Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tlibygg til gammel enebolig

Anbefalte innlegg

Har sett på endel gode innlegg her og prøver derfor å få litt hjelp av dere for et tilbygg vi skal lage til eneboligen. Tilbygget skal være på 3 etasjer, pga skrånende tomt vil man se etasjer fra den ene siden.

1. Kan naboene sette en stopper for utbygningen? HVa er kriteriene for at de kan stoppe oss?

2. Jeg ønsker en moderne tilbygg og ønsker de nye løsningen også i den gamle delen. HVordan kan vi på en best mulig måte integrere disse to delen. Spesielt elektrisk og data anlegget.

- Felles teknisk rom

- IP kabling

- Alarm

- Intercom

- Oppvarmning, luftkondisjonering etc

- Kabelføringer

3. Finnes det løsninger som gjør at man slipper å "måke" bort snøen i vinter :hmm: ? Da teker jeg ikke den typen som lager to striper i veien.

Alle tanker og ideer mottas med stor takk.

/T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal svare litt på det elektriske jeg.

Her finnes det uhyre mye utstyr, så det må spesifiseres nærmere hva som vil trenges. er en rekke trådløse systemer på markedet på lys og varmestyring som er svært gunstig til slik der du også skal ha den gamle delen i samme standard. Men noe mer kostbart enn tradisjonelt trådstyrt system.

Innen alarm ville jeg også ha valgt trådløst, ledninger er ikke pent. Her finnes det en rekke produkter med tyveri og brann som er godkjent av FG.

I forhold til data er det jo også kommet langt på det trådløse, men om du ikke godtar det og vil ha et kablet system, så ja da kommer vi over til kabelføringer.

Nye kabelføringer i gammelt hus blir jo i utgangspunktet lagt åpent. Når jeg legger åpent anlegg, så bruker jeg å se etter muligheter til å gå i skap, eller lignende i rommet eller nærliggende rom, og eventuelt loft eller kjellere. Dette bør avtales med elektrikeren, da ikke alle legger sjela si i å få det penest mulig. Skal alt bli skjult, så må antageligvis noe panel tas ned osv, dette blir jo et pris spørsmål.

Skal det gjøres noen større utbedringer i den eksisterende delen, og nybygget krever flere kurser, så ville jeg vurdere å legge en stigerkabel, og et eget under skap i tilbygget. I og med att påbygget er i hele husets høyde vil det jo sannsynligvis være mulig å legge en ganske nøytral stigeleder på loft, kjeller, ute eller et annet sjenerende sted.

Tips til trådløse styringsystemer som du kan spørre din elektriker etter er:

Moeller sitt x-comfort.

Dette kan styre lys (dimming, av og på, flere rom fra en bryter, fjernkontroll, alt av eller på bryter og forskjellige scenarioer) Dette systemet kan også styre varme, alt fra enkelt med rom termostater, til mer avansert med føler som tilpasser oppvarmingen etter forandringer i utetemperatur. du vil da ha en lcd skjerm innfelt i veggen hvor du kan lese og styre alt. kan også styres fra mobilen.

Et annet system er elko wireless. dette er kun lys styring med dimmere og av og på brytere. ganske enkelt system, og en del rimligere en moeller sitt system.

Elko kommer også med et nytt system nå til sommeren som heter smarthouse. Dette vet jeg lite om enda.

Problemet her er att ikke alle elektrikerfirmaer tørr å selge disse produktene, fordi de ikke vet hva det er, og hvordan det fungerer. Så om praten med en gang blir vendt over på trådstyrt system, så hør heller med et annet firma. -for selv om komponentene koster mer, så er det mindre arbeid med montering, og da spares noe inn igjen der.

Det var i alle fall et lite innspill, som antageligvis ikke gjorde det noe enklere for deg :p

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen comsy, skal ha en elektriker på besøk allerede til torsdag. Skal diskutere dette med han.

Jeg la ut oppgdraget på anbudstorget.no og jammen var det mange som ringte. SKal ha en som skal grave imorgen.

Vet noen om regler angående tank for kloakk i hagen? Problemet er at tilbygget blir lavere enn resten av bygget og havner dermed UNDER kloakkavløpet. Fikk høre at det kanskje ikke er lov i Lørenskog der jeg bor.

Hva anbefaler dere som isolasjon i gulvet. Ønsker ikke at støy skal gå ned til underetasjen eller motsatt.

Er det best å la en entreprenør fikse alt eller er det bedre å skaffe tilbud på jobbene selv?

Takk for svar!

/T

Lenke til kommentar

Da har vi hatt arkitekten på besøk, tror selv at vi er nær en løsning. Det er planlagt to utleie enheter i kjeller + utebod. Jeg legger ved tegningene og håper noen kan hjelpe.

Jeg ønsker tilbakemelding på "designen" på huset både innvendig og utvendig. Jeg liker ikke den kantete løsningen ute, men sette stor pris på en u-formet terasse. Fasaden er valgt slik for å stjele minst mulig av solen for naboen.

Det jeg ønsker meg er et stor glassdør inn ti lstuen, men skjønner ikke hvordan vi skal få til det, ideer?

Jeg ønsker et rom som jeg kan bruke som hjemmekino gjerne med høy konefaktor slik at jeg kanskje kan ha den i stuen. Det må være den som er merket kontor eller den midtre stuen. Har dere noen ideer?

Hvordan mener dere at isoleringen skal være mellom vegg og gulv?

/T

Fasade_3.pdf

2Etasje_1.pdf

1Etasje_1.pdf

Kjeller_1.pdf

Lenke til kommentar

du kan også legge ut spørsmålene dine her;

http://www.hushjemhage.no/forum/

mange flinke folk der og

det er samtidig også masse nyttig info på det forumet, om bygging, vedlikehold osv.

siden er dog ikke så populær enda, men blir vel bedre etterhvert

når det gjelder hjemmekino spørsmål, er vel dette stedet du burde spørre om det på:

http://avforum.no/forum/

og hvis du går inn på dette under-forumet;

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/

finner du mange gærne folk som bygger seg kino hjemme, til flere hundre tusen kr. :p

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...