McMuffin Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Har en deal nå med en kar i Sverige om å kjøpe en laptop av ham. Dessverre vegrer han seg for å bruke postoppkrav, og vil at jeg betaler 50 % av kjøpssummen i forskudd, før han sender. Jeg har blitt lurt før, og vil nødig kaste tusenvis av kroner ut av vinduet, så lurer på hvilken måte som er best for begge parter? Har snakket med han på telefon og fått alle personopplysninger, men er fortsatt usikker. Dette er sikkert håpløst feilpostet, men takker på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
brukerenerslettet Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Kjøpte du den fra en sånn internett annonse greie? I hvertfall, finn.no har en løsning mot nettopp dette. (der pengene blir satt i en konto, og blir sendt når varen er motatt, så ingen av partene kan lure hverandre. Men sefølgelig koster det jo endel og) Tror det var noe sånt ihvertfall Sjekk om det er noen sånne løsninger der Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Når selger vegrer seg mot å sende oppkrav så ville eg ha litt betenkelegheiter med å betale på forskudd. Løysninga kan vere å tilbyd å betale frakta på forskudd slik at kostanden for sending ikkje blir noko problem om du "angrer" og henter ikkje pakken. Går han ikkje med på ei slik løysning så ville eg ikkje ha handla med fyren. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Oppkrav er ingen sikkerhet hverken for selger eller kjøper. Dette er det veldig mange som har misforstått. Det er ingen sikkerhet for kjøper pga man IKKE får åpnet pakken el før man har betalt. Posten er her selgers mann. De vil ikke og kan ikke ta stilling til om man ikke har fått det man har betalt for. Posten garanterer at sendingen ikke blir utlevert før den er betalt for. Oppkrav er en forholdsvis dårlig løsning for selger også pga man kan få pakken i retur. Det koster både tid og penger og kan ha ødelagt salget totalt. Og de finn.no greiene holder jeg meg langt unna, bare mange muligheter for konflikter og tull og tøys som kan ta lang tid. Alt i alt, skal man kjøpe noe av en annen og ikke har mulighet til et personlig møte så finnes det ingen sikker løsning. Dersom ingen av partene kan bevise en tidligere salgshistorikk som er positiv må evt en av partene strekke seg litt. Endret 10. februar 2008 av Panter Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Hmmm. Lurer på om jeg skal gå for Jankee's løsning og kun gi ham et lite forskudd og så ordne resten via postoppkrav. Takker for svar Flere synspunkter? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Hmmm. Lurer på om jeg skal gå for Jankee's løsning og kun gi ham et lite forskudd og så ordne resten via postoppkrav. Takker for svar Ja, det er ikke en uvanlig løsning det. Men husk, dersom han vil lure deg så gjør han det like lett på denne måten også. I tillegg vil du ha tapt enda mere penger pga oppkravsgebyr ol. Men jeg vil ikke fraråde deg det, man må ha som utgangspunkt at man skal kunne stole på folk. Man vet jo kontonummer til den man betaler til og da har politet noe å gå etter, om de har ressurser da, ihvertfall ved norsk konto. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 11. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2008 Ja, jeg har jo fullt navn, adresse og kontonr, selv om det er svensk... Noen som vet om det finnes en løsning med bud? At kjøper mottar PC-en, sjekker innholdet, betaler, og budet leverer penger til selger? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Noen som vet om det finnes en løsning med bud? At kjøper mottar PC-en, sjekker innholdet, betaler, og budet leverer penger til selger? PayEx Betalingsgaranti, brukes av finn.no og qxl.no Be han legge den ut på førstnevnte og så kjør salget gjennom det. Men personlig ville jeg ikke rørt i det opplegget med ildtang om jeg var selger. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 50% forskudd er OFTE svindel! ALdri aldri aldri gjennomfør det her, uten å bruke betalingsgarantien via finn.no osv. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 50% forskudd er OFTE svindel! ALdri aldri aldri gjennomfør det her, uten å bruke betalingsgarantien via finn.no osv. Og hva er ditt belegg for å påstå det? Å lure kjøper til å tro det ikke er svindel forbi selger "bare" skal ha halve summen? Jeg sender aldri i oppkrav uten viss delbetaling på forhånd. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Mitt belegg for det er at mange av de store svindelsakene via finn.no som har kommet ut i media siste årene har vært "betal 50% forskudd". Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) Ser ut som den Payexmetoden kan bli vanskelig her: "Selgere må enten ha bankkonto i norsk bank eller PayEx-konto." og "..denne tjenesten er kun ment for bruk i Norge." I tillegg så vil det så klart være vanskeligere å få løst en svindelsak som går over landegrensene. MÅ du kjøpe akkurat denne pcen fra Sverige da? Endret 11. februar 2008 av Panter Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 12. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2008 Det er en skamgod pris Men virker det for godt til å være sant er det vel som oftest det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå