Gå til innhold

Hvor gammel mat spiser dere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Melk som er gått ut på best før datoen kan brukes til matlaging en stund etter datoen. Som sagt tidligere, så lenge det ser, lukter og smaker greit så går det bra. Det og drikke det "rått" derimot vet jeg ikke så mye om da jeg drikker veldig lite vanlig melk. Kjøtt varer ikke så lenge da det tross alt er deler av et døtt dyr og råtner mye fortere enn andre matvarer.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er dårlig å spise mat som er gått ut på "best før"- datoen, bortsett fra melk. Yoghurt holder også over datoen, hvertfall i lukket pakning! Dette er vel p.g.a. bakteriene det inneholder.

Jeg for min del, spiser veldig ofte mat som har gått en dag eller to over datoen, da grunnet kiwibutikkens garanti på utgåtte varer :p

Lenke til kommentar

Jeg er vel egentlig ikke så skeptisk til noe som helst, unntatt ting som kokt skinke og hamburgerrygg. Hvis det står en pakke kokt skinke i skapet som har vært åpnet en stund lukter jeg alltid 2 ganger for å være sikker.

Melk kan godt drikkes noen dager over tida, så lenge at den ikke er sur eller klumpete.

Yoghurt kan jeg spise opptil 2 uker etter at den går ut på dato, så lenge den ikke er grønn.

Skjønner meg heller ikke på folk som kaster bananen fordi den har en liten svart flekk. Den flekken er egentlig ganske god, og den er helt ufarlig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da har jeg nettopp spist gryterett med kjøttdeig som gikk ut på dato for 12 dager siden. Den så grei ut, luktet ikke lem og smakte bra. Bortsett fra noen plaseboeffekter som lett kvalme når jeg tenker over ting som kan ha skjedd med kjøttet, så har det gått bra. Så da blir det bare å se om kroppen reagerer i morgen ;-)

Oppdatering: Etter 12 timer er kroppen fortsatt i god form. Dette ser ut til å gå bra :thumbup:

Endret av CheeseSucker
Lenke til kommentar
...det har staatt i noen timer med lite innhold :/ Ender ofte opp med at jeg tar glasset halvfult med melk fra en nyaapnet kartong, heller i skvetten fra den nesten tomme kartongen, og fyller opp resten...

Ødelegge frisk melk med en slant sur? Melk er så billig i Norge at dette høres mer ut som en tvangstanke for meg..

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

jeg hopper lett over middag som har stått fra i går uten noe slags innpakning, helst i et kjøleskap. Men om melken smaker bra selv 2-3 dager etter den har gått ut så er det ikke noe i veien med den...

Det dannes ikke i nærheten av nok bakterier på ett døgn i romtemperatur om man har stekt kylling og ris i en panne.

Men melk ett døgn i 22 grader derimot. Jeg hadde vært skeptisk.

Lenke til kommentar

Minner meg om den gangen jeg fant en halvfull pakke med kokt skinke bakerst i kjøleskapet. Storfornøyd smurte jeg meg et par skiver, skikkelig gode var de og. Når jeg skulle hente meg mer, så jeg at skinka var kastet. WTF? Kaste halvfull pakke med skinke tenkte jeg. Jeg spurte mamma om hvem som hadde gjort denne forferdelige ugjerningen. Da lo hun godt, og fortalte at skinka var gått ut på dato for over 2 måneder siden.

Men ikke nok med det. De hadde gitt litt skinke til katta, som noe skeptisk hadde konsumert en bit, før den kastet opp over kjøkkengulvet.

Merkelig nok ble ikke jeg dårlig, men jeg likte ikke tanken på hva som lå og ulmet inni magesekken min. :ohmy:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg kan godt drikke melk og spise mat som er godt over dato. Spiser også middagsrester så lenge det er blitt lagret kjølig, no problem!

Lenke til kommentar

Mat som stikker av når jeg lukker opp kjøleskapet holder jeg meg unna.

Kjøttpålegg spiser jeg ikke etter utløpsdato(Det får brutterns hund), mens mat jeg steker, koker eller varmer på andre måter er alt som lukter og ser greit ut OK uansett datomerking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...