Gå til innhold

Fått låne Canon T70 av Bestefar

Anbefalte innlegg

Fått låne Canon T70 av bestefar, og siden jeg bare har holdt på med digitalt så har jeg noen spørsmål. Først av alt hvordan er kvaliteten på kamra ? Av objektiver har jeg fått med kit-objektivet FD 35-70mm f/3,5-4,5 og et objektiv som lå i en tokina "skinnpose" men forran i enden sto det Kalimar Automatic 80-200mm f/4,5 (skifter brennvidde med å flytte en sylinder opp og ned på selve objektivet) Er noe av dette noe å rope hurra for eller er det bare helt gjennomsnittlige objektiver ? Til slutt fulgte det med 2 Hoya filtere og en Vivitar telekonverter som var merket med 2x-4. Betyr dette at den kan brukes som både 2x og 4x konverter ?

Det siste jeg da lurte på var forslag til film. Det jeg gjerne vil ha er en s/h film som gir en litt røff look på bildene? er Kodak tri-x og anbefale da eller finne det andre gode alternativer. Vil også ha en film som har litt 60-tall feeling på fargene og til en slutt en film med skikkelig trøkk i fargene?

På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Er ikke så godt inne i manuell canon, men kan svare på de tingene jeg vet..

Objektivene fungerer sikkert greit, men er verken lyssterke eller av spesielt høy kvalitet. Hvis du synes dette er gøy, vil du nok ha stor glede av å spandere på deg en 50mm fra ebay eller keh, som garantert vil gi deg høyere optisk kvalitet og lysstyrke opp til f1.2 burde være tilgjengelig til en overkommelig penge.

Telekonverteren er nok en 2x konverter med typebetegnelse 4.

Hvis du vil ha kornete og "skitne" bilder kan du godt prøve enda raskere film, neopan 1600, delta 3200 eller liknende, men tri-x er også en suveren film. Synes vanlig fuji superia 200 gir fine 70-tallsfarger med såpass gamle objektiver, for mer smell er velvia og ektachrome bra.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Telekonverteren er nok en 2x konverter med typebetegnelse 4.

Hva betyr det at den har typebetegnelse 4

Legger ved et linker til bilder som illustrerer hva jeg er ute etter når det gjelder film !

60 talls farger

svart/hvit

så tar gjerne i mot tips når det gjelder valg av film?

Fortsatt nysgjerrig på litt info ang kamra ?

Endret av Kvartermester
Lenke til kommentar

Canon T70 er et av de siste kameraene de lanserte før de kom med EOS systemet.

Wikipedia har litt info her: http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_T70

Du finner en manual her: http://www.canonfd.com/pdf/t70.pdf

Mer info her: http://www.mir.com.my/rb/photography/compa.../t70/index1.htm

Du bør prøve å få tak i en pent brukt 50mm f/1.8; det vil nok hjelpe en god del på bildekvaliteten.

Tom

Lenke til kommentar
[...]Til slutt fulgte det med [...] en Vivitar telekonverter som var merket med 2x-4. Betyr dette at den kan brukes som både 2x og 4x konverter ?

[...]

Nei, den er nok fast 2x. "-4" kan bety at den har 4 elementer. (Gode telekonvertere har ofte 7, har jeg hørt.)

For øvrig var T70 sånn noenlunde midt på treet i forhold til Canons speilreflekskameraer fra samme periode. I T-serien var T90 best, mens T50 og T60 var enklere/dårligere. T80 hadde autofokus (med AC-objektiver - tregt!), men gav fotografen mye dårligere kontroll over eksponeringen enn T70, så T70 er mer brukbart for "seriøs" fotografering.

Lenke til kommentar
[...]Til slutt fulgte det med [...] en Vivitar telekonverter som var merket med 2x-4. Betyr dette at den kan brukes som både 2x og 4x konverter ?

[...]

så T70 er mer brukbart for "seriøs" fotografering.

det hørtes jo bra ut..blir gøy å eksprimentere litt med analogt når jeg er vant med dslr..

Et nytt spørsmål jeg har er: Analog film har jo en fast satt iso på filmen f.eks 400. Men også på kamra går det jo ann å stille iso..hvordan stilles disse i forhold til hverandre? Stiller man isoen på kamra til 400 når filmen har iso:400 ? Hva skjer hvis man stiller isoen på kamra lavere enn iso-verdien på filmen? Hva skjer hvis man gjør motsatt?

Lenke til kommentar
[...]Stiller man isoen på kamra til 400 når filmen har iso:400 ? Hva skjer hvis man stiller isoen på kamra lavere enn iso-verdien på filmen? Hva skjer hvis man gjør motsatt?

Vanligvis stiller man kameraet til samme verdi som filmen. Hvis kameraet stilles lavere enn filmen, blir bildet som regel overeksponert. Hvis det stilles høyere, får du som regel undereksponering. Dette kan utnyttes til eksponeringskompensasjon på kameraer som mangler egen kontroll for dette. (Ofte er denne metoden beskrevet i instruksjonsboken for kameraer det kan være aktuelt for.)

Et annet unntakstilfelle er når man "presser" filmen, som regel til større følsomhet. Enkelte filmer for ISO 400 kan presses til f.eks. ISO 800. Filmen må da fremkalles spesielt, noe som er dyrere og ikke utføres av alle som fremkaller.

Dias-filmen Fuji Velvia er nominelt ratet til ISO 50, men noen fotografer mener resultatet blir bedre om man rater den til ISO 40 eller 32. Det har noe med måten ISO-ratingen måles på, og hvor representativ denne metoden er i forhold til "real life".

Lenke til kommentar
Et annet unntakstilfelle er når man "presser" filmen, som regel til større følsomhet. Enkelte filmer for ISO 400 kan presses til f.eks. ISO 800. Filmen må da fremkalles spesielt, noe som er dyrere og ikke utføres av alle som fremkaller.

Hvordan presser man filmen? og hvordan regner man ut hvor mye filmen er "presset"?

Lenke til kommentar
Hvordan presser man filmen? og hvordan regner man ut hvor mye filmen er "presset"?

Film presses enkelt og greit med at filmen ligger lenger i framkallingvesken enn den tiden som brukes for normal fremkalling. Dette finnes tabeller for hvor lenge film skal framkalles hvis du presser den et gitt mengde trinn. Det er primært tradisjonelle sølvoxid svarthvitfilmer som kan presses, og noen filmer er mer egnet enn andre til pressing (enkelte (feks. Fortepan 400) kan ikke presses i det hele tatt uten at det blir skjærings). Pressing endrer kontrastkurven i filmen noe som gir en mer rocka look, som kan være effektivt hvis man ønsker den effekten, korn kommer også bedre fram.

Lenke til kommentar

Du har egentlig fått svar på det du trenger å vite, men vil gjenta rådet om å kjøpe noe god fastoptikk, først en 50mm. Canons FD-fatning er som kjent lite kompatibel med moderne modeller, så objektiver med den fatningen kan kjøpes for en billig penge.

Takumar var og er et billig merke. Det finnes ikke på det norske markedet lenger, siden så rimelige objektiver ikke har så stor interesse for kjøpesterke nordmenn. Telekonverteren kan du egentlig bare kaste, eller gi til Fretex.

Håper du får en lykkelig fremtid med din analoge Canon.

Ps: Takumar hadde vistnok god fastoptikk, så jeg skal ikke si med sikkerhet at det er en dårlig zoom. Det ser du jo selv etter første fremkalling, så det er bare til å skyte i vei.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Takumar var og er et billig merke. Det finnes ikke på det norske markedet lenger, siden så rimelige objektiver ikke har så stor interesse for kjøpesterke nordmenn. Telekonverteren kan du egentlig bare kaste, eller gi til Fretex.

Her surer du vl litt PM, pentax Takumar er jo blant de beste objektivene noen gang laget, du mente vel Kalimar?

Lenke til kommentar

Her surer du vl litt PM, pentax Takumar er jo blant de beste objektivene noen gang laget, du mente vel Kalimar?

Oj, naturligvis mener jeg det. Glemte i farten at Takumar var merkevarenavnet til Pentax flotte optikk før i tiden. Det har jeg jo selv skrevet mange ganger her på forumet, så det er nok en grov forglemmelse fra min side.

Beklager hvis noen har kastet sine Takumar-objektiver i bosset etter å ha lest min post, he he. Jeg ble nok litt forvirret av at tråden handler om Canon T70. Jeg tror neppe FD er kompatibelt med PK, men jeg kan jo ta feil på det punktet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...