Gå til innhold

duo eller quad?


Urge85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fint om du oppgir kilde for teksten du limer inn. Internett er fullt av mer eller mindre halvseriøs ranting.

 

Jeg tror uansett dem som liker å bygge seg Hi-End PC-er og bruker mye penger på dette, neppe beholder alle delene i en PC så lenge som to år. Ikke jeg i hvertfall. Antagelig om et år kjøper jeg meg sikkert ny quad 45nm 3. genereasjon eller noe sikt. Forhåpentligvis har det kommet ut noe som klarer bruke mer enn 2 kjerner innen den tid?

 

Nå skal jeg bytte ut min [email protected] med en E8500 som jeg vet garantert klarer 4Ghz eller mer. Regner med greit ytelseshopp i de fleste spill, uansett en mye kjøligere CPU. Quads blir mye varmere, og dobbel "peisvarme" er ingen tjent med.

 

Og jeg gidder ikke gå inn å rote med affinity o.l. etter at jeg har startet et spill. Kan det ikke settes på forhånd kan det være det samme...

 

Du bør greie 4GHz stabilt på E8500, men ikke forvent noen gode temperaturer dersom du går for maksklokk. 4GHz stabilt med lavest mulig driftspenning er hva du bør gå for imo. Om det er verd å bytte prosessor får du se selv. Det er neppe særlig stor praktisk forskjell mellom disse to til vanlig bruk. Har du slik 105W TDP på din Q6600 eller er det 95W?

Lenke til kommentar
Ser litt på en 8400 å 8500 er eneste forskjellen 160 mhz?

 

 

har en 6850 nå, men skal selge den for å kjøpe ny prosessor, å passer den prosessorn på min abit ip35 pro?

 

 

Takk for svar :)

 

Hovedforskjellen er at E8400 har 9 som multiplikator mens E8500 har 9.5. På standard FSB-hastighet utgjør dette 160 MHz. Etter hvert som du øker FSB utgjør .5 multiplikator en større forskjell 200+ MHz. Det er ikke stor forskjell på de to modellene, men det er å regne som en fordel å nå høyest mulig muliplikator for å nå høy klokkehastighet med lavest mulig FSB = mer stabilitet og mindre varme.

 

Det er marginale forskjeller på din prosessor og E8-serien så det vil være små forskjeller etter en oppgradering, men det er jo ikke store summer det er snakk om så jeg vil ikke fraråde det heller dersom du ikke har trang økonomi og du får solgt eller finner et bruksområde for din nåværende prosessor. Egentlig er det mer snakk om en sidegrade enn en upgrade. Du vil nok nå litt høyere overklokkingsresulater med en E8400/E8500, men det er ikke forskjeller som natt og dag verken når det kommer til maksklokke eller ytelse.

 

Kanskje smartere om du legger av penger til neste generasjon prosessorer fremfor å bytte en allerede god prosessor. Det ventes ny sokkel mot slutten av året.

Lenke til kommentar

Man skal multitaske ganske heftig for at man skal merke forskjell mellom dual og quad core CPU tror jeg. Dessuten har man en Core 2 prosessor på over 3.0 Ghz, så vil nok skjermkortet uansett være flaskehalsen i spill. Så selv om 4.0 Ghz høres fristende ut, så merker du nok ikke forskjellen uansett...

Lenke til kommentar
Du bør greie 4GHz stabilt på E8500, men ikke forvent noen gode temperaturer dersom du går for maksklokk. 4GHz stabilt med lavest mulig driftspenning er hva du bør gå for imo. Om det er verd å bytte prosessor får du se selv. Det er neppe særlig stor praktisk forskjell mellom disse to til vanlig bruk. Har du slik 105W TDP på din Q6600 eller er det 95W?

Q6600 B3 steppingen er 110w såvidt jeg vet.

 

Kjører E8500 min på 4,2 nå. Ulempen er at jeg kun har DDR2 800Mhz RAM som ikke liker seg på 850-900Mhz, og man kan ikke kjøre lavere divider enn 1:2 mellom minne og FSB, så da blir det 1760Mhz fsb, mens minnet må gå på 880Mhz med masse spenning og slakke timings. Bør få med noe 1000Mhz eller bedre minne så er det problemet ute av verden.

 

Noen greie 2x2GB sett å anbefale forresten??

Lenke til kommentar

Du bør nok ha noe nytt minne da om du ikke kan si deg fornøyd med 9,5*400-410-420. Vil vel si at du kjører 1:1 nå. Blir jo litt å presse minnet ja.

 

Jeg vil anbefale at du prøver 9,5*410 og minnet på 1:1 = 410*2 = 820 MHz

Strengt tatt ikke store forskjeller mellom 3890 MHz og 4200, kan være du kan sette ned Vcore et lite hakk og. Om du prøver denne innstillingne kan du jo se om du blir fornøyd.

 

Hvilken instilling har du nå? (Multiplikator, FSB osv, spenninger, osv)

 

Jeg har to sett av disse i min maskin:

http://www.memoryc.com/computermemory/ddr2...0pc28000pq.html

 

 

EDIT: Antar du kjører 440x9,5, men hva har du i Vcore? Om det er 440 FSB du kjører nå så prøv å sette denne til 410 og vanlige innstillinger (timings og spenninger på minnet). Du vil miste 300 MHz men det er strengt tatt bare merkbart i benchmarks og ikke i praktisk bruk.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Du bør nok ha noe nytt minne da om du ikke kan si deg fornøyd med 9,5*400-410-420. Vil vel si at du kjører 1:1 nå. Blir jo litt å presse minnet ja.

 

Jeg vil anbefale at du prøver 9,5*410 og minnet på 1:1 = 410*2 = 820 MHz

Strengt tatt ikke store forskjeller mellom 3890 MHz og 4200, kan være du kan sette ned Vcore et lite hakk og. Om du prøver denne innstillingne kan du jo se om du blir fornøyd.

 

Hvilken instilling har du nå? (Multiplikator, FSB osv, spenninger, osv)

 

Jeg har to sett av disse i min maskin:

http://www.memoryc.com/computermemory/ddr2...0pc28000pq.html

 

 

EDIT: Antar du kjører 440x9,5, men hva har du i Vcore? Om det er 440 FSB du kjører nå så prøv å sette denne til 410 og vanlige innstillinger (timings og spenninger på minnet). Du vil miste 300 MHz men det er strengt tatt bare merkbart i benchmarks og ikke i praktisk bruk.

Ja, det er vel "1:1" det kalles ja.

Kjører CPU på 1.400v i BIOS (dvs 1,36v idle og 1,32v under load i følge CPU-Z). Minnet går på 6-6-6-18 timings og 2,2v, mot notmalt 5-5-5-15 1,8v. På 410 FSB kan jeg nok sette timings ned til 5-5-5-15. Ca 4Ghz er sikkert mer enn greit nok. Evt kan jeg heller bytte hovedkort og minne til X48 og DDR3 senere en gang og da evt leke mer med overklokking.

 

Det fine er at prosessoren ikke blir så varm, idle (rett etter boot) er temp på hver kjerne "nær kroppstempereatur", under full PRime95 et sted mellom 60-65. Dette er hva min gamle Quad hadde som temp rett etter boot til sammenligning. (Med Nochtua UH12 kjøler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...