Atlesen Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hallo.. Lurte på hvoilken linje jeg må gå for å: Lære å sette sammen en data. Bygge en data fra ingenting. Lære hva forskjellige ting gjør. Og de lignende.. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 hmm, har tenkt noe av det samma som deg, og er ikke spesielt flink, men begynner å få god forståelse for PC... Jeg vill aldEri, AldEri, anbefalt IKT på VGS. Det er totalt bortkastet tid, og på en CV er det ikke et stooort pluss...når du søker jobb.. Jeg skal ta "drift av nettverk" på IT akademiet...men har tenkt å ta dette i utlandet med en kompis, altså vi flytter utenlands og tar det via Nettet, nettstudie. da får vi rimelig mye støtte fra staten, og kan leve på det. dog koster det 42 lapper ..... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Atlesen: Lære å bygge en data fra ingenting? hva mener du med det? Mye av det der er typisk ting som er veldig lett å lære seg på fritiden. Hvis du vil jobbe med data på et "dypt" nivå bør du gå studiespesialiserende og velge realfag Lenke til kommentar
Atlesen Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Bygge opp en data da.. Hva er det IKT går ut på?? Hva lærer man der? Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Bygge opp en data da..Hva er det IKT går ut på?? Hva lærer man der? Vell, les litt på Vigo. Ord kan bedra, egentlig går det ut på å være læx og chill'n hele tia, og egentlig ikke lære en driit, jævla digg egentlig...men engang i livet må man faktisk lære å vett... Så ville anbefalt studiespesieliserende, altså allmenn. Hvis du er på første år byggfag eller annet enn allmenn, ta IKT, og deretter allmenn påbygg. Så kan du ta høyskole.. Lenke til kommentar
Atlesen Skrevet 10. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2008 Bygge opp en data da..Hva er det IKT går ut på?? Hva lærer man der? Vell, les litt på Vigo. Ord kan bedra, egentlig går det ut på å være læx og chill'n hele tia, og egentlig ikke lære en driit, jævla digg egentlig...men engang i livet må man faktisk lære å vett... Så ville anbefalt studiespesieliserende, altså allmenn. Hvis du er på første år byggfag eller annet enn allmenn, ta IKT, og deretter allmenn påbygg. Så kan du ta høyskole.. Er ikke forskjellig fra sted til sted da? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Bygge opp en data da.. Vil du sette sammen pc-delene til en fungerende pc, eller vil du lage pc-delene? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Hallo..Lurte på hvoilken linje jeg må gå for å: Lære å sette sammen en data. Bygge en data fra ingenting. Lære hva forskjellige ting gjør. Og de lignende.. Alle de jobbene går til indere og kinesere om noen år. Norsk skole er så dårlig at du har ikke en sjanse. Teknologien i et hovedkort er jo utrolig komplisert, bare de aller skarpeste hjernene som jobber med å utvikle sånne ting. Men å bygge en PC selv er jo litt enklere. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 regner med at trådstarter mener å sette sammen en pc, ikke lage dela... Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg vill aldEri, AldEri, anbefalt IKT på VGS. Det er totalt bortkastet tid, og på en CV er det ikke et stooort pluss...når du søker jobb.. Er du gammal nok til å kunne ha gått på VGS og ha egne erfaringer fra det da? Om det står mellom deg (IKT-driftsfag fagbrev + master i f.eks informatikk) og en med bare master i informatikk så står du nok en god del bedre sjangse til å få jobben. Fagbrev = 2 års arbeidserfaring. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg vill aldEri, AldEri, anbefalt IKT på VGS. Det er totalt bortkastet tid, og på en CV er det ikke et stooort pluss...når du søker jobb.. Er du gammal nok til å kunne ha gått på VGS og ha egne erfaringer fra det da? Om det står mellom deg (IKT-driftsfag fagbrev + master i f.eks informatikk) og en med bare master i informatikk så står du nok en god del bedre sjangse til å få jobben. Fagbrev = 2 års arbeidserfaring. Hehe, jeg har gått 2 år VGS. Og vet hva jeg snakker om. Vurderte dette selv, altså IKT. Men har hørt og ikke minst sett hvor slapp linje det er, og jeg har kontaktet endel bedrifter, og det er likgyldig om du har gått IKT et år eller ei. :!: Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg vill aldEri, AldEri, anbefalt IKT på VGS. Det er totalt bortkastet tid, og på en CV er det ikke et stooort pluss...når du søker jobb.. Er du gammal nok til å kunne ha gått på VGS og ha egne erfaringer fra det da? Om det står mellom deg (IKT-driftsfag fagbrev + master i f.eks informatikk) og en med bare master i informatikk så står du nok en god del bedre sjangse til å få jobben. Fagbrev = 2 års arbeidserfaring. Hehe, jeg har gått 2 år VGS. Og vet hva jeg snakker om. Vurderte dette selv, altså IKT. Men har hørt og ikke minst sett hvor slapp linje det er, og jeg har kontaktet endel bedrifter, og det er likgyldig om du har gått IKT et år eller ei. :!: Å ta det ene året er poengløst, ja, men fagbrev vil jeg påstå er noe helt annet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 ahpadt: Til gjengjeld bruker du to år lengre, hvilket tilsvarer tiden du bruker på en mastergrad. Jeg tror at i de fleste jobber står en kandidat med mastergrad bedre enn en med fagbrev + bachelor... Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Kommer vel an på om mastere og bachelor graden er relevant til det du søker, 2år's arbeidserfaring teller faktiskt ganske mye. Lusken, å si at du har hørt at IKT er jævli chill er jo bare PISS. Jeg har hørt at det er jævli chill å ta master i biologi, men det betyr jo faan ikke at det er det. Dette kommer selvsagt an på hvem du prater med. Ja, man kan komme seg gjennom IKT året uten å gjøre en dritt, men det forrutsetter at man kan endel fra før. Videre, skal man komme igjennom dette året med gode karakterer, krever det at man gjør en skikkelig innsats. Mekken er jo også jævli chill, om du går der å tråkker hele dagene, kan litt, men ikke mye.. man kan slaske seg igjennom med en 2'er i allefag, de fleste vil kunne klare det uten spesielt mye innsats. Men jeg kan si, uten å ha gått mekanikk selv, at jeg tror at det er en linje som krever mer enn folk tror. Ikke hvilken som helst idiot kan starte med å sveise på en bil uten å sette fyr på hele kjerra, jeg vet.. hadde jeg prøvd det på første dag, hadde jeg nok brent ned hele skolebygget. Man ser jo de som ofte går mekanikk, byggfag ol. det er ofte de som ikke gjorde det spesielt bra på ungdomskolen, og da tenker slike som deg. "de dustene der, de kan jo ingenting, de er jo bare dumme." Prøv å sett opp ditt hus selv da din gjøk, du må uansett forholde deg til dem i framtiden og at de faktisk lærer endel nyttig på skolen er det vel ingen tvil om. "Hehe, jeg har gått 2 år VGS. Og vet hva jeg snakker om. Vurderte dette selv, altså IKT. Men har hørt og ikke minst sett hvor slapp linje det er, og jeg har kontaktet endel bedrifter, og det er likgyldig om du har gått IKT et år eller ei." Pokker mann, er de likegyldige? hvilke bedrifter er det du har snakket med? Ja, året på IKT teller ikke spesielt mye når man søker jobb senere om man ikke har bygd videre på det året, dvs. jobbet to år som lærling og tatt fagbrevet. Har du fagbrevet, har du også forhåpentligvis en som er fornøyd med deg og kan gi deg god referanse senere. I tillegg har du faktiskt 2års jobb erfaring, det er også greit å ha med seg når man søker jobb siden. Da har du faktiskt bevist at du kan fungere i en jobb. Å ta skole, grader og sertifiseringer, betyr ikke at du fungerer sosialt i et arbeidsmiljø, noe som faktiskt er jævli viktig. *Sorry for evnt. leifer* Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 ahpadt: Til gjengjeld bruker du to år lengre, hvilket tilsvarer tiden du bruker på en mastergrad. Jeg tror at i de fleste jobber står en kandidat med mastergrad bedre enn en med fagbrev + bachelor... Jeg har fagbrev og skal ta en mastergrad i Informatikk. Vil derfor stå en del høyere enn en som bare har gått på skolen og tatt kun en mastergrad. Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har fagbrev og skal ta en mastergrad i Informatikk. Vil derfor stå en del høyere enn en som bare har gått på skolen og tatt kun en mastergrad. På den andre siden vil en som gikk rett over til universitetet bli ferdig to år før deg og dermed ha to års relevant erfaring når du er ferdig. Jeg synes mange overvurderer IKT-fagbrev, det er flust av steder hvor det ikke er relevant å ha fagbrev. Derimot synes jeg man bør prøve å få seg semi-relevante jobber mens man studerer. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Vel, i det tilfelle har enten IKT-personen, eller mastergradspersonen søkt på feil stilling. IKT-Driftsfag gir ved rette læreplasser uvurderlig erfaring og kontaktnett som kommer veldig godt med. Jeg har fagbrev nå og studerer bachelor, og jeg har merket kjapt at erfaringen jeg har fått hjelper veldig godt på mye rart. Siden læretiden ga meg mulighet til å fortsette deltid ved siden av studiene har jeg dermed fått enda mer praktisk erfaring og tilegnet meg ting som man ikke får lært på skolebenken, rett og slett herlig. F.eks de som vi tar inn som lærlinger hos oss, hvor kravet er at man _kan_ programmere noe, så vil de jobbe mye med programmering, forruten den vanlige driften av systemene våre, samtidig som de blir kjent med en rekke personer innenfor vår bransje. Og jeg mistenker at vi har gjort en del rett når vi nå i 5 år har drevet på med ordningen, og snittet er "meget godt". Med andre ord betyr fagbrevet for min del at jeg totalt sett har 6år med praktisk erfaring når jeg er ferdig med bacheloren min. Og det er verdt en del. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 ahpadt: Selvfølgelig, men du har brukt to år lengre på det. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 ahpadt: Selvfølgelig, men du har brukt to år lengre på det. Utdanning er utrolig viktig - jo lenger, jo bedre i mine øyne. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Vel, i det tilfelle har enten IKT-personen, eller mastergradspersonen søkt på feil stilling. IKT-Driftsfag gir ved rette læreplasser uvurderlig erfaring og kontaktnett som kommer veldig godt med. Jeg har fagbrev nå og studerer bachelor, og jeg har merket kjapt at erfaringen jeg har fått hjelper veldig godt på mye rart. Siden læretiden ga meg mulighet til å fortsette deltid ved siden av studiene har jeg dermed fått enda mer praktisk erfaring og tilegnet meg ting som man ikke får lært på skolebenken, rett og slett herlig. F.eks de som vi tar inn som lærlinger hos oss, hvor kravet er at man _kan_ programmere noe, så vil de jobbe mye med programmering, forruten den vanlige driften av systemene våre, samtidig som de blir kjent med en rekke personer innenfor vår bransje. Og jeg mistenker at vi har gjort en del rett når vi nå i 5 år har drevet på med ordningen, og snittet er "meget godt". Med andre ord betyr fagbrevet for min del at jeg totalt sett har 6år med praktisk erfaring når jeg er ferdig med bacheloren min. Og det er verdt en del. Nå hadde jo du en lærlingetid som er svært, svært, svært få forunt. De fleste sitter og daffer på videregående skoler rundt omkring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå