ahpadt Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Det eneste jeg er konsekvent på når det gjelder mat og holdbarhet er at jeg aldri spiser kokt ris fra dagen før eller eldre. Dette pga sinnsykt strengt reglement på en institusjon jeg jobbet på for mange år siden. Kokt ris utvikler visstnok hyperskadelige bakterier i en helv...fart. Jeg har spist 3-4 dager gammel ris i mange år og har aldri hatt noen problemer med det. Den beste stekte risen lager man jo med risen fra dagen før/et par dager før. Endret 13. februar 2008 av ahpadt Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Middagen kan jeg godt spise 2-5 dager etter, men det kommer jo ann på hva det er, og hvordan det ser ut/lukter etterpå Hvis det er 1 dag til melka går ut, så drikker jeg den ikke. Skal helst være noen dager til den går ut. Melka holder seg ofte flere dager etter holdbarhetsdato. Det er utrolig strengt med slike datoer, så de sørger alltid for at holdbarhetsdatoen er noen dager for lite enn for mye. Melk er også noe du ikke svelger mye av hvis den er dårlig. Gammel melk merker man fort! Endret 13. februar 2008 av Abigor Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det eneste jeg er konsekvent på når det gjelder mat og holdbarhet er at jeg aldri spiser kokt ris fra dagen før eller eldre. Dette pga sinnsykt strengt reglement på en institusjon jeg jobbet på for mange år siden. Kokt ris utvikler visstnok hyperskadelige bakterier i en helv...fart. Jeg har spist 3-4 dager gammel ris i mange år og har aldri hatt noen problemer med det. Den beste stekte risen lager man jo med risen fra dagen før/et par dager før. Jepp. Det samme gjorde jeg, inntil den dagen institusjonskjøkkenet innførte denne regelen. Har aldri blitt syk av gammel ris jeg heller, men better safe than sorry. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Mjølk kan godt drikkast ei veke over datoen dersom den ikkje luktar noko spesielt. Og sånne surmjølkprodukt som til dømes yoghurt et eg sjølv om den er over ei veke over datoen. Drikk og fleire år gamal brus som eg får med bestemor mi Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Har ikke opplevd melk som har gaatt ut paa dato her i huset, men jeg styrer helst unna de melkekartongene der det bare er igjen litt, kjenner det paa smaken om kartongen har vaert aapnet og det har staatt i noen timer med lite innhold :/ Ender ofte opp med at jeg tar glasset halvfult med melk fra en nyaapnet kartong, heller i skvetten fra den nesten tomme kartongen, og fyller opp resten. Savner kald melk rett ifra tanken Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det varierer vel litt med meg. Å spise woken fra kvelden før er bare digg, men alt av melkeprodukter er jeg skeptisk til også et par dager før det går ut. Kylling er jeg også ganske så skeptisk til, men temmelig lett å lukte dårlig kylling, så det går vel bra. Ellers så har jeg ved flere anledninger spist kjøtt som er godt over dato, men det har da vært fryst siden seinest dagen etter utløpsdato. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Om en burde spise det kommer helt an på hvordan en har behandlet maten i forkant. Kjøl ned maten kjappt om du har tenkt å spise restene av kyllinggryten neste dag. Bakterier formerer seg hurtig i romtemp. Sett den på verandaen el. før du setter den i kjøleskapet. Det er ikke nødvendigvis tanken på litt ekstra bakterier som avskrekker meg fra å spise mat over datoen. Ofte er det en liten bismak på slikt og det synes jeg er ufyselig. Kan ikke nyte noe som ikke smaker som det skal. Derimot har jeg ved et par anledninger spist loff med litt mugg på. Om en så virkelig nøye etter kunne en se et par bittesmå grønne flekker her og der. Fikk ikke vondt i magen eller noe annet av et par biter, følte meg heller ikke dårlig i etterkant. Smaken var derimot ganske ekkel, nesten litt jordsmak/lukt. Hørte om et ektepar som døde av å spise ørret som hadde stått i en bøtte i en bil et par dager. De døde av forgiftning fra jordbakterier. Dette er det jo sikkert flere årsaker til. Dårlig oppvarming og ugunstig lagring i bakterierike omgivelser er vel hovedårsakene. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg drikker til nød melk som går ut på dato samme dag. Aldri hvis den har gått over. Har sett folk drikke melk med utgått dato. Stor munnfull rett fra kartongen. Og alt kom ut igjen over kjøkkenvasken 2 sekunder senere. :!: Jeg spiser ikke middagsrester med mindre de er fra samme dag. Men det er vel mest fordi jeg ikke synes det er godt.. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg jobbet på SFO for en tid tilbake, og der fikk jeg ungene til å drikke den gamle melken først. Så fremt kartongen ikke har vært åpnet kan den fint ha gått opptil 4/5 dager over datoen. Men melk som har vært åpnet luker jeg alltid på, og er jeg fortsatt usikker heller jeg litt ut i vasken. Ser den fin ut da, er det bare å drikke. 1 Lenke til kommentar
Avaldia Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg har ikke noe problem med å spise gammel mat. Er den mugla og jævlig, er det ikke så gøy, men er man sulten, spiser man alt. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg skal være ekstremt sulten for å spise muggen mat, heh.. Tips til alle: bruk tungen til å sjekke maten; setter du tungen bortpå maten, og det stikker kan du med trygghet kaste den. Bruk nesen også; lukter det lem, kast det.. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg har drukket masse melk som var gått ut på dato for 14 dager siden. Så lenge det har stått kaldt hele tiden, lukter godt, smaker godt og ser godt ut skal det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Fjorten dager over synes jeg kanskje er i drøyeste laget. Men som du sier; så lenge det lukter og ser grei ut og ikke smaker lem, så er det forsåvidt greit. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Folk spiser ikke middagsmaten fra i går? Får da være måte på til forsiktighet! Setter man maten i kjøleskapet når man ikke skal ha mer holder den seg fint i et par dager. Når jeg lager lasagne lager jeg en stor porsjon som står i forma og da har jeg middag i tre dager. Har aldri blitt syk av mat(som jeg vet om) og det er ikke verre enn at man blir sittende på ramma en stund, så lenge det ikke er ekstreme tilfeller. Lenke til kommentar
Ryolitt Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Det kommer nok an på maten. Når det gjelder melk og juice klarer jeg ikkje spise det etter at det er utgått. Kjøtt som fenalår og fårepølse går fint så lenge tennene klarer å tygge og så lenge det ikke vokser noe i det... Lenke til kommentar
Nikko226 Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Middager kan jeg spise mange dager etterpå - melk er jeg nok litt mer forsiktig med... Lenke til kommentar
insider Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Jeg er slik at jeg ikke klarer og spise/drikke ting som har gått ut på dato. Men middagen fra dagen før er helt ok og varme opp igjen. 2 dager med samme mat (oppvarmet) går ikke tho. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Spiste da tomatsuppe som gikk ut på dato for et halvt år siden som var åpnet og lukket. Den hadde klart redusert smak men smakte greit. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Men det var sikkert en frysetørret pose med pulver? De holder stygglenge over datoen. Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Har lurt litt på det her. Hva som er reglene rundt bakterier osv. Melk kan jeg lukte på og drikke 2-3 dager etter at den har gått ut. I sta var jeg på kjøkkenet og en kyllingrett som hadde ligget i panna fra gårdagen så fristende ut, men var litt usikker på om det kunne være noe bakterier. Men tok sjansen og det gikk bra. Og så har man jo alle mulige produkter som har sånn "best før" markering, de regner jeg med at det ikke er noe skadelig å spise lang tid i etterkant, da det stort sett bare er litt mindre smak i krydder osv. Noen kokker som kan gi meg en liten guide på hva som er trygt å ha i seg? Oi, jeg er schizofren og luere jævlig på det der mange ganger jeg osgå men samtidig er det en læringsak. Jeg vet for eksempel at ting som er pakket inn, er i kjøleskapet eller fryseren holder lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå