det 500 kg. Jeg vil tro det er det samme på personbilutgaven som levers med andre dekk? Hva er egentlig forskjellen på dekktypene? Hvilke støyer mest? Varebildekket har sannsynligvis flere lag og tåler dermed høyere lufttrykk og belastning. Hva som støyer mest kommer mest an på mønsteret, og jeg tror ikke det er noe klart skille på dekktype her.. Om et "personbildekk" har samme eller bedre belastningskode enn det står i vognkortet ditt er det ikke noe i veien for å bruke det... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Varebildekket har sannsynligvis flere lag og tåler dermed høyere lufttrykk og belastning. Hva som støyer mest kommer mest an på mønsteret, og jeg tror ikke det er noe klart skille på dekktype her.. Om et "personbildekk" har samme eller bedre belastningskode enn det står i vognkortet ditt er det ikke noe i veien for å bruke det... Okei, så jeg må følge det som står i vognkortet? Hvordan er prisforskjellen mellom varebil dekk g personbildekk da? Sjekkes dekk i/på kontroll? Lenke til kommentar
Leomax Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Sansynligvis står det i ditt vognkort at dekkdimensjonen din er 185/65R15 og på samme linje bakom står det <under> Min.LI 85. Min.LI = load index eller vektmerking, hva som er nedre grense for hver hjul av belastning i kg tåler/bærer. 85 = 515kg x 4 = 2060kg det er dette som er krav til hva bilens dekk skal bære av kg. Med å bruke 185/65R15 dekk tåler disse 88 som er det samme som 560kg som igjen betyr at disse dekkene tåler en vekt på 2240kg. Har mine tvil at 186/65R15 er varebildekk hadde det vært varebildekk ville det stått 185/65R15C. Det du trenger å forholde deg til er at rulleomkrets på dine nye dekk ikke endrer rulleomkretsen din med eller mindre (+/-) enn 5% av dekkdimensjon som står i vognkort samt at Min.LI ikke kommer under det som står i vognkort. Etter det jeg ser siden du tenker på å gå opp i dimensjon har du et hav av valgmuligheter. Du trenger altså ikke bruke varebildekk. Forskjell på person og varebildekk er at varebildekk består av hvoedsaklig av flere lag. 1 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Okei. I vognkortet står det: Min. Load Index (ev. PR)/min.hastighet: 85Q(?) Standard dekkdimensjon foran og bak: 185/65R15 Standard felg: 5,50 Tillatt totalvekt: 1860 kg Egenvekt med fører: 1365 kg Tillatt nyttelast inklusive vekt av passasjerer: 495 kg Slik jeg da forstår det kan jeg bruke vanlige personbildekk? Lenke til kommentar
Leomax Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Glemte å si at bokstaven bak Load Index tallet er kravet til hastighets bilen er typegodkjent med. Q = maks hastighet 160 km/t R = maks hastighet 170 km/t S = maks hastighet 180 km/t T = maks hastighet 190 km/t U = maks hastighet 200 km/t H = maks hastighet 210 km/t V = maks hastighet 240 km/t W = maks hastighet 270 km/t Y = maks hastighet 300 km/t Z = hastigheter over 240 km/t Dette må man være påpasselig og overholde i værtfall på sommerdekk for bruk av vinterdekk i vinter sesongen gir loven dispensasjon for bruk av ned til Q merket dekk. Så lenge du holder deg over load Index 85 og over hastighet Q samt at du holder deg innen for overnevnte +/- 5% på rulleomkrets jamf dimensjon nevnt i vognkort så kan du bruke personbildekk JA og kjører lovlig. Da har du et hav av muligheter å velge mellom i dekk og dimensjoner. Pass på at du kjøper felg da som er godkjent til aktuelle bil. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Takk for all hjelpen. Forsto litt mer nå av alle tallene og bokstavene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå