monkey island Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Har lurt litt på det her. Hva som er reglene rundt bakterier osv. Melk kan jeg lukte på og drikke 2-3 dager etter at den har gått ut. I sta var jeg på kjøkkenet og en kyllingrett som hadde ligget i panna fra gårdagen så fristende ut, men var litt usikker på om det kunne være noe bakterier. Men tok sjansen og det gikk bra. Og så har man jo alle mulige produkter som har sånn "best før" markering, de regner jeg med at det ikke er noe skadelig å spise lang tid i etterkant, da det stort sett bare er litt mindre smak i krydder osv. Noen kokker som kan gi meg en liten guide på hva som er trygt å ha i seg? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Heh, må innrømme jeg humret litt da jeg leste at du var skeptisk til gårsdagens middagsmat Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Jeg holdte på å sprute ut det jeg drakk da jeg først leste at du drikker melk 2 - 3 dager etter det har gått ut, MEN at du var skeptisk for gårsdagens kylling XD. Lenke til kommentar
monkey island Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Det er jo ikke så sykt det da. Melk som står veldig kaldt kan ofte holde seg mye lengre. Lukt på den. Lukter den greit er den sikkert grei også. Mens kylling som har ligget i romtemperatur i ett døgn kan fort ha begynt å forråtningsprossessen. Det vil jeg iallfall tro. Vi trenger en kokk! 1 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 jeg hopper lett over middag som har stått fra i går uten noe slags innpakning, helst i et kjøleskap. Men om melken smaker bra selv 2-3 dager etter den har gått ut så er det ikke noe i veien med den... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Mat som du skal spare på bør/skal stå kaldt ja. Om det står ved romtemperatur kan bakterier dannes. Lenke til kommentar
kalli Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Lukter eller smaker det ikke noe annet enn det den gjorde før utløpsdatoen hadde gått ut, tror jeg ikke det er noe i veien ved å spise\drikke det. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg vil tro at en mikrobiolog har betydelig større problemer med å spise gammel mat enn "vi menn i gata" har. Så lenge det ser greit ut, og lukta ikke er skummel, så tar jeg sjansen. Siste kontrollinstans er smakssansen, og gir den klarsignal er det bare å svelge. =) Melk er et spesialtilfelle, for der har jeg brent meg nok ganger. Den havner rett i vasken om jeg er det minste usikker. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 haha.. gårsdagens kyllingmiddag ,,, er ikke alle som tåler en slik dose med bakterier trødd ned i magen.. , tror slikt faktisk er helsefarlig, husker jeg fikk se en film om akuratt dette på skolen en gang, om hvordan bakterier vokser i romtemp , 20mill bakterier på 6 timer har brent seg fast i hjernen min, bare tenkt deg når alle baktereiene formerer seg, antallet dobbler seg hver gang... Hvor mange timer stod maten din ute sa du Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 (endret) melk er noe jeg er utrolig skeptisk til. sjekker den alltid hvis den går ut på dato samme dag som jeg skal drikke den, funnet klumper så alt for mange ganger. egg kan spises 3 uker etter endt holdbarhets dato, holder seg like bra. Endret 11. februar 2008 av Sangesland Lenke til kommentar
toazty Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 egg holder i 6 mnd etter at de har kommet ut av høna.. (eller musa ? hehe.. måtte bare .. ) menne.. lurer på hvor lenge de står på kjølelager før de når butikkene.. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 haha.. gårsdagens kyllingmiddag ,,, er ikke alle som tåler en slik dose med bakterier trødd ned i magen.. , tror slikt faktisk er helsefarlig, husker jeg fikk se en film om akuratt dette på skolen en gang, om hvordan bakterier vokser i romtemp , 20mill bakterier på 6 timer har brent seg fast i hjernen min, bare tenkt deg når alle baktereiene formerer seg, antallet dobbler seg hver gang... Hvor mange timer stod maten din ute sa du Det kommer ann på hvor god hygiene det er på kjøkkenet, for eksempel benken eller bordet maten står på. Det er vel slik at det gror bakterier over alt, alltid, selv inni kroppen. Så at det er millioner av bakterier i maten er ikke alltid farlig, det er jo forskjell. Det enkleste er jo å lukte på maten og se om den ser unaturlig ut. Jeg lever med den innbilning at å få i seg litt uønska bakterier bare er bra - at det kan styrke immunforsvaret. Noen matvarer er lettere å lukte enn andre, melk merker man fort om den er dårlig eller ikke. Kanskje det ikke gjelder alt. 1 Lenke til kommentar
toazty Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 vanskeligare å finna ut om maten e dårlig eller ikkje med tilberedt mat ( kokt og stekt ) menne... godt at du ikkje blei dårlige i alle fall... Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 O jeg unnskylder jeg trodde maten hadde stått i kjøleskapet. Jeg drikker aldri melk etter utgangsdato og spiser heller ikke noe som har ligget i pannen hele natten (spesielt om det er kylling :O). Det er sant det at det danner seg millioner av bakterier i løpet av natten og det er absolutt ikke å anbefale i det hele tatt. Det er riktig at vi mennesker ikke må bli for renslige, men å spise mat som har stått over natten er ikke å anbefale overhodet. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 menne.. nå skal et vel sies at t.o.m. jeg spiser mat som har stått ute hele natten... pizza f.eks. ligger alltid en halv pizza på bordet når jeg våkner hver søndag.. men nå har det vel skjedd at jeg har sotte på toalettet etter den pizzaen.. men om det er etter pizzaen eller all spriten dagen før det vet jeg ikke Lenke til kommentar
The Jester Race Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Vel, en gang tok jeg en skvett melk i kjøleskapet for et stykke ost... Tror det hadde mugnet/råtnet/klumpet seg opp. Det luktet helt jæveli og jeg har hatt melkeskrekk en stund nå : D Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 12. februar 2008 Del Skrevet 12. februar 2008 Det eneste jeg er konsekvent på når det gjelder mat og holdbarhet er at jeg aldri spiser kokt ris fra dagen før eller eldre. Dette pga sinnsykt strengt reglement på en institusjon jeg jobbet på for mange år siden. Kokt ris utvikler visstnok hyperskadelige bakterier i en helv...fart. Når det gjelder andre ting som feks kjøtt, foretrekker jeg faktisk at det lukter litt uggent av biffen før jeg steker den. Ferskvarene du får kjøpt i norge har en megastreng og noe hysterisk holdbarhetsdato, og det innebærer ingen reell risiko å gå noen dager over denne. (Lukter det selvdød sau av kyllingen, bør man selvsagt ligge unna). Og alle vet jo at chili-gryta smaker best etter tre dager.... (og er rimelig trygg pga stoffer i bla chilien - visstnok preserverende effekt) Lenke til kommentar
monkey island Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Det med kokt ris var en overaskelse. trodde egentlig ikke det kom noe bakterier der. har ofte spist 2-3 dager gammel ris som har stått i kjøleskapet vell og merke. Kanskje skjærpe meg litt der da. Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Middagen kan jeg godt spise 2-5 dager etter, men det kommer jo ann på hva det er, og hvordan det ser ut/lukter etterpå Hvis det er 1 dag til melka går ut, så drikker jeg den ikke. Skal helst være noen dager til den går ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå